Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1575 ggr
[Sandi92]
2/10/18, 7:48 PM

OT - Hur dags stiger du upp?

Hur dags stiger du upp när du är ledig?

Hur dags stiger du upp när du jobbar/studerar och hur dags börjar du?

Har haft lite diskussion med personer som jag tycker är extrema morgonmänniskor. De tycker att det är jag som är "konstig" som är jättetrött när jag stiger upp 05:00 på vardagar och gärna sover till runt 10:00 på helgen. Jag tycker snarare det är de som är extrema som stiger upp i svinottan när de är lediga. Den mest extrema av dessa personer stiger upp 03:00 på vardagar (hade inte behövt stiga upp förrän 05:00) och 04:00 på helgen. De andra lite senare än så, men inte senare än 06:00. 🤪

Är det verkligen jag som är den udda här? Eller tillhör det vanligheterna att folk stiger upp så tidigt när dom är lediga?

Annons:
Kirnzy
2/10/18, 7:53 PM
#1

Jag går upp runt 4-5 på vardagar. Lediga dagar oftast 4-6, sovmorgon är till klockan 7 ;) Själv känner jag ingen annan som går upp tidigt på lediga dagar, utan alla jag känner är som du. Tycker inte det är konstigt :)

Åsa S
2/10/18, 7:54 PM
#2

Varannan vecka öppnar jag på jobbet då går jag upp kl 5 (börjar kl 7(, varannan vecka stänger jag då går jag upp 7-7.30 Börjar olika tider som varierar från 10-16, varannan lördag jobbar jag då går jag upp kl 5 annars går jag upp kl 7 på helgerna speciellt på söndagar annars missar man ju mifforadio till frukosten.

Honestyisdead
2/10/18, 7:55 PM
#3

Jag är som du. Sover mer än gärna till 10. Eller 11 😃

flocken
2/10/18, 8:01 PM
#4

På vardagar går jag upp mellan 3-5. Är tacksam om jag kan sova till 6 på helgen. Har 2 kroniska sjukdomar som gör så jag vaknar tidigt pga värk

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

JoannaLi
2/10/18, 8:11 PM
#5

Kliver upp 7:30 ca på vardagar. (Börjar 8:15 de flesta dagar.) På helger ca 8-9. 

Mitt mål är att vrida så att jag kan kliva upp vid 4-5 på morgonen, för att få hinna ha lite fritid innan studier/jobb också, inte enbart efteråt.

vendelay
2/10/18, 8:36 PM
#6

Jag har inget fast arbetsschema så det kan hända att jag vissa dagar måste gå upp vid 4 men om jag har möjlighet har jag inga problem med att bokstavligen sova hela dagen (och natten…) 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
tlover
2/10/18, 8:44 PM
#7

6:30 vardagar, senare på helger, kanske 7-7:30 (eftersom dottern stiger upp).

Däremot så sover jag på dagen också pga någon slags utmattningssyndrom för att orka med livet

l'm back

Scorpio97
2/10/18, 8:46 PM
#8

På lediga dagar samt dagar jag inte har något schemalagt tidigt på dagen (jag pluggar och har varierande schema) så kliver jag gärna upp 10-12. Ibland senare. När jag har schemalagt så beror det på vart jag behöver vara och när det är. Jag gillar att vara 15-30 minuter tidig (annars ser jag mig som sen), men vill i övrigt sova så länge som möjligt. Så jag kliver upp precis så tidigt jag behöver för att hinna i tid :) Oftast ca 1 timme innan jag börjar. 

Om jag hade fått bestämma hade jag gärna skjutit på skoldagen så jag aldrig behöver vara någonstans innan 12.00.


//Jessie

NatasjaHemby
2/10/18, 8:48 PM
#9

Vaknar vid 09 om jag är ledig. Kanske lite senare om jag varit uppe sent, har även lättare för att sova någon timme längre på vintern när det är mörkt.

Går upp vid 09 när jag jobbar också. Undantaget om jag ska öppna på jobbet då jag plågar mig upp vid 08. Tortyr att störa den naturliga dygnsrytmen 😮

SE*Simbelmynes

TheaV
2/10/18, 10:21 PM
#10

Jag jobbar natt för att slippa gå upp tidigt :'D

fruktgumman
2/10/18, 11:53 PM
#11

06.00 när jag jobbar.  När jag är ledig är det väldigt varierande hur länge jag sover. Allt ifrån 07.00-10.00 men sällan senare än till 10.00.

Myrra
2/11/18, 7:14 AM
#12

Mån-fre kl 03:10

Helger ca 06:30

Anne.K
2/11/18, 11:46 AM
#13

Jag vaknar runt 6-7 tiden alla dagar i veckan. Ibland tidigare, allt hänger på hur mycket värk i kroppen jag har under natten/morgonen. Jag blir överlycklig de få gånger jag klarar av att sova till 8. Då har jag haft en bra natt.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
Vikan
2/11/18, 1:02 PM
#14

När jag börjar 8:15 på vardagarna går jag upp ca 6.10 och när jag börjar 10 går jag upp 7.20. På helger går jag upp vid 10 ungefär, senast 11. Är en nattmänniska som får min energi under kvällar/nätter och är långt ifrån en morgonmänniska

Fridaaaa
2/11/18, 6:20 PM
#15

Stiger upp allt mellan 7 och 9 :)

När jag var vikarie inom förskola och äldreomsorgen samt sommarjobbade inom äldrevården, blev det mellan 5.30 och 8 :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fransu
2/11/18, 6:44 PM
#16

På vardagarna går jag upp 04:45, då är jag trött! På helgerna går jag upp mellan 07.00-07.30. Sover jag för länge får jag huvudvärk.

Jag tror människor har olika behov av sömn helt enkelt. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Portie
2/11/18, 10:20 PM
#17

På jobbdagar går jag upp mellan 06.30-12 beroende på om jag jobbar öppning, eftermiddag eller stängning (natt). När jag jobbar natt är jag hemma 02.30 eller 05.30, jobbar jag till 05 så kan jag ibland gå upp vid 13 men oftast mellan 11-12. På lediga dagar går jag upp mellan 09-11 beroende på hur länge jag varit vaken (ska man jobba natt så måste man ju vända på dygnet innan).

Splatter
2/12/18, 12:09 AM
#18

Kan inte somna innan kl 01. Har varit så sen jag kan minnas, men lärde mig klockan först vid 6 års åldern.

Går helst inte upp innan 8, men kan gå upp kl 6 om jag ska jobba och kl 7 om jag ska till skolan. Förr gick jag upp runt 10 på helgerna. Nu med depression andra kroniska tillstånd så orkar jag helt enkelt inte gå upp innan 11, i värsta fall 12.

SuperLimm
2/12/18, 8:11 AM
#19

På vardagar ringer klockan vid 6 och jag går upp kanske 6:10 senast. På helger och när jag är ledig ringer klockan vid 8. Ibland tar vi sovmorgon till 9. Jag kom fram till för flera år sen att om jag sover länge på helgen så är jag vaken sent för att jag inte kan somna på kvällen. Jag är väldigt trött på morgonen så det är viktigt för mig att gå o lägga mig senast vid 22 när jag ska gå upp tidigt på morgonen. Så jag började ställa klockan även på helgen annars sover jag för länge. Sambon tyckte det var bra då han inte gillar att sova bort hela dagen så när vi flyttade ihop har vi bara fortsatt.

Mvh Linn

tk1971
2/12/18, 3:16 PM
#20

Ungefär samma tid varje dag, jag har två hundar som ska ut på morgonen. Så jag brukar gå upp ca kl 6-6.30. 

Jag brukar ha mest energi på förmiddagarna, så jag skulle inte vilja ligga och sova bort dem ens om jag inte hade hundarna. Däremot brukar jag vara kvällstrött. Sambon, som är en kvällsmänniska, brukar skratta åt mig när jag ligger och läser i sängen, men somnar på i stort sett varje sida, boken ramlar ihop och jag vaknar och försöker läsa vidare, men samma upprepas gång på gång.

Annons:
tiger tok
2/13/18, 7:47 AM
#21

Jag är sjukt kvällstrött, så brukar gå och lägga mig vid klockan nio. Ska jag vara vaken längre måste det hända något som är svårt att somna ifrån eller där jag är involverad. Så iom att jag lägger mig tidigt och dessutom har hund som måste upp och kissa, så blir det upp klockan 6:50 på vardagar och på helger mellan 7-10, blir det klockan tio har jag dock varit vaken från senast 8 men ligger och myser i sängen med hunden. Har häst också, vilket innebär utsläpp klockan 7 vissa dagar, och då går vi upp strax efter 6.

Maria
2/13/18, 8:45 AM
#22

När jag var ung så gillade jag att sova länge men när vi fick barn. (jag var nyss fyllda 22 då) så ändrades allt såklart.

Sonen var väldigt morgonpigg och det är han fortfarande fastän han är 33😉

Numera går jag upp 06 när jag jobbar och idag som är min lediga dag så sov jag ända till 07😃

Det händer någon enstaka gång att jag kan sova längre än 08.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jetaime
2/13/18, 9:54 AM
#23

Jag jobbar nästan bara eftermiddag (och är sjukskriven) så jobbdagar och lediga dagar för mig blir ungefär samma tid ca 10-11 i vanliga fall. Men nu har jag precis fått hem valp så det blir mer 5-7 varje dag, men sen har jag oftast möjlighet att gå och lägga mig igen och stiga upp kanske vid 9-10 istället.

citytjejen
2/13/18, 12:22 PM
#24

När jag jobbar går jag upp runt 6.30 och på helgerna då jag är ledig skulle jag kunna ssova till 11.30 men jag sätter nästan alltid mobilen på larm vid ca 9.15 för jag mår bättre av att inte sova alltför länge, blir så seg då. Så när jag då vaknar runt 9.15 så har jag i regel sovit 8-9 timmar vilket räcker.

Har kollegor som vaknar 6.30 av sig själva och kliver upp då när de är lediga, och då har de inte ens småbarn som väckt dem. Tycker det låter hemskt att gå upp så tidigt, för mig finns ingen anledning att göra det 😃

/Christina

Lamina
2/18/18, 4:16 PM
#25

När jag är ledig går jag upp runt 10-11. Brukar somna sent (12-1) och vakna till någon timme under natten/tidig morgon. Samma om jag ska jobba. Jobbar i en annan stad och mitt tåg går 12:40, så inga tidiga morgnar där. Brukar jobba från runt 3 på eftermiddagen till strax efter 8 på morgonen, med sovandejour. Så på jobbet måste jag gå upp strax innan kl 7. Jag tackar gudarna att det bara är 1-1 1/2 timmes jobb innan jag får åka hem och sova.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

pyromanen
2/18/18, 8:27 PM
#26

Är egenföretagare utan tider att passa och ställer inte väckarklocka med mindre jag ska någor speciellt. Vaknar oftast runt 6- halv sju nu på vintern och sommartid ofta runt 05 . Långsovningsrekordet senaste året var nog 8.15

Mysan_
2/18/18, 9:14 PM
#27

Lediga dagar kliver jag upp oftast mellan 10-14, det varierar väldigt mycket.
Annars oftast vid 7-9, jag gör mig klar ganska snabbt.

Annons:
[EM_L]
2/23/18, 8:36 PM
#28

Skoldagar vaknar jag klockan 07.00 om vi inte får sovmorgon.

Helger så blir det runt 08.00-10.00

Går och lägger mig mellan 21.00-23:00😴

RosaYlva
2/24/18, 6:42 AM
#29

Vaknar mellan 05 och 0630

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Maria
2/24/18, 6:51 AM
#30

Jag har nyss gått upp och klockan är före sju en lördag haha.😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

powerade
2/25/18, 1:39 AM
#31

Vardagar när jag jobbar går jag upp 06.00. På helgen brukar jag vakna av mig själv nästan vid 08.00(sommartid) men lägger mig nästan tidigare på kvällarna då än på veckan. Nu under veckan har jag blivit upp kl 07.00 varje dag så vaknade jag 09.00 idag på helg:p Nu är jag arbetslös plus vinter så jag har ingen direkt rutin men sover lätt 12h varje natt xD

Silver83
2/26/18, 3:34 PM
#32

När jag jobbar går jag upp mellan 05.00-05.30. När jag är ledig sover jag gärna länge… och det kan vara allt fram till 12.00.

Carrosh
2/26/18, 10:26 PM
#33

Morgon för jobb: 04.45. Morgonen därpå (eftersom jag jobbar dygn): 06:30. Ledig: lite närsom.

Just nu blir det runt 8-9 på morgon och har varit sedan jag gick hem på havandeskap.. tidigare har jag varit nattmänniska och kunnat sova fram till på eftermiddagen.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

emeliiiiieee
2/27/18, 8:15 AM
#34

Är arbetslös och stiger alltid upp 8.00 även på helger för att kunna somna i bra tid utan tabletter och ha kvar mina rutiner.

Annons:
Gaara
3/6/18, 11:09 AM
#35

Är jag ledig så går jag upp mellan 9 och 10 för det mesta. Ibland tidigare, ibland senare. När jag börjar jobbet klockan 7 så blir jag uppsläpad kvart i 6 av fästmannen som jag åker med. Bättre det än när jag åkte med lokaltrafiken för då fick jag gå upp vid fem. Eller när jag hade annat jobb och började kvart över 6. Då fick jag gå upp kvart över 4 på natten… Hände att jag inte ens hann gå och lägga mig då. :P Just nu har jag en arbetsvecka då jag börjar 13:00 Då går jag gärna upp vid 8 som jag tycker är en bra tid att kliva upp vid på en arbetsdag. XD Hade gärna kunnat kliva upp 8 och börja jobba samma tid men ja. Jag är varken morgon eller nattmänniska så jag mår väl bäst mellan 9-18 kanske. XD

[134643]
3/6/18, 4:30 PM
#36

Det skiljer sig verkligen enormt då både jag och min sambo har väldigt varierande arbetstider. Ifall han jobbar  sent kan vi äta middag vid midnatt, och jobbar vi sent nästa dag/är lediga kan jag då sova till 10-11 medan han gärna sover ännu längre. Som tidigast börjar jag jobbet vid 6 och då gå jag upp runt 4:30.

Upp till toppen
Annons: