Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 1817 ggr
Anooken
2/7/18, 1:23 PM

Berätta om era cellförändringar

Kan inte ni berätta om era erfarenheter med cellförändringar? Jag fick oväntat svar att jag hade cellförändringar och blev kallad till kvinnokliniken en månad senare. De kollade med mikroskop, tog nytt cellprov och två vävnadsprover. Läkaren kunde se att jag hade rodnad och blödde väldigt lätt, så fort hon kom åt lite. Hade en misstänkt ektopizon som ättikan färgade (?). Hade svårt att förstå allting. I min journal står det att jag har en högrisk hpv och HSIL (vet jag förstått är den andra eller tredje gradens cellförändring?) Känns inte jättekul men vet inte så mycket förens svaren på vävnadsproverna kommer om två till tre veckor. Jag är som sagt nyfiken på att höra om någon har liknande erfarenheter :)

Annons:
[IdaSoren]
2/7/18, 2:03 PM
#1

Efter mitt första cellprov fick jag veta att jag hade HPV-infektion samt LSIL (lätta förändringar). Precis som du blödde jag också väldigt lätt, men det kan variera även om man inte har förändringar. Fick gå tillbaka och göra nytt cellprov några månader senare, visade samma sak. Fick då ta en biopsi på livmodertappen istället. Kollade även med ättika och mikroskop. Efter detta har jag fått veta att jag fortfarande har LSIL och att jag ska göra en ny kolposkopi och cytologprov om 2 år. 

Även om jag bara har haft lätta förändringar så har jag känt mig ganska orolig och irriterad under tiden mellan undersökningarna, just för att jag har fått känslan av att ingen orkat berätta något för mig. Man får bara veta att man har förändringar och att det inte är cancer, men de är generellt väldigt dåliga på att berätta vilken grad man har eller vad det faktiskt innebär. Jag har själv fått gå in och läsa i min journal för att överhuvudtaget veta vad provsvaren har visat. Jag är lite hypokondrisk också så har ju gått och väntat på att nästa prov ska visa cancer… Efter det senaste beskedet har jag lugnat mig lite, och förstått att risken är väldigt liten att det utvecklas och blir värre om jag bara fortsätter gå på dessa undersökningar och provtagningar. För mig har det aldrig varit någon tvekan om att man ska gå på sina cellprovtagningar men det blir ju ännu mer tydligt när man får hem ett brev som visar att man har celler som kan utvecklas till cancer, liksom.

Högrisk-HPV innebär att du har en typ av HPV-virus som skulle kunna leda till cancer. Det finns många olika typer av HPV men det är bara vissa av dem som är relevanta vid cellprovtagning, och det är en av de typerna du har. HSIL betyder som du säger att cellförändringarna är av sådan typ att de är i högre grad onormala (jämfört med LSIL) och har lite högre benägenhet att utvecklas till cancerceller (vilket ingen kommer tillåta i ditt fall, detta kommer åtgärdas om det inte läker ut av sig själv).

Anonym
Anonym
2/7/18, 4:54 PM
#2

Jag har haft lätta förändringar mellan ca 2011-2015. Har haft högrisk hpv också. Under den tiden har jag gått på kontroll va 2 ggr om året. Jag har tagit 1 biopsi prov och resten vanliga prover, typ skrap. 2014 vart jag gravid och fick gå och kolla med mikroskop, de såg inget då och de kontroller jag gjort efter det har inte visat något, jag har dock inte känt mig trygg med att de läkt ut då jag hade något prov som visade "inga förändringar" under tiden jag faktiskt hade lätta förändringar. 2016 vart jag gravid igen och nu gjorde jag en vanlig kontroll efter förlossningen där de även kollade hpv igen, och nu visade det ingenting! Så äntligen vågar jag tro att det har läkt ut av sig självt! Angående hur mycket information man får så tycker jag att jag alltid har fått bra svar när jag frågat, antingen på plats eller när jag ringt. Det är viktigt att komma ihåg är ju att det inte är cancer förrän provet visar det. Gå på dina kontroller och skulle det bli värre får du göra en konisering, dvs ta bort det som kan bli cancer. Lycka till!

SuperLimm
2/8/18, 6:33 PM
#3

Jag har haft lätta cellförändringar. Fick gå på täta kontroller där dom tog vanliga prov, baddade med olika lösningar och tog små bitar. Tror det var efter två år då dom inte läkt ut av sig självt som jag fick operera bort dom. Alltså att dom skär av yttersta biten av tappen. Har sen dess inte haft några cellförändringar. Gjorde cellprov förra veckan och vet inte än vad det visade. 

Jag hade en bra läkare när jag gick till gynmottagningen efter att första provet visat förändringar. Jag fick ställa frågor och hon svarade bra och förklarade även allt på ett bra sätt.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: