Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3721 ggr
Vancha1997
2018-02-05 19:36

Bo i Stockholm eller Göteborg?

Jag väljer mellan Stockholm och Göteborg när jag ska studera inför hösten då jag gillar storstäder. Jag gillar dock Stockholm och Göteborg ungefär lika mycket. Jag har varit i båda städerna en hel del och kan verkligen inte bestämma mig för vilken stad jag helst vill bo i. Skulle ni välja Göteborg eller Stockholm? Och varför? Vad finns det för för och nackdelar med båda städerna.

Annons:
Fien
2018-02-05 21:22
#1

Göteborg!!! Har bott där i 8 år. Har varit ganska mycket i Stockholm också men aldrig bott där så är väl inte helt opartisk… Men i Göteborg kan man tex cykla och ta sig hyfsat enkelt mellan olika platser. I Stockholm är det inte lika enkelt,.. Folket är trevligt och omtänksamt, i Stockholm upplever jag det mycket mer stressigt, vilket leder till att folk är mer otrevliga… Havet! Stor skillnad på öst- och västkusten=bästkusten :).

Vancha1997
2018-02-05 21:53
#2

#1 Hur är det med turister i Göteborg? Jag har ju bara besökt Göteborg och aldrig bott där men upplever som att det är betydligt färre turister än i Stockholm. Därför tycker jag inte om Gamla Stan i Stockholm för att det känns som att 75 % där är japanska turister. Så det är en fördel om det är färre turister i staden. Jag skrev lite missvisande i inlägget ser jag nu. Har spenderat betydligt mer tid i Stockholm. Håller med om att många är väldigt stressade i Stockholm. Jag bor i Norrköping nu så har betydligt närmare till Stockholm, vilket är främsta anledningen till att jag har varit där mer. Jag tog mig igenom Stockholms stad till fots helt när jag var där sist och kollade upp i hälsa-appen på min iphone hur långt jag hade gått och det var flera mil bara genom shopping i innerstadens olika delar. Hade väldigt ont i fötterna efter att ha gått en dag i Stockholm. Jag var mycket i Göteborg när jag var yngre och tyckte det var mysigt där, har dock inte varit i Göteborg sen jag var ganska liten. Har varit i Stockholm mer på senaste åren och inte så mycket när jag var liten så mina minnen av Stockholm är mer färska. Men vet att jag tycker att Stockholm är en mycket finare stad, men att Göteborg är lite mysigare och trevligare.

Fien
2018-02-05 21:58
#3

Klart det är turister i Göteborg också men jag har aldrig upplevt det som ett stort problem. Det finns dock en sak som fick mig att fly fältet, gothia cup! Det är barn/ungdomar och folk överallt och det råder någon slags anarki i stan den veckan…. som tur är sker det ju under sommaren så man kan planera sin semester efter det och faktiskt lämna stan den veckan :).

oh-la
2018-02-06 10:40
#4

Jag har bott i båda städerna, född i Göteborg, flyttade 6 år tiöö Stockholm, flyttade tillbaks till Göteborg. Ska jag vara helt ärlig ångrar jag att jag flyttade tillbaks. Jag gillar Stockholm mycket mer! Stockholm är Sveriges enda riktiga storstad, och i jämförelse könns Göteborg pluttigt. Jag saknar pulsen och farten som saknas i Göteborg. Jag saknar folket, som jag faktiskt upplever som mer sympatiska på många vis. Jag saknar att allt finns, köpcentra Och liknande. Jag saknar staden som jag tycker är finare än Göteborg. Ne, jag skulle gärna flytta "hem" igen, fast hem inte är där jag föddes :P

[IdaSoren]
2018-02-06 13:11
#5

Man får ju tänka på att det är annorlunda att själv vara turist i en stad och att bo där. Att bo i Stockholm innebär ju (troligtvis) inte att du kommer spendera tiden på att vandra i flera timmar på stan eller vistas bland turisterna i gamla stan, du kommer ju ha en vardag precis som alla andra. Däremot innebär ju Stockholm en annan typ av storstadspuls än Göteborg, och man får nog inte hata att vara inklämd bland människor i tunnelbanan i rusningstid eller att behöva korsa fram genom folkmassor när man är på väg någonstans. Och på den positiva sidan så finns det nog en hel del i Stockholm som saknas i Göteborg, utbudet av allt är ju större liksom. Så jag tror att om man verkligen gillar storstadslivet så har Stockholm allt. Själv upplever jag kanske också att Göteborg är lite mer öppet, trevligt och välkomnande - ändå är Stockholm min absoluta favoritstad.

Lona
2018-02-06 21:51
#6

Jag är inbiten Göteborgare (även om jag numera bor en bit utanför) och skulle ha väldigt svårt att flytta till Stockholm, har liksom aldrig känt mig hemma där.
För stort, för stressigt, för…icke-Göteborgskt.😉😃
Det enda är väl att det faktiskt är lättare att köra bil i Sthlm än i Göteborg, här gäller lite egna trafikregler så att säga😮 (och det är uruselt skyltat).

Men hur ser det ut med annat du är intresserad av? Dina hobbys och så vidare, vad finns det för olika möjligheter där?
Hur är det med närhet till familj, vänner och andra du vill ha en nära kontakt med?
Nu är det väl iofs hyfsat lätt att åka till tex Norrköping även från Göteborg, men ändå.

Hur ser det ut med boendemöjligheter? Antar att det är svårt att hitta boende i Sthlm också? Skiljer det mycket när det gäller kostnader?

Är det någon skillnad i utbildningarna? Även om de leder till samma examen så kan de ha lite olika inriktning, och ibland ses den ena utbildningen som "finare" än på andra ställen vilket kan påverka framtida jobbmöjligheter mm.
Framtida chanser till jobb?
Hur är det med studentlivet, om du är intresserad av sånt? Varken Göteborg eller Stockholm är väl utpräglade studentstäder om man jämför med tex Uppsala och Lund i och för sig.
Vad är det förresten du vill plugga till? (Bara nyfiken😊)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Vancha1997
2018-02-06 23:08
#7

#6 Min släkt bor till största delen i Norrköping så det är ju klart att det är närmare till Stockholm, men det är ingenting jag direkt går efter känner jag. Det är drygt en timme till Stockholm och runt 3,5 timme till Göteborg men tänker att det viktigaste är att jag bor i en stad jag trivs i. Gällande trafiken i Göteborg så tror jag den på något sätt påminner lite om Norrköping. Vi har också en del speciella regler här eftersom vi också har spårvagnar. Det verkar inte vara några stora skillnader på hur lätt/svårt det är att få bostad. Det får väl bli att söka inneboende till en början, och sedan hoppas på att få en studentlägenhet så fort som möjligt. Studentlägenheterna ligger på samma hyror ungefär men generella priser för att vara inneboende samt andrahandslägenheter ligger högre i Stockholm. Jag har försökt läsa på lite om det men har inte verkat som att utbildningen är bättre i någon av städerna. Jag ska studera juristprogrammet så det är 4,5 år det handlar om. Därför känns det viktigt att tänka igenom beslutet noga. Att det inte är en typisk studentstad gör mig ingenting. Att jag tycker om större städer är för att det finns ett större utbud av shopping, lite öppnare människor (känns som att människosynen är lite mer accepterande och tolererande än vad folk är i småstäder generellt). Jag festar inte och dricker inte alkohol så barer,klubbbar och såna saker spelar ingen roll för mig. Jag gillar uteliv i form av att gå till restauranger, caféer och shopping. Men att festa är ingenting för mig. Som jurist är det balans på arbetsmarknaden och ser ut att finnas goda chanser till jobb överlag, speciellt i större städer. Men det är väl alltid så att det finns lite extra i Stockholm om man vill göra karriär. Men det kan variera också beroende på om man väljer att satsa på att bli exempelvis affärsjurist eller väljer att göra notarietjänstgöring för att kunna bli domare eller åklagare. Om man vill göra notarietjänstgöring så går det efter betygen på utbildningen och det är lättare att få en plats som notarie i Göteborg än i Stockholm. I Stockholm är det svårast att få en plats, eftersom det är mest eftertraktat. Jag bor i Norrköping och föddes i en mycket mindre stad än Norrköping så ser detta mer som en mellanstor stad än en småstad. För mig så är Göteborg en storstad, och Stockholm är riktigt stort. Jag tycker verkligen om båda städerna så det är ett svårt val. Däremot skulle man välja efter var det är lättast att få bostad så borde man sikta in sig på Lund eller Örebro, eller andra mellanstora städer.

Sarah
2018-02-07 12:02
#8

Fundera på kvaliteten på utbildningen först och främst, om du är ambitiös. Jag har undervisat en del på en kurs på juristlinjen på SU, på studenternas fjärde år. Jag har inte varit imponerad av studenterna eller deras kunskaper. Men det säger ju inget om hur utbildningen står sig i relation till andra liknande utbildningar. Men, på SU har de tagit bort all ekonomi ur programmet (om det inte är tillbaka ngt nu) så de utbildar jurister som inte kan räkna för fem öre, vilket för mig är väldigt märkligt. Hur ska de kunna vara juridiskt stöd i något ekonomiskt? Jobb efter är ju nästa problem, då kan man flytta igen om det behövs. Stockholm är visserligen fantastiskt och jag skulle välja där framför Göteborg alla dagar. Är från Stockholm. Men som ung student skulle jag välja en studentstad. I Stockholm behöver folk inte nya kompisar, de flesta har redan sina liv. Jag har pluggat i både stockholm och uppsala och det går inte att jämföra. Det är roligare att plugga i en studentstad. Överväg Uppsala, Lund mfl tycker jag :)

Sarah
2018-02-07 12:04
#9

Ang människosyn, den är def mer tollerant i studentstäderna, där möter man och umgås med människor från alla världens hörn varje dag. Uppsala har dessutom fördelen att vara 40 minuter från Stockholm med tåg :)

Upp till toppen
Annons: