Annons:
Etikettpms
Läst 709 ggr
IceTee
2/2/18, 3:09 PM

PMDS och depression

Sökte och hittade ett gäng gamla trådar, men dels saknade de lite av vad jag letar efter, och dels så var de som sagt gamla (2016/2015, men ändå)

Sammanfattning: Misstänker att jag har PMDS, men är osäker på om det är lönt att ens söka hjälp pga andra problem samt att jag redan äter medicinen dagligen pga andra anledningar

Hela historian: Jag börjar misstänka att jag har PMDS. I bottnen har jag problem med depression och äter mediciner som hjälper mot det. Började med den runt 2015 tror jag. Ibland kunde jag uppleva att jag mådde som jag gjorde när jag var deprimerad, men det försvann. Mådde dåligt av det, men la liksom ingen vikt vid något samband med resten av mitt liv. Mitt långtidsminne är inte heller alltid det bästa. 2017 fick jag återfall av ätstörningen och jag missade nästan hela året pga hur jag mådde samt behandlingen som var ganska intensiv.
Nu är jag nyligen utskriven, och har fått tillbaka mensen sedan några månader. Förra månaden kom den där hopplösa känslan tillbaka där allt bara känns tomt, precis som när jag är deprimerad. Sedan kom mensen och det försvann. Tyckte att det var skönt och kanske en tillfällighet. I förrgår mådde jag sådär igen och insåg att jag snart ska ha mens. Mådde likadant både igår och idag också. Har läst på om PMDS och jag tycker absolut att jag uppfyller kriterierna. Sambon är övertygad om att det är vad det här handlar om.

Men frågan är då om jag ska söka mig någonstans för att få det diagnosticerat? Grejen är nämligen att SSRI-medicinen man skriver ut mot det är samma medicin som jag äter mot min panikångest och depression. Min sambo tog upp det lite flytande med läkaren en gång för längesen och läkaren reagerade ungefär med ett "jaha, men om du känner av sådana problem kan du ju dubbla dosen de dagarna fram tills du får din mens" medan han skrev något på datorn (tror han skulle fylla på något recept för något). Hade lite glömt bort det i all annan röra i mitt liv.

Så, ja, är det ens lönt att få en diagnos? Vad för skillnad kan det göra för mig som redan har den medicinen? Igår kväll provade jag att dubbla dosen för första gången, så vi får se hur det blir senare ikväll (tar 1 dygn innan man märker skillnad för PMDS har jag läst). Men vart vänder jag mig nu om jag skulle vilja ha en diagnos? VC? Gyn? Psykmottagning (som jag ska byta pga flytt)? Sitter här och känner mig alldeles tom och ledsen och stressad och allt annat dåligt. Har dessutom ont i en visdomstand som bestämde sig för att växa lite, det hjälper ju inget 😕

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
nypisnina
2/2/18, 3:17 PM
#1

Börja med VC tycker jag. Har också symtom på PMDS och tar SSRI preparat dagligen, har av olika anledningar inget behov av att gå till läkaren just nu men om jag hade velat få en diagnos och därav också hjälp mot PMDS så hade jag valt VC, så får de i så fall lotsa en vidare.

Upp till toppen
Annons: