Annons:
Etiketti-hemmet
Läst 911 ggr
Snurrig
2018-01-29 21:28

Gammalt hus - få bort doften

Det är ett gammalt hus som har stått tomt under en lång tid. När det inte stått tomt så har det kanske inte varit alltför välskött. Har även rökts inomhus, men det var väl senast 30 år sedan. Vissa tapeter är bytta sedan dess, men inte alla.  Är väl egentligen inget fel på huset. Men det har en speciell doft. Visserligen så beror det delvis på att det just stått tomt och orört, men jag är ganska säker på att det även luktar (fast mindre?) när det används. Man känner det när man kommer dit, men vänjer sig snabbt så att det inte märks av längre. När man sedan lämnar stället så sitter doften kvar i kläderna. Jag vet inte vart det kommer ifrån, men det sitter väl i väggarna.

Har ni några idéer på vad man kan göra för att få bort det? Ska städa igenom allt, såklart, och vädra. Har även köpt en luftrenare, vet inte om det kommer göra någon skillnad, men jag får väl se. Ska testa ställa skålar med ättiksprit i alla rum och även städa med ättiksprit, torka av i alla skåp och sånt.

Jag vet att det är "dumt" att dölja saker, men ska man tända lite doftljus? Rökelser? Lägga någonting i t.ex garderoberna som doftar gott?

Har ni några andra tips på vad man kan göra?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
tk1971
2018-01-29 21:53
#1

Finns det fukt och/eller mögel i huset?

Snurrig
2018-01-29 21:59
#2

#1 Nej. Inte vad jag vet/tror.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

flocken
2018-01-30 06:12
#3

Fukt/ mögel var min första tanke oxå. När vi kollade på vårt hus luktade det " äldre" . Skulle vilja säga "äldre människor" men låter så fel.. bodde en änka här innan oss. Under besiktningen hittade de fukt i hela köksgolvet. När det var åtgärdat luktade det inget

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

oh-la
2018-01-30 09:21
#4

Här är en till där första tanken var "fukt". Lukten av gammalt, lite källare typ, är fukt eller mikrobiell påväxt. Hus, ens gamla hus, ska inte lukta. Hur som bör det alltid kollas upp. Ring Anticimex och be dem kika på huset. Skulle det vara fukt och du går och följer det med annat och låtsas om att det inte finns är risken att du tillslut står med mögelpåväxt i huset, vilket är farligt både för dig och huset. Just mögel är en sån där doft som man tillslut inte känner, men som sätter sig i kläderna.

pyromanen
2018-01-30 11:32
#5

Städa ordentligt med skurning och såpa på alla ytor som tål detta Måla med spärrfärg på obytta tapeter. Vädra, värma upp det ordentligt.

SuperLimm
2018-01-31 11:52
#6

Ävdn jag tänkte på fukt/mögel. Säger som de andra. Se till att kolla upp det först och främst. Visar det sig då att det inte är något så städa överallt (även väggar och tak) samt byt ut tapeter osv om det behövs. Även golven kan behöva renoveras för att få bort lukt.

Mvh Linn

Annons:
Snurrig
2018-01-31 19:14
#7

Äh. Jag hade inte varit där på ett tag och glömt bort hur det luktade, så min beskrivning var kanske inte helt korrekt. Det är inget extremt alltså, inget superäckligt och det luktar absolut inte källare/fuktigt. Jag var där ett tag och städade idag, och jag kände inte att kläderna luktade någonting när jag lämnade huset. Det var nog bara något jag fick för mig..

Tack för alla svar!

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

powerade
2018-02-01 01:27
#8

Mot röken är det bara skura tak och väggar prima och måla sätta upp nya tapeter. Brular vara totalt hopplöst samt att nikotinet gör det gulare. Många gånger när det luktar gammalt så kan det ju vara golvet. Vet ju ej vad det är för golv. Men oftast vart det luktar gammalt så är det väldigt gammalt också xD

Upp till toppen
Annons: