Annons:
Etikettklimakteriet
Läst 2296 ggr
Anonym
Anonym
1/25/18, 5:51 PM

Klimakteriet - 31 år gammal

Så jag har just tagit ett test som skulle visa om mina misstankar var sanna, om jag har kommit in i klimakteriet. Det visade positivt. 

Ska nu boka tid hos gynekologen och höra vad hon har att säga om saken. Jag har ju inte haft ägglossning vad jag vet, på flera månader och mensen har varit otroligt konstig.

Vi hade ju planerat att skaffa barn men det tycks bli svårare om det här nu stämmer. Kanske dags att ändra våra planer helt och hållet. Vet inte heller om min man vill leva ett helt liv utan barn så får se vad som händer.  Är lite chockad. Men kanske jag inte borde vara så chockad då även min mamma kom tidigt in i klimakteriet.

Är det någon annan som har kommit in i klimakteriet väldigt tidigt?

Annons:
Annielle
1/25/18, 6:23 PM
#1

Jobbigt så klart om det är så! 😕En bekant till mig kom i klimakteriet innan 30 när hon försökte skaffa barn, slutligen visade det sig att hon hade gått igenom klimakteriet och ju inte kunde få barn som vanligt.  Blev provrörsbefruktning sen i stället, så det går ju i så fall! 🙂  Eftersom din mamma kom i tidigt klimakterie är det inte konstigt att du också kommer i klimakteriet tidigt. Läste även nyligen en bok om gluten som en läkare har skrivit att det är vanligare att komma i klimakteriet tidigare vid glutenintolerans (sjukdomen Celiaki alltså) 

Bra att du bokat en tid hos gynekologen!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

OlgaMaria
1/26/18, 10:50 AM
#2

D-vitaminbrist ligger ofta bakom olika rubbningar i menscykeln. Kanske du kan ta det i alla fall och se om något händer? Många har även blivit av med PCOS och lyckats bli gravida genom att börja äta LCHF.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
1/27/18, 3:54 PM
#3

#1 Jo, jobbigt om det är nu det här som är problemet.

Ska till vår husläkare på onsdag och se vad han har att säga. Han kanske kan rekommendera någon bra.

#2 D-vitamin tar jag redan. Hade inga brister senast jag kollade upp mina värden utan allt var nog i sin ordning gällande vitaminer.

LCHF har vi också hållt på med i snart två år. Både jag och min man.

Anonym
Anonym
2/1/18, 8:09 AM
#4

Jag var till läkaren igår och han tog blodprov. Får veta resultaten imorgon.

Väntetiden till gynekologen är inget att hurra för precis. Minimum 4 månader. Han sa att i värsta fall måste man vänta 6 månader.

Maria
2/1/18, 9:17 AM
#5

#4 Vad var det för blodprover som togs?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
2/1/18, 10:01 AM
#6

Bra att du har varit hos läkaren och tagit prover! Undrar också vilka prover som togs. Låter inte riktigt klokt med en sådan lång väntetid till gynekolog😕 Finns det inget annat ställe som inte är för långt bort som du kan gå till en gynekolog?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Åsa S
2/1/18, 12:39 PM
#7

Man kan även gå till privata gynekologer ofta kostar det inget mer eftersom de har avtal med landstinget och går under vanliga vården. +Till gynekologer behövs ingen remiss

Maria
2/1/18, 12:41 PM
#8

När jag fick gynekologiska besvär så sökte jag privat och fick tid dagen efter. Gynekologen var ansluten till landstinget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
2/1/18, 4:39 PM
#9

#4 Det var olika blodprover som togs och jag får höra alla resultat sen då imorgon. Bland annat ville han kolla upp hur det låg till med sköldkörteln.

Jag bor utomlands och det fungerar annorlunda här. Det är privat samtidigt som det inte är det. All vård här är "subventionerat". Så det finns liksom ingen skillnad. Därmed är väntetiden densamma överallt.

De som han rekommenderade hade kortast väntetid men skulle även vara bra. Vissa av dem har även sin  "practice" hemma hos sig. Det är relativt vanligt här.

Anonym
Anonym
2/2/18, 11:40 AM
#10

Nu har jag fått tillbaka resultaten. Allt var faktiskt i sin ordning så jag kan lugnt andas ut. Jag känner mig lättad!

Däremot hade jag brist på D-Vitamin. Det ska tydligen vara mellan 30-50 enligt läkaren och det var 13. Brist på D-vitamin kan orsaka utebliven ägglossning så nu vet jag varför den ha krånglat under de senaste månaderna. Jag har faktiskt aldrig ens reflekterat över att D-vitamin brist kan orsaka sådana problem.

Jag hade även väldigt låg hb men han sa inte hur lågt och jag glömde att fråga.

Så nu blir det att införskaffa D-vitamin tabletter och järntabletter så att jag kan få igång min ägglossning.

Så, om man har utebliven ägglossning i ett par månader så kan det bero på d-vitamin brist. Det handlar alltså inte om pcos eller att klimakteriet är på gång. =P

Honestyisdead
2/2/18, 3:21 PM
#11

Undrar ju vad det var för test du gjorde innan?

Anonym
Anonym
2/2/18, 6:21 PM
#12

#11 Testet heter Certain och läkaren sa att det kan visa positivt men det betyder inte automatiskt att jag är i klimakteriet. Det kan dock betyda att mina hormoner har varit i obalans men man kan inte ta för givet att det då beror på klimakteriet. I det här fallet trodde han att orsaken till utebliven ägglossning var D-vitamin brist,

Honestyisdead
2/2/18, 6:56 PM
#13

Precis vad som skrevs i tråden ;)

Annons:
OlgaMaria
2/2/18, 8:41 PM
#14

Du skrev ju att du redan tar d-vitamin? Viktigt att det är bra dos och att man tar dem ihop med en fettkälla. D-vitamin är fettlösligt och kräver fettsyror för att kunna tas upp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
2/2/18, 10:32 PM
#15

#14 Jag tar faktiskt redan D-vitamin men jag ska nu ta "ampuller" enligt rekommendationer från läkaren.

Anonym
Anonym
2/3/18, 6:08 PM
#16

Fick sen D-vitamin som är starkare än vad jag någonsin tidigare har tagit. Det innehåller 75 µg istället för 50 µg som jag har här hemma. Upptäckte också att de jag har här hemma är tydligen gamla. De blev för gamla förra året i oktober tydligen.. Det där måste jag bli bättre med att kolla.

Anonym
Anonym
2/18/18, 7:01 PM
#17

Min mens är ännu ur balans och jag orkar snart inte bry mig mer. Nu har jag haft ljusrosa flytningar i ett par dagar och var så glad över att min mens äntligen skulle komma igång på rätt dag. Tji fick jag. Flytningarna försvann och ingen mens i sikte.

Det får vara slut nu på att önska att min kropp ska bete sig normalt. Jag tänker istället fokusera på att börja studera igen samtidigt som jag jobbar.  Livet är för kort för att haka upp sig på att vilja bli gravid. Dags att sätta upp andra planer på vad jag vill göra här i livet.

Vi har ju faktiskt haft oskyddat sex sen 2013  men det var först i början av 2017 som vi började på allvar att försöka pricka in varje ägglossning.  Då måste jag tillägga att vi har aldrig haft oavbrutna samlag (innan vi började på allvar) och vi höll aldrig koll på när jag hade ägglossning eftersom vi tänkte att händer det så händer det. Men nu händer ju ingenting.

Upp till toppen
Annons: