Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3802 ggr
[Sandi92]
2018-01-21 14:51

Barn som sminkar sig - när tycker du det är ok?

Har märkt att åldern för när flickor börja sminka sig blir lägre och lägre. När jag gick i skolan så började en del när de var 11-12 och det tyckte jag var lite tidigt. Nu börjar de när de går på lågstadiet! 

Har två vänner med varsin dotter på 7, respektive 8 år och båda sminkar sig! Inte bara på "skoj" och till fest utan till vardags! De lägger upp bilder och videos på sig själva på internet där de är sminkade och "poserar" för kameran på enligt mig ett utmanande vis. 

Tycker det är hemskt, fruktansvärt att så små tjejer som ska leka och vara barn börjar intressera sig för utseende så tidigt. Mår riktigt dåligt av att se. :( 

Vad tycker ni om detta? När är det ok att börja sminka sig? Själv tycker jag det är ok först när man blivit tonåring, dvs 13. Och inte heller då tycker jag det är ok att ha värsta krigsmålningen som vissa har.

Annons:
Honestyisdead
2018-01-21 14:58
#1

Högstadiet är ju mer passande enligt mig. Vilken press dom måste ha om utseendet blir viktigt redan när dom är så små

[[Lovemyselff]]
2018-01-21 14:59
#2

Helt Sjukt! Högstadiet är mera passande. 8 år och lägger upp videos också? Gör inte deras föräldrar något?

Katti
2018-01-21 15:05
#3

Jag håller helt med! Fattar dessutom inte vitsen med smink alls, men det är jag det! Min dotter som är 16 är likadan. Tror aldrig hon har sminkat sig fast många av hennes kompisar gör det.

Far också illa av att se lågstadiebarn med vuxenmanér. Barn ska få vara barn och springa, leka och bli smutsiga!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Dioramabyggare
2018-01-21 15:17
#4

Jag håller med helt, jag också.

Aleya
2018-01-21 15:22
#5

Smink är mer en sak för högstadiet. Jag själv dock började måla mina naglar jäkla tidigt. Men hade dom inte målade varje vecka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anne.K
2018-01-21 18:49
#6

Jag har en 5 årig dotter. Jag skulle aldrig låta henne gå sminkad till skolan sen när hon kommer i skolåldern. Att sminka på skoj hemma utan att visa upp det kan vara en kul grej. Men jag skulle aldrig låta henne lämna hemmet sminkat. När hon börjar högstadiet så kan hon få använda lite smink i skolan om hon skulle vilja. Men inte tidigare.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
powerade
2018-01-21 22:31
#7

När man är på en ålder som är under 15 år så tycker jag det är viktigt att ta fram den sidan som visar att man inte behöver smink för att duga. Vilket många verkar tro. Samt när jag gick i 5an och skulle på disco tyckte folk jag var konstig som inte hade smink.

tiger tok
2018-01-22 07:11
#8

Jag skulle fråga varför barnet ville ha smink. För att bli fin? För att alla andra har det? Då skulle jag inte låta barnet ha det varje dag. Är det för att det är kul att hålla på med, så kan barnet få ha det ibland.

[EM_L]
2018-01-22 10:47
#9

Tycker det är riktigt dumt. Går i högstadiet är smaker mig aldrig. Bara om det är skolavslutning, fast då använder jag bara ögonskugga inget mer. #3 Eller hur! Barn ska vara barn och leka och bli smutsiga. Gör mig illamående att man låter småbarn som inte har fått några bröst att ha bh eller topp eller sport-bh. Linne är helt OK tycker jag. Började med linne i fyran och nu använder jag sporttopp.

[SuperNaturalBeing]
2018-01-23 00:14
#10

Det beror på hur det går till. Är det lek då ser jag inga problem med det, och jag ser nog inte några problem med typ lite läppglans eller något nån gång ibland för att man vill vara lite fin. Är det däremot så att det går till på samma sätt som för många vuxna, dvs att barnet har som rutin att varje dag använda en massa produkter för att förändra hela sitt utseende…njaaehh. nej. Det tycker jag inte är okej. NÄR det är okej är däremot svårt att svara på. 13-14 kanske? Det är svårt att dra en definitv linje.

[[Lovemyselff]]
2018-01-23 08:47
#11

#10 Läste du ens texten?

OlgaMaria
2018-01-23 09:06
#12

Hade det varit fel ifall de hade visat samma intresse för att göra frisyrer? Tycker att man kan få ha smink som intresse om man vill. Smink är en konstform och kan få prövas på i unga åldrar ifall det finns intresse. Det kan också vara bara en fas. Få 8-9-åringar behåller intresset för en och samma grej särskilt länge. Tycker det blir konstigt också om man förmedlar att smink är förbjudet och en "vuxensak" och att man måste ha en viss ålder för att få sminka sig. Isåfall lägger man in mer i smink än vad det är, borde vara.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[SuperNaturalBeing]
2018-01-23 10:39
#13

#11 frågan var "när tycker du det är ok att sminka sig" och jag sa runt 13-14, men att jag tycker det är okej för yngre barn att använda smink beroende på situation. Läste du ens min kommentar?

Annons:
[[Lovemyselff]]
2018-01-23 11:06
#14

#12 Men tycker du att det är okej att poserar framför kameran och lägger upp på internet? Tycker du verkligen det?

[IdaSoren]
2018-01-23 11:29
#15

#14 Frågan gällde ju när det är okej att börja sminka sig? Att fota bilder på sig själv och lägga ut på internet är väl en helt annan diskussion som inte hör hit?

Jag tycker att man kan börja prova på smink när man själv vill och tycker det är roligt, jag ser inget farligt med smink i sig, det viktiga är väl i så fall att prata igenom samhällsnormer med sitt barn. Så länge barnet inte känner press eller krav på sig att behöva sminka sig för att känna sig fin eller passa in i samhället så ser jag inte det fruktansvärda i att vissa barn tycker sådant är spännande.

Tycker däremot att det vore lika fel att lära sitt barn att smink är något som är fel, då många i ens omgivning ju faktiskt använder det. För mig handlar det inte om smink eller inte, utan om att vara tydlig med sitt barn när det gäller normer, sexism och att alla får välja själva vad de vill göra.

[SuperNaturalBeing]
2018-01-23 13:30
#16

#14 Ts frågar "När är det okej att sminka sig?" och precis som alla andra i den här tråden har jag svarat på frågan. Lägg av nu.

[[Lovemyselff]]
2018-01-23 13:47
#17

#16 Ursäkta? Jo jag vet vad frågan lyder. Jag skrev att jag inte tycker att det är okej när dem poserar,använder smink till vardagen och att lägger upp det på internet. Lägg av själv.

OlgaMaria
2018-01-23 14:57
#18

#14 Tycker att de har mer rätt att göra vad de tycker är kul än vad vi har rätt att ha åsikter om det. Det är många barn som lägger upp videos. Det är väl upp till dem och deras föräldrar. Varför skulle det inte vara ok?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Stallmima
2018-01-23 21:52
#19

Att vara 7-8 år och sminkar sig är inte okej i mina ögon, över 15 skulle jag säga det är ok att sminka sig. Men nu kryper allt ner i åldrarna, kan bara tänk mig vad som kan hända om flickor/tjejer ser äldre ut än dom är i smink!

[134643]
2018-01-24 04:06
#20

Jag tycker att det är en jättesvår fråga. Jag fick börja använda smink när jag gick i 6an. Men frågan är väl snarare varför en 8-åring vill använda smink. Att förbjuda det hjälper väl inte själva problemet, om problemet är dålig självkänsla, eller en känsla av att inte passa in? Eller en känsla av att inte vara mogen nog? Jag tycker att det är viktigare än själva sminket. Sen kan smink också vara ett intresse på samma sätt som vilken annan aktivitet som helst, men då ska det ju vara för att det är kul, inte för att man känner att man måste.

Annons:
OlgaMaria
2018-01-24 09:48
#21

Jag har ju svårt att tro att 8-9 åringar sminkar sig pga dålig självkänsla osv. Jag antar att de gör det för att de tycker det verkar spännande och kul, precis som det är roligt att ta på sig en fin klänning osv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vancha1997
2018-01-24 19:51
#22

Min personliga åsikt är att det är individens egna vilja och inte barnets ålder som avgör ifall personen borde sminka sig eller inte. Jag ser ingenting fel med att sminka sig så länge barnet sminkar sig av fri vilja och gör det för sin egen skull. Alla föräldrar uppfostrar ju dock sina barn på sitt eget sätt. Jag har inga barn men om jag hade så hade jag låtit mitt barn sminkat sig om hen själv vill det. Jag ser barn som individer med egna tankar och viljor. Jag tycker inte att barn ska styras som en marionett av varken föräldrar eller samhällets normer.

Honestyisdead
2018-01-25 11:48
#23

#22 Och du tror att ett barn gör det av fri vilja? Jag kan garantera att det är från media och andra äldre barn.

Som förälder har man ett ansvar. Det involverar att se till att barnet slipper pressen som smink faktiskt innebär.

Att du ens skriver om normer samtidigt som du uppmuntrar dom 🤪

Vancha1997
2018-01-25 12:26
#24

#23 Det finns barn som vill sminka sig av fri vilja. Jag har själv vänner som har ganska små barn som sminkar sig av helt fri vilja. Dessa barn har inte visat några tecken på dålig självkänsla. Det är möjligt att intresset påverkats av att majoriteten av kvinnor och även en del män använder smink. Men så länge barnet sminkar sig för sin egen skull så är det av fri vilja. Även om barnets intresse för smink har inspirerats av äldre barn, familjemedlemmar eller media så är barnet fortfarande inte tvingad. Det vore fel för barn att sminka sig om hen blev tvingad av någon. Så länge barnet själv vill sminka sig så är det av fri vilja och då kan jag inte se att det är någonting fel med det. En motfråga till att man som förälder har ett ansvar att ta bort press från barnen. Anser du då att man som förälder inte heller ska sminka sig? Många barn gör som sina föräldrar gör och inte som de säger. Detta innebär att om man som förälder använder smink så är det delvis förälderns fel att barnet får ett intresse för smink. Varför är det hemskt att ha smink som intresse? Smink behöver ju inte innebära press. Jag älskar personligen smink så därför skulle jag aldrig kunna förbjuda ett barn att utveckla samma intresse som jag själv har.

Katti
2018-01-25 13:10
#25

De flesta föräldrar dricker någon gång alkohol, men det innebär (förhoppningsvis) inte att det är fritt fram för deras barn att göra samma sak. Att du uttrycker dig i termer som fri vilja i sammanhanget är konstigt tycker jag. Det är ju just i viljan att sminka sig som man måste vara vuxen och sätta gränser. Sminka dig ibland, men man har inte smink varje dag och inte i skolan när man går på lågstadiet (eller ännu tidigare). Det behöver en vuxen påpeka, annars uppstår lätt väldigt konstiga situationer i skolan, och barnets uppväxt påverkas i allra högsta grad. 

Jag jobbade för många år sedan på en lågstadieskola. Där var det två flickor i förskoleklassen (6-åringar alltså) som bara pratade kläder och smink. De tillbringade efter skolan timmar i telefonen med att bestämma hur de skulle klä och sminka sig dagen efter. Hela deras liv kretsade kring detta. Behöver jag säga att de aldrig deltog i någon form av aktiviteteer som de andra barnen ägnade rasterna åt. De diskuterade morgondagens kläder, smink och frisyrer.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Honestyisdead
2018-01-25 13:44
#26

#24 Fri vilja.

Barn - vuxen - ansvar

[[Lovemyselff]]
2018-01-25 14:47
#27

Jag förstår inte hur en 7 åring har fri vilja att sminka sig till vardags. Det är ju säkert någon idiot på Internet som har sagt att man måste sminka sig för att vara fin eller liknande

Annons:
Vancha1997
2018-01-25 14:48
#28

#25 Du anser med andra ord att föräldrarna ska styra sina barn mot deras vilja? På vilket sätt påverkas barnets uppväxt negativt av att använda smink? Personligen så tror jag att barnet påverkats mer negativt av att inte få utveckla sin egna identitet och inte få vara sig själv. Jag tycker att barn ska få bestämma över sig själva. Jag tycker att föräldrar som försöker styra sina barn för att passa in i samhällets normer för hur man ska vara inte är lämpliga att vara föräldrar. Jag tycker att det är en form utav psykisk misshandel att tvinga sina barn att vara på ett visst sätt. Jag ser inget hemskt i ditt exempel. Varför är det värre att dessa tjejer brydde sig om smink och kläder än de andra barnens intressen?

OlgaMaria
2018-01-25 15:15
#29

Jag tycker också det är osmakligt att #25 förfasar sig över dessa tjejers intressen. Alltså, alla är olika. Vad är det som gör smink så mycket värre än annat. Med tanke på att det finns vuxna som jobbar med smink och utseende är det väl inte konstigt att det också finns barn som tycker att det är ett intressant ämne? Precis som det finns vuxna som är astronauter och barn som är intresserade av rymden. Tycker det är fult att göra sådana värderingar över barns intressen, att vissa intressen är bra och andra fula…. 

Sen får man ju acceptera att samhället är som det är. Som förälder tycker jag det är orimligt att gå emot allt fokus på smink, kläder m.m. Däremot kan jag prata om att alla duger som man är osv. Jag kan inte förändra samhället, men jag kan jobba med vilka värderingar som mina barn får med sig. Och jag vill knappast förmedla att folk som tycker smink är spännande är sämre människor med dålig självkänsla.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vancha1997
2018-01-25 15:29
#30

#29 Jag håller helt med dig i allt det du skriver, och jag tycker det är väldigt bra att försöka lära sina barn tidigt att alla duger och om alla människors lika värde.

[HundochKatt]
2018-01-25 19:25
#31

Om barn vill sminka sig lite grann någon gång ibland, när de vill gå på disco eller liknande tycker jag är ok. Dock tycker jag att lågstadiet är alldeles för ungt, men att de kan få börja lite smått i 5:an - 6:an just vid sådana tillfällen. 

Men det viktiga i det här är ju också att lära barnen/den unga tjejen HUR man sminkar sig. Lära barnen att inte smeta på hur mycket som helst av kosmetikan utan en lätt makeup med ev. en gnutta ögonskugga, mascara och läppglans. 

Tyvärr ser jag alltför ofta hårt sminkade unga tjejer med både foundation, eyeliner målade ögonbryn etc. och de verkar tro att ju mer desto bättre. För mig får det motsatt effekt, det ser inte ok ut. 

Lär dem att lägga en lätt mer naturlig make up.

Vancha1997
2018-01-25 19:37
#32

#31 Jag tycker att det är fel att bedöma hur mycket smink någon annan ska ha på sig. Jag skulle själv inte lägga en lätt naturlig make up. Däremot skulle jag lära ett barn att sminka sig fint, oavsett om hen vill ha ett naturligt resultat eller mer smink. Gällande smink så är inte det viktiga hur mycket smink man använder det utan hur man applicerar det. Jag skulle absolut lära ett barn att sminka sig så att det ser snyggt ut men vilka produkter hen vill använda, skulle jag låta den bestämma. Håller med om att det finns en del som verkar tro att man blir vackrare desto mer smink man använder. Jag använder personligen en hel del produkter men använder inte överdrivet mycket av något. Jag skulle säga att jag har ganska mycket smink på mig varje dag, men inte överdrivet. Jag skulle ärligt inte ens gå ner i tvättstugan utan smink. Jag känner mig naken utan smink. På grund av att smink är ett stort intresse jag har, så tycker inte jag att det är konstigt att barn också har det intresset.

[[Lovemyselff]]
2018-01-25 19:49
#33

#32 Dock så är ju 7 år ingen lämplig ålder.

Katti
2018-01-25 20:17
#34

Vancha1997, jag skulle bli orolig om en 6-åring fastnar i ett intresse så pass att inget annat är roligt, vilket än det intresset är. När så små barn hela tiden ger uttryck för att de vill se ut på ett annat sätt än de av naturen gör är det dags att göra något åt saken. Inte genom att förbjua dem att sminka sig, utan genom att ha samtal om kroppar, utseende, olikheter och att man duger precis som man är. Och i samband med det sätta gränser för när och hur mycket det är ok att sminka sig i den åldern. 

När du inte ens vill gå till tvättstugan utan smink, inser du inte själv att ditt sminkande är tvångsmässigt då? Är det inte jobbigt att känna att du hela tiden behöver dölja dig? I en annan tråd skriver du att killar (i plural!) försöker pressa dig att göra skönhetsoperationer och även att du själv "innerst inne kanske känner att jag behöver många operationer för att bli nöjd & tillfreds med mig själv".  Det kanske inte är så bra att tidigt fixera sig vid utseendet?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Vancha1997
2018-01-25 20:41
#35

#34 Smink handlar väl dock egentligen inte om att förändra sitt utseende. Jag sminkar mig i alla fall inte till såna gränser att det inte skulle gå att känna igen mig. Jag ser ut som samma person med och utan smink. Men skulle väl säga att den sminkade versionen ser fräschare ut. Att ha samtal om kroppar, utseende, olikheter och att alla duger är absolut viktigt. Men jag ser ändå inget behov av att sätta gränser för en viss mängd. Så länge barnet i det här fallet trivs med sig själv oavsett mängden smink så ser jag inget problem. Jag är den första att erkänna att jag inte är den bästa förebilden gällande att älska sig själv som man är. Jag använder smink varje dag, till stor del för att behaga män. Jag vill inte gå till tvättstugan osminkad på grund av att man kan möta en kille. Jag tänker på skönhetsingrepp, plastikoperationer, smink och mode. Min värld kretsar kring utseende som det allra viktigaste och i mitt fall är det inte sunt. Men jag tror inte att små barn sminkar sig för att behaga män. Jag tror inte heller att risken ökar för att utveckla ett sådant beteende jag har om man börjar sminka sig väldigt tidigt. Jag använde inte själv smink i lågstadiet utan var helt naturlig då, och ändå blev jag utseendefixerad. Jag tror att de flesta barn sminkar sig för att det känns kul och spännande. Att sminka sig kan ses som konst, att måla innanför linjerna. Det är inget fel att ha smink som intresse enligt mig. I mitt fall har det väl blivit lite fel för att jag istället numera är sjukt osäker om jag inte har smink på mig, men det behöver inte bli så för barnen som har smink som ett intresse.

[HundochKatt]
2018-01-25 21:06
#36

#32 Det är helt rätt anser jag att lära unga flickor (talar om 12 år och uppåt) att man inte behöver ha en massa kosmetika på sig. När du är vuxen så kan du bestämma helt och hållet själv.  Därav anser jag att man som förälder kan visst bestämma hur mycket kosmetika den unga dottern får använda och det gör man genom att lära dem hur man kan lägga en lätt och mer naturlig makeup. 

Jag hade ingen mor som lärde mig något om kosmetika och ja, jag var nog lite väl hårt sminkad till en början för ingen hade lärt mig, utan jag gjorde mer som jag tyckte och hur kompisarna sminkade sig. 

När min dotter för första gången ville ha lite kosmetika på sig, så satte jag mig ner med henne och lärde henne vad som passade henne. Jag la en naturlig make up på henne och därav lärde hon sig också att sminka sig på ett naturligt sätt utan överdrifter. 

Kosmetika för mig är inte att dölja en massa skavanker som man tror sig ha,  utan att lyfta fram det man har med tex. mascara.

Vancha1997
2018-01-25 21:33
#37

#36 Jag håller inte med helt enkelt om att föräldrar ska bestämma över sina barn på det sättet. Ur egen erfarenhet så gjorde jag saker jag inte fick göra bara för att det var förbjudet. Att förbjuda löser oftast ingenting. Idag behöver man dock inte ha en familjemedlem som kan lära en. Dagens unga lär sig oftast att sminka sig genom youtube. Jag blev själv väldigt skicklig på det sättet och använder alltid youtube som inspiration när jag ska testa någonting helt nytt. Det är individuellt vad man tycker är en skavank eller inte. Jag anser att jag har vissa även om andra inte alltid håller med mig. Jag vill dölja dessa och detta gör jag genom smink. Jag använder smink till största del för att lyfta fram det jag har, men även för att konturera då att ansiktsdragen blir mer framhävande på ett positivt sätt.

[HundochKatt]
2018-01-25 21:47
#38

#37 Jag tror inte tråden handlar om dig över huvudtaget utan om barn och om vad man tycker är ok som vuxen. 

Är du vuxen så är det helt och hållet upp till dig hur du sminkar dig och varför. 

Föräldrar har ett ansvar för sina barn fram till de är 18 år. Det är deras sak att få bestämma och lära barnen vad som är rätt och fel för framtiden. 

Hur vi vill att våra barn ska sminka sig eller inte är alltså vår rättighet som förälder att avgöra. Precis samma rätt som att vi förbjuder dem att dricka alkohol eller avgöra när de får smaka för första gången.

Vancha1997
2018-01-25 22:40
#39

#38 Jag har inte sagt att tråden handlar om mig. Jag är vuxen och har yttrat mina åsikter om vad jag tycker är okej. Jag tycker inte att ha ett ansvar och styra sin barn mot deras vilja är samma sak. Att ha ett ansvar är viktigt men att styra barnen är att gå för långt. Att göra förbud gällande alkohol, droger och tobak är helt andra saker eftersom det är skadligt för hälsan. Men smink skadar ingen, och därför ser jag inte behovet av att förbjuda eller begränsa det.

Honestyisdead
2018-01-26 01:30
#40

#39 Du är ju egentligen ett praktexempel på varför man inte ska låta små barn använda smink.

Och på det så har du inte ens barn.

Att du gjorde tvärt om som barn betyder på intet vis att man ska acceptera sånt här.  

Känner du verkligen att ett barn borde bli som du? Som sätter sin självkänsla i utseende och mäns åsikter om en?

jackiejohn
2018-01-26 09:11
#41

#39 Man styr sina barn emot deras vilja nästan dagligen. Hade du haft samma åsikt om det gällde ett annat intresse hos detta 7-8 åriga barn? Tex att barnet vill rida? eller spela ishockey i grannkommunen? Hade man varit en kass förälder om man inte tillät något utav dessa intressen (orsaken till det är irrelevant i detta läget) bara för att det är barnets intresse och vilja? Det finns många intressen men man kan inte alltid få genomföra sina intressen, vare sig som barn eller vuxen så enkelt är det. —————— Jag skulle aldrig tillåt mina döttrar att sminka sig till vardags i så ung ålder, de får vacker vänta till tonåren (högstadiet) om de vill sminka sig till vardags. Och jag tycker det är ganska sorgligt på ett sätt att dessa små flickor sminkar sig och poserar framför kameran..stackars barn.

Annons:
Upp till toppen
Annons: