Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1089 ggr
Anonym
Anonym
2018-01-11 15:13

Ett polygamiförhållande som liknar en "sekt"

Jag har en manlig vän som har träffat en tjej som har flera partners. Min vän har aldrig tidigare haft ett förhållande så det här är då nytt för honom. Han är 27 år gammal och har väldigt dåligt självförtroende och en dålig självkänsla och går därmed i terapi för det här.

Vi pratar mycket om hans osäkerhet kring sig själv och sitt förhållande med den här kvinnan. Han har aldrig lyckats få en tjejs intresse tidigare och han säger att det beror på att han är inte världens snyggaste. Jag måste hålla med om att han är verkligen inte den snyggaste killen jag har sett men hans personlighet är helt underbar. Han är så otroligt respektfull och har så fina värderingar och har jämt alltid varit smart och kommit med fina råd då jag har haft problem. Nu börjar jag oroa mig över att den här flickvännen förvrider hans syn på kärlek och respekt helt och hållet. I början tyckte jag om henne och tyckte att hon verkade vara väldigt bra för honom. Jag hade inget emot det här med polygami, tvärtom! Men efter att få höra hur det går till vet jag inte längre om just det här polygamiförhållande är särskilt sunt för någondera av de som är involverade. Jag får mer och mer väldigt dåliga vibbar så att jag börjar må dåligt.

Den här tjejen har nu ett par på besök från Amerika. Det är en man som hon har ett förhållande med. Problemet är att han är gift och de testar nu hur det är att vara i ett förhållande med flera människor. Det här är hans initiativ och hans fru ville göra honom glad och testa det. De har varit tillsammans i 10 år och har ett barn tillsammans. För ett par dagar sedan så ville hon åka iväg eftersom hon klarade inte av det. Det blev för tungt och svårt. De har varit där två veckor och ska stanna där 3 månader, men det börjar bli för emotionellt svårt för henne. Så vad gjorde de? De skickade henne till en psykolog för de ville inte att hon skulle åka iväg. Det blev lite bättre efter besöket hos psykologen och hon sa att det är bättre om hon stannar för det blir väl svårare om hon bara åker iväg. Men allt det här är tydligen otroligt smärtsamt för henne. Hon klarar inte av om de är för gulliga mot varandra. De får egentligen inte ens röra varandra för då bryter hon ihop helt och hållet.

Nu ska min vän få träffa det här paret för första gången, så att frun kan få träffa en som är i en lite liknande situation som henne, en som sitter lite utanför. De vill att de två pratar med varandra och får stöd från varandra. Min vän har blivit mer eller mindre övertalad av sin flickvän om att polygami är så bra och det är för alla om man bara ser poängen med det. Han har blivit helt övertygad att det är så här man ska leva och att det är så underbart och fint bara man kommer igenom den svåra biten. Så nästa steg är för honom att övertyga den här kvinnan som har stora emotionella problem just nu.

Och en sak till, den här kvinna, frun till mannen, är gravid och ska föda om två månader.

Jag vet inte riktigt vad jag ville med min text. Jag ville väl bara skriva av mig och få ventilera lite då jag inte vill kasta alla mina tankar på honom. Kanske jag överdriver men jag mår så otroligt dåligt över hela situationen att jag var tvungen att få skriva av mig. Jag försöker vara positiv då jag pratar med honom men även poängtera att kanske det där förhållande är inget för henne men hon har svårt att göra ett beslut för oberoende vad hon gör kommer hon i princip att "förlora" då hon är i en sådan känslig situation just nu.

Försöker skaka av mig den där "sekt-känslan" men det är svårt. Får så otroligt dåliga vibbar av det här.

Annons:
Sindri
2018-01-11 16:30
#1

Jag förstår såväl din reaktion. Vad vuxna människor gör som alla tycker är OK är deras ensak, men här försöker man övertala/indoktrinera två andra människor som inte naturligt gillar det. Ytterst obehagligt. Din vän är uppenbarligen helt hjärntvättad redan, men den stackars frun borde inte pressas ytterligare. 

Och vad är det för psykolog som övertalat henne att stanna kvar i något hon mår så dåligt över? Hon borde åka hem och vara med människor som bryr sig om henne. Hennes man gör det uppenbarligen inte.

Visa gärna svar du får här för din vän. Visst, sex och "kärlek" kan få människor att göra de mest konstiga och hemska saker (Helge Fossmo, Johanna Möller), och han väljer själv hur mycket slav under det han vill bli, men han bör lämna den stackars frun ifred.

Anonym
Anonym
2018-01-11 17:39
#2

Ja, jag får det intrycket att de försöker övertyga henne att stanna kvar. Samtidigt säger de att hon måste givetvis göra det som känns bäst. Men hur kan hon göra det då hon har två djävular på sina axlar som säger åt henne vad som tydligen ska vara bäst för henne?

De flyttar runt ganska ofta så hon har inget som hon kan kalla sitt hem. Hennes hela värld är sin man och det gör ju det extra svårt. Ska hon mittiallt behöva frigöra sig själv från sin man då hon snart ska föda?  Det känns som om mannen och den andra kvinnan har valt en otroligt dålig tidpunkt för att testa på det här. Hon är ju i en så känslig position just nu.

Psykologen har pratat med henne om varför hon känner som hon gör. De kom fram till att det är bara hennes dåliga självförtroende som är problemet då hon jämt jämför sig själv med den andra kvinnan och så vidare. Jag kan inte fatta att en  psykolog i princip försöker få henne att stanna kvar i en miljö som verkar tämligen giftig för henne just nu. Hon har inga egna vänner här så hon är i princip helt ensam. Hon får med andra ord inga annat input från någon som står utanför den här röran. Snart blir väl hon också ordentligt hjärntvättad samtidigt som hon går omkring och mår dåligt.

Polygami är ok om alla är med på det men nu är det ju så tydligt att hon mår otroligt dåligt och lider. Så ska det väl ändå inte vara? Kan inte låta bli att tänka att hon säkert känner sig pressad till att försöka få det att fungera, för annars står hon där utan man eller så får hon sin man tillbaka men har alltid i bakhuvudet att han längtar efter något som hon inte kan ge honom. Oberoende vad hon gör så lär hon ju förlora.

Sindri
2018-01-11 19:48
#3

Har du någon möjlighet att få kontakt med henne själv och stötta henne? Hon behöver en vän, och någon som kan hjälpa henne att hitta sig själv och sitt självförtroende. 

Hon behöver det så väl när hon skall ta hand om en ny individ. Är  det andra barnet med? Kan du hjälpa henne att hitta någon öppen förskola eller annan verksamhet där hon kan träffa folk. Hon kan ju gå under annars i den destruktiva miljön.

Bor de hos din kompis "flickvän"?

Är det verkligen en legitimerad psykolog? Borde inte få ha kvar sin legitimation i så fall.

Anonym
Anonym
2018-01-13 17:00
#4

#3 Jag har absolut ingen möjlighet att få kontakt med henne. Jag vet inte ens vad min väns flickvän heter, bara hennes förnamn, så jag lär knappast kunna ta reda på vem den här kvinnan ens är. De bor hos min väns flickvän, ja. Men jag har ingen information om de här människorna och han lär knappast vilja berätta deras efternamn åt mig eller var exakt de bor, eftersom det finns ingen orsak för honom att ge mig den informationen. Han vill knappast att jag lägger mig i för då blir det bara en större röra av det hela.

Vad jag har förstått är det en legitimerad pyskolog, ja.

Min vän träffade det här paret för några dagar sedan och det slutade med att han åkte en dag tidigare hem. Hans såkallade flickvän berättade sanningen för honom. Hon erkände för honom att hon behandlar inte honom rättvist men hon är inte heller villig att ändra på den saken. Hon vill inte såra honom och hon tycker inte om att hon faktiskt sårar honom, men han är nu i en position där han måste antingen gilla läget eller gå. Det är hennes ultimatum. Hon tar dock för givet att han ska göra kompromisser men hon är själv inte villig till att göra samma sak. Och nu då hon har den andra mannen i sitt liv så har hon inte ett lika stort behov av att träffa honom lika ofta.  Hon berättade även att hon kommer säkert också att vilja ses ännu mindre. Nu då hon har något mer "seriöst" på gång så vill hon inte hålla på med mycket annat på sidan om.

Nu börjar min vän inse hur självisk hon är och att hon utnyttjat honom.  Jag hoppas bara att den där kvinnan också inser att hennes man i princip bara utnyttjar situationen.

Sindri
2018-01-13 18:28
#5

Att folk kan vara så elaka och utnyttja varandra så! Finns så mycket annat skit i världen ändå.

Ja, din vän lär väl klara sig undan och den stackars kvinnan kan ingen göra något åt. Det med psykologen tycker jag är gräsligt, den personen borde anmälas, och bli av med sin legitimation.

Man får bara hoppas att hon på något sätt kan ta sig ur detta och klara sig själv, annars är det tyvärr ett val hon gör.

Katti
2018-01-16 00:15
#6

Nej fy vilken soppa… Är frun verkligen så långt gången i sin graviditet? I så fall kommer hon ju föda i Sverige om de stannar de tre månader de tänkt sig. Och kom de alltså bara hit för att karln skulle få ha sex med någon annan? Sjukt, minst sagt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Anonym
Anonym
2018-01-17 12:27
#7

#6 Det handlar inte om Sverige utan ett annat land som ligger mycket längre bort.

Frun ska tydligen föda i slutet av februari och i slutet av mars ska de tillbaka till USA. De kom hit för att de skulle testa på det här sortens förhållande. Jättekonstig timing och helt absurd.

Nu tycks de dock ha råkat ut för problem men vet inte vad. Det lät som om mannen ville ge sig av med sin fru tillbaka till USA eftersom det tycks ha blivit alltför mycket för dem allihopa.

De är för övrigt inte intima med varandra , någondera av dem. Frun vill inte ens att de två rör vid varandra.

Upp till toppen
Annons: