Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1459 ggr
Anonym
Anonym
1/8/18, 4:41 AM

Vill ha tandställning..

Jag har mellanrum mellan alla 4 framtänder. Dom två i mitten är raka, men dom bredvid är sneda och pekar utåt. Vill inte ta bild på mina men hittade en bild på internet som visar bra hur mina ser ut, förutom att mina framtänder är raka. Har aldrig lett så att man ser mina tänder på bild. När jag skrattar försöker jag alltid se till att ha överläppen nere så att framtänderna inte syns. För det är så otroligt fult och jag har mått dåligt över det i flera år. Har även fått någon kommentar om det någon gång så jag vet att det inte bara är jag som tycker det. Enligt tandläkaren måste man ha 6 mm mellanrum mellan två tänder för att få tandställning. Jag har 3 mellan tänderna i mitten och 5 mellan mittentänderna och dom bredvid. Vilket inte är tillräckligt för att fä tandställning. För att få det måste vi betala 30000 kr helt själva. Vilket jag absolut inte har råd med. Mina föräldrar har inte massor av pengar heller men skulle nog klara av att betala det, men det känns så jobbigt för att jag vet att ingen utav dom tycker att det är värt pengarna, att behöva göra av med alla sparpengar på det. Är 15 år och vill inte behöva vänta i flera år tills jag har råd att betala själv, vill inte behöva må dåligt av det så länge. Jag känner mig sä ful och är så trött på att behöva anstränga mig för att visa mina tänder så lite som möjligt, vet inte vad jag ska göra…

Annons:
Anonym
Anonym
1/8/18, 4:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

..

Sindri
1/8/18, 7:41 AM
#2

Tyvärr är det så att man sällan beviljar tandställning av kosmetiska skäl.  En tandställning brukar man inte heller använda för att trycka ihop tänder, det är mer när tänderna är sneda eller står ut mycket för att det är trångt i munnen.

Så mellanrum måste fyllas ut om du skall få sånt resultat som visas på bilderna.
Det du kan göra är att överklaga, gå till en annan tandläkare, och framför allt argumentera att du har tuggsvårigheter av något slag, eller annan olägenhet av att tänderna står ut, (att du ofrivilligt biter dig i underläppen eller så) d.v.s. funktionella skäl för att få tandvårdsreglering. 
Kanske kan du i så fall få tandställning för att räta ut de sneda tänderna och då kan det mellanrummet minska lite, men om du vill fylla ut resten så får du nog betala själv.

Du kan ju spara pengar själv, önska dig bidrag i present och julklapp. Vill man något tillräckligt hett så kan man komma långt.

MEN - du är också i en känslig och jobbig ålder då de flesta hittar hur många fel som helst på sig själva, och det är lätt att tro att allt skulle bli bättre om bara……
Så blir det sällan tyvärr.  Jag hoppas du kan hitta positiva saker att fokusera på. Vem du är är mycket viktigare än hur du ser ut.

Stallmima
1/10/18, 10:37 PM
#3

Försök att spara ihop pengar med diverse extrajobb och som #2 skriver önska  i present. dock tyckte jag 30.000:- lät mycket men det kanske beror på vara du bor. Jag har betalt själv senaste gången jag haft ställning och fick lägga ut 20.000:- ungefär. Lycka till och ge inte upp hoppet……….   😃

Ellemol
1/11/18, 8:44 PM
#4

Jag har tandställning. Jag har inte samma problem som dig men min kompis hade det. Hon fick dock tandställning direkt (ca 1 år) och nu har hon jätte raka och fina tänder. Hennes under rad var också helt sne. Är din det? (Jag fick tandställning för att jag saknar två tänder)

Upp till toppen
Annons: