Annons:
Etikettsamhälle-och-feminism
Läst 2178 ggr
vendelay
2018-01-04 20:50

Tips på podcasts

Behöver tips på podcasts!

Jag älskar (bland annat):
* Arga flickor
* The Chickpeeps
* Veganprat
* Penntricket
* Postpatriarkatet
* Creepypodden
* Vegopodden

Jag ogillar (bland annat):
* Sa du vegan?
* Frågar åt en kompis
* Therese & Zäta
* Thrillerpodden

Önskemål:
* Inkluderande. Inga rasister eller sexister eller annat skit. Gärna andra personer än vita heterosexuella cismän.
* På svenska eller engelska.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Vilda Gruvan väder fenomen
#1

- Raseriet (ge d några avsnitt) - Hidden brain - Safe space radio - Nyfiken Brun - HYSTERIA Bubblare: - genushistoriepodden

emeliiiiieee
2018-01-05 11:24
#2

Paranormalia Svenska mordhistorier(om du nu gillar sånt)

Duvethon
2018-01-05 12:07
#3

Skäringer och Mannheimer såklart!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

vendelay
2018-01-05 20:01
#4

#1 Har verkligen försökt med Raseriet men nej, jag fastnade inte efter MÅNGA avsnitt :( Genushistoriepodden verkade bra men jag blev så irriterad på att hon typ var hans lärare eller whatever? Tyckte det var extremt stelt och pinsamt haha. De andra ska jag kolla upp, tusen tack!

#2 Svenska mordhistorier tyckte jag var ganska trist, vet inte riktigt varför. Den andra ska jag kolla upp, tusen tack!

#3 Bläääää svarar jag på det 😃 Tusen tack ändå 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tuulikki]
2018-01-05 20:16
#5

P3 Dokumentär

emeliiiiieee
2018-01-05 21:17
#6

Annars finns ju mordpodden med. Bättre tycker jag :)

Annons:
vendelay
2018-01-06 00:24
#7

#5 & #6 Jag har faktiskt lyssnat på båda och inte fastnat. Herregud, vad jag är jobbig. Jag har VÄLDIGT mycket tid att lyssna på grejer som ni kanske hör… 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Duvethon
2018-01-09 15:41
#8

Får jag fråga varför du inte gillar Skäringer och Mannheimer hehe? är rent utav nyfiken 😃 själv tycker jag att igenkänningsfaktorn är mycket hög och får många skratt av att lyssna på den :P

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

vendelay
2018-01-09 20:14
#9

#8 Jag minns inte riktigt, har lyssnat på så många men jag vet att den hamnade på min nej-lista. Jag tror att det handlade om att jag inte kände igen mig, jag tyckte inte att skämten var kul och jag antar att jag inte heller fastnade för deras röster (vissa poddar lyssnar jag bara på för rösterna hehe)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VeilofElysium
2018-01-10 15:19
#10

Lyssnar väl huvudsakligen på;

Spöktimmen

Mordpodden

P3 Historia

P3 Dokumentär 

Ångestpodden (åtminstonde vissa avsnitt tyckte inte avsnitten om Porr och Prostitution var superintressanta att lyssna på även om det kan vara viktigt att diskutera)

Creepypodden som du nämnt innan.

……

Av de engelskspråkiga poddarna lyssnar jag på * Game Of Owns (Game of Thrones Podcast) * Supernatural the Crossroads (en av karlarna har riktigt behaglig röst, låter nästan exakt som Jared Padalecki)  * Tudors Dynasty * The History of England

De sistnämnda är extremt nördiga och inte för alla, händer att jag slukar poddar rörande Tolkiens litteratur och Harry Potter-böckerna också.

* Ska lägga till att jag hoppas att Kate Flowers börjar podda en dag. Min absoluta favorit vegan youtuber.

vendelay
2018-01-11 00:51
#11

#10 Tack, jättemånga som jag aldrig ens hört talas om! Ska börja med Supernatural direkt imorgon 😇😍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VeilofElysium
2018-01-11 15:57
#12

Supernatural Aftershow så har du en podcast med bara kvinnor också som är lite mindre flummig och rakt på sak. Det är bara män i den jag tidigare rekommenderade innan men jag gillar dem 😁

Zadeira
2018-01-11 16:07
#13

Min absolut favoritpodcast just nu är "And thats why we drink". Två tjejer dricker vin och milkshake (alltså inte samtidigt, utan en dricker vin och den andra milkshake) och pratar om både mord och paranormala fenomen, ett av varje tas upp i var avsnitt. De är hysteriskt roliga och kul att lyssna på, trots ämnets allvarliga sida, och jag fastnade ganska så direkt för de här två tjejerna.

Annons:
vendelay
2018-01-11 23:44
#14

#12 Tack!!!

#13 Låter spännande, ska lyssna! 🙂

Fortsätt gärna komma med förslag om ni har några, jag älskar när ni också skriver lite om vad de handlar om eller varför ni gillar dem eller varför ni ror att jag skulle gilla dem, men det är inget krav 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

MeMyself&I
2018-01-12 08:27
#15

Regnbågspodden har många fina och bra avsnitt!! Endast av och med hbtq+ personer. Gillar du intervjuer? Värvet har många intressanta gäster :) tampodden är grym också! (Men kanske inte ens görs längre.) en underbar pod med Clara och Erika är också bra! Ångestpodden har några bra och viktiga avsnitt (vissa är dock jätteproblematiska enligt mig). Gillar du bara poddar? Själv älskar jag roliga och ibland lite meningslösa radioprogram som till exempel Fredag i P3 som är ett musik och kulturquiz och morgonpasset i P3 (är dock svårt att börja följa om en inte följt tidigare. Men gästpodden från programmet är kul och lite mer fristående). Och sommar och Vinter i P1 är ju fantastiskt!! Oj så mycket fina och bra och starka berättelser det finns. Lyssnar själv otroooligt mycket på radioprogram och poddar och har också svårt att hitta nåt en gillar till 100%. Ofta är det nån som ska komma med någon sexistisk/dum kommentar som gör att en bara vill stänga av :( Ett tips kan va att typ söka efter ett ämne/en person t ex du vill lyssna på just den dagen så finns det kanske ett radioprogram eller ett poddavsnitt som kan vara bra och intressant! Det tycker jag funkar ganska bra om en inte vet vad en ska lyssna på för dagen.

Lojs
2018-01-12 16:13
#16

"Klassiska" svenska poddar är ju till exempel Wahlgren och Wistam och Adam och kompani, de är båda myspoddar för mig. 
En podd som tyvärr inte kommer få några nya avsnitt och som gick ett kort tag är "the therapy show", verkligen värd att lyssna igenom enligt mig. Ett syskonpar, bror och syster där brodern är podcasthost till yrket och systern är psykolog.

Jag är också podoholic, med 10+ podcasts jag lyssnar på alla avsnitt av, men de flesta handlar om spel eller teknik/geeky så det är helt andra intresseområden. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

vendelay
2018-01-13 13:11
#17

Tillägg: det behöver INTE vara pågående poddar! Avslutade poddar eller om det bara råkade komma ut två avsnitt osv, det funkar också. Såklart trist om en verkligen fastnar för dem men de flesta av mina favoriter är inte aktiva just nu så.

Tack tack tack för tips och förslag, jag kollar igenom alla 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kalli
2018-01-13 17:43
#18

Lyssnar i princip på alla kriminalpoddar utom mordpodden. Sen P3 Dokumentär såklart, vissa inslag på P1 och P3 Dokumentär också. Kaliber, helst avsnittet om försvarsmaktens hundköp. Språket och Juridikpodden. Sommar och Vinter i P1 när det beger sig.

[Tuulikki]
2018-01-13 19:05
#19

Jag lyssnar på Alla Våra Ligg. Det kanske inte är något för dig vännen, men någon annan i tråden kanske tycker den är bra🙂

Zadeira
2018-01-13 20:52
#20

Tips på fler poddar från mig. Svårt när man inte har något särskilt intresse att gå på, för mig är det paranormal/skräck/kriminal-poddar, både i histore-format och "prat-format"

  • Paranormalia

  • Svenska Mordhistorier

  • Mordpodden

  • UFO-podden

  • Creepypodden

  • P3 Dokumentär

  • P3 Serie

  • Vargtimmen

  • Rättegångspodden

  • Pseudopod

  • Lore

  • No Sleep podcast

  • Knifpoint horror

Annons:
vendelay
2018-01-13 21:02
#21

Ni är bäst!

#20 Jag antar att mina "intressen" är grejer som t.ex. Arga Flickor handlar om att vara svart i ett vitt samhälle. The Chickpeeps handlar om djurrätt och veganism. Jag gillar att lyssna på grejer som rör feminism, antirasism, (anti-)speciesism och sånt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zadeira
2018-01-14 13:37
#22

#20 Av det serier jsg räknade upp är det nog bara P3 dokumentär och P3 serie, DE andra är nog mest crime coh horror.

Men fasthåller att And thats why we drink som dem absolujt bästa podden. Efter ett par avsnitt är man hooked.

qayza
2018-09-12 09:03
#23

Jag vill tipsa om podden "Självklart" med Mia Törnblom och Christina Stielli samt podden "Kan själv" med Henrik Fexeus. 🙂

Alla du möter och/eller kommer i kontakt med kämpar med/mot något. Något du inte har en aning om. Ta hänsyn till det!

Vrilen
2018-09-12 15:31
#24

Misslyckade brott

vendelay
2018-09-12 23:08
#25

#24 Den, och Misslyckade Makthavare, är mina "guilty pleasures"… Skäms så mycket men de är så roliga att lyssna på 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ThatPie
2018-09-14 14:33
#26

Om du vill testa på något ”annorlunda” lyssna på Welcome to Nightvale. Är inte för alla, men riktigt nice när man kommer in i den!

vendelay
2018-09-14 14:40
#27

#26 vad handlar den om? :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
ThatPie
2018-09-14 15:04
#28

#27 Den är berättad som en radio show för en stad i öken någonstans i USA. Men staden är inte riktigt som alla andra, det vill säga väldigt väldigt annorlunda. Är väldigt svårt att förklara, så jag tipsar mer att bara sätta sig ner och lyssna på första episoden eller googla runt lite.

vendelay
2018-09-14 17:23
#29

#27 okej, tack!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sophiedorothea
2018-09-14 19:31
#30

Sånt är livet, med Alex och Ida :)

vendelay
2018-09-14 21:42
#31

#30 Få människor jag faktiskt föraktar men… Ida & Alex är definitivt med på den listan 😂 Sorry.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VeilofElysium
2018-09-15 20:08
#32

Tycker Ida och Alex var bra tills att de handlade om bebisar och graviditet. Jag är glad för deras skull, har följt Ida på sociala medier i många år nu men jag kan inte relatera till det delvis för att jag inte kan få barn själv.

vendelay
2018-09-15 20:10
#33

Tycker att de är alldeles för självupptagna, har de någonsin pratat om något annat än sig själva? :/

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2018-09-15 22:41
#34

Är någon intresserad av att jag skriver ner alla poddar jag lyssnar på och kort beskriver dem? Ifall ni behöver poddtips?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vampchicc
2018-11-03 00:34
#35

Ufopodden!

Äppelsnäckan
2019-01-14 21:11
#36

Svenska Mordhistorier och Creepypodden. Jag har lyssnat på varenda avsnitt av Creepypodden. Sjukt välgjord, bra röster, skitbra historier.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Jojaton
2019-01-14 21:36
#37

Mentala Mästare är en av mina favoritpoddar just nu, handlar om mental styrka hos idrottselit. Även om man inte tävlar i någon sport så kan man få med sig mycket tips till vardagen - och det är även intressant att höra hur stjärnor som tex Stefan Holm eller Kim Martin Hasson tänkte och hanterade pressen under riktigt stora tävlingar. Annars gillar jag också Så funkar det med Anders & Måns, P3 Dokumentär och framförallt P3 Musikdokumentär, annars lyssnar jag mest på hundpoddar 😊

Johanna - Instagram

vendelay
2019-01-14 22:55
#38

Har fått så himla många bra tips av er, fortsätt gärna skriva om ni kommer på eller upptäcker någon ny (ny för er, den kan vara avslutad eller bara gammal) podd!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zadeira
2019-01-15 09:13
#39

Nyfikat med Anders Jansson och Johan Wester (Hipp hipp), jättekul pod där de i varje avsnitt har en gäst som de ska lista ut vad den jobbar med.

VeilofElysium
2019-01-15 21:25
#40

Hur kan vi med Navid Modiri  :D

Carrosh
2019-01-17 11:20
#41

Spöktimmen
Folktropodden
Historier från Hälsingland
Vardag i P3
En mörk historia
Kan själv
Kropp & själ
Mordpodden
P3 Dystopia
Självklart med Mia Törnblom och Christina Stielli
Snutsnack
Ufopodden (båda två)
Ring P1

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Äppelsnäckan
2019-01-19 00:34
#42

Hundpodden. Upptäckte den genom denna tråd och är glad för det!

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Upp till toppen
Annons: