Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1327 ggr
[jenny-]1
12/9/17, 8:33 AM

Minipiller eller p-dator?

Hej! Efter en DVT (blodpropp) tidigare för fyra månader sen får jag inte äta p-piller (eller något med östrogen). (Har inga andra risker för att få blodpropp - är vältränad, inget genetiskt osv) Funderar mellan minipiller och p-dator. Jag hade en tid hos barnmorskan i veckan men avbokade den då jag blev dumpad.. Jag vill ändå ha något form av preventivmedel men har ingen erfarenhet av dessa två: P-dator: skönt att inte trycka i sig massa skit. Orolig att det inte funkar lika säkert. Kommer inte påverka mig psykiskt. Minipiller: kanske säkrare? Är orolig för att må dåligt psykiskt då jag har jobbat så mycket på min inställning och gått hos psykolog. Finnar? Gå upp i vikt? Dela med er av era erfarenheter tack!

Annons:
_Fisken
12/9/17, 9:07 AM
#1

Vår underbara senaste sladdis-dotter blev till trots minipiller. Så jag föreslår bägge skydden.

_Fisken
12/9/17, 9:28 AM
#2

Tänkte på en sak. Kan bli svårt med P-datorn om minipillren trasslar med mensen. Minns inte hur min fru hade det…

[jenny-]1
12/9/17, 10:53 AM
#3

#2 ja, jag tänker att det inte går att kombinera :/ har läst ganska mycket negativt om p-datorn så det kanske är bäst med piller ändå.

annainorrland
12/9/17, 3:52 PM
#4

Jag har använt P-dator i många år nu och aldrig varit gravid så för mig verkar det säkert. Men jag har väldigt regelbunden mens och har man inte det så funkar inte P-dator lika bra som enda skydd.

_Fisken
12/9/17, 4:00 PM
#5

Trist att  p-medel  påverkar negativt för så många. Det är en massa dribbel med olika lösningar. Att stoppa i sig hormoner kan inte kännas bra. Det borde finnas EN lösningen som fungerar för ALLA utan att påverka nöjet eller humör.

[jenny-]1
12/9/17, 7:42 PM
#6

#4 tack, är också väldigt regelbunden så det borde fungera bra:) men man har ju läst att det är krångligt på morgonen och om man har haft feber en tid och så. Vilken sort har du? #5 Ja, har testat flera olika ppiller samt pstav men mådde dåligt psykiskt och kroppen reagerade negativt. Mådde bra psykiskt på dessa sista och inga andra biverkningar…. Så får jag en blodpropp istället… suck!

Annons:
_Fisken
12/9/17, 9:39 PM
#7

Det var ju tråkigt. Du kan alltid prova o maila nån i den länk jag skickar dig..

http://hormonfri.nu/barnmorskemottagningar-vi-rekommenderar/

Lycka till!

OlgaMaria
12/9/17, 10:49 PM
#8

Eftersom du är singel nu kan ju vara ett bra tillfälle att testa hormonfri metod. P-dator eller liknande tycker jag är bra att tänka att man ska vänja sig med under en lång tid innan man kan förlita sig fullt ut på den. Man behöver tid att lära känna sin kropp och börja lita på att man kan bedöma när man är fertil och inte. Jag har använt en gratis app (P-tracker) under typ 4 års tid och kört med kondom när det behövs. Jag håller mig på säkra sidan. Jag skulle säkert kunna reducera antalet dagar som jag skyddar mig, men det är psykologiskt viktigt att känna sig säker. Inga oönskade graviditeter i alla fall, och jag har haft extremt lätt att bli gravid då jag planerat det. Min mens är skapligt regelbunden men kan diffa upp till typ tre dagar, men det ryms inom mina säkra dagar. Rekommenderar denna metod, men man bör ju vara ganska regelbunden och ta på allvar att hålla koll och skydda sig när det behövs.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[jenny-]1
12/10/17, 10:15 AM
#9

#8 innebär det att du tempar dig varje morgon eller bara skriver in då du har mens? :)

OlgaMaria
12/10/17, 11:09 AM
#10

#9 Jag tempar mig inte alls. Men oftast har jag en väldigt tydlig känsla av ägglossningen - märker det på ökade flytningar dagarna innan, humöret (brukar må bättre och vara glad och mer intresserad av sex dagarna innan). När ägglossningen kommer brukar jag känna det som en liten smärta eller stick från äggledaren. Efter kan jag ofta känna mig lite irriterad och allmänt dålig någon dag. Hursomhelst så har jag lärt känna min kropp och det är skönt att se att det stämmer med appen. Ibland upplever jag att ägglossningen kommer lite innan eller efter det appen tror och då vet jag också om mensen kommer lite tidigare eller senare.

Att tempa sig är väl framför allt för p-datorns skull - att bevisa för den när ägglossningen kommer så att den har något att göra beräkningar utifrån, så att det finns något fog för när ägglossningen inträffar. Men jag känner ju att jag känner detta själv och det är jag själv som bedömer min kropp och tar ansvar för mitt skydd. Jag brukar skydda mig ungefär 7-9 dagar. Bortåt en vecka innan ägglossning och 1-2 extra dagar efter. Man behöver nog bara skydda sig typ 5 dagar men hellre skydda sig lite extra i onödan så man slipper ångest när man väntar på att mensen ska komma. 7-9 dagar är i alla fall många färre dagar än 28. :-) Trots detta är ju kondom inte jättekul men vi står ut. Känns inte som det finns något bra alternativ för mig. Men även om man tänker att man vill ha något annat skydd i framtiden så rekommenderar jag att testa, inte minst om man är singel för tillfället. Jag känner att jag gjort en stor vinst bara i detta att jag lärt känna min kropp mycket bättre. Det är skönt att ha en medvetenhet om vart man är i cykeln och hur det påverkar. Att inte bli chockad varje månad av att man mår kasst och undra varför - ja just det, det är ju PMSen! Det är skönt att vara beredd och att anpassa livet lite utifrån sin cykel. Om man har jobbig PMS kanske man kan styra lite så att man får ta det lugnt de dagarna och inte planerar in stora grejer, t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

annainorrland
12/10/17, 12:21 PM
#11

#6. Jag har en Lady comp. Mäter temp i munnen direkt jag vaknar varje morgon. Jag tycker inte alls att det är komplicerat att göra det, jag har den bara liggandes intill sängen så man kan mäta direkt man vaknar. Klart på 1-2 minuter. Men har man feber måste man hoppa över de dagarna ja. Men för mig är det max några dagar/år som det händer.

http://www.naturafemme.se/lady-comp-583066

pyromanen
12/11/17, 12:12 PM
#12

Jag som provat på hemskt mycket biverkningar av minipiller skulle definitivt inte rekommendera dessa.

pyromanen
12/11/17, 12:12 PM
#13
Annons:
Upp till toppen
Annons: