Annons:
Etikettsamhälle-och-feminism
Läst 1789 ggr
Lakritsstjärna
2017-11-28 22:06

Förbättteing efter metoo?

Så bra att man börjar uppmärksamma sexuella trakasserier och övergräpp som sker mot framför allt kvinnor med metoo. Kunde aldrig ana att det var så utbrätt och vanligt. Hur kan det ens vara möjligt att vissa inte fått gå tidigare från sina tjänster då de utnyttjat sin maktposition på det sättet, vem gör ens så? Sådant beteende ska inte förekomma så det är bra att folk som inte kunnat sköta sig har fått gå och lämna sina tjänster. Bättre sent än aldrig. Att det skulle vara en typ av häxjakt förstår jag inte. Det blev jag mest upprörd av att läsa. Man ska inte bara finna sig och det är de som utsätter andra som förstör samhällen. Inte de som går ut och gör folk uppmärksamma på att problemet finns. Jag hoppas att detta leder till att man blir mindre tolerant mot sexuella trakasserier, tar det på större alvar på arbetsplatser och att fler tänker en gång extra innan ett uttalande eller handling. Tror ni att metoo kommer leda till förbättring på längre sikt eller kommer det bara blåsa förbi och glömmas bort?

Annons:
Honestyisdead
2017-11-28 22:18
#1

Jag känner att jag inte vet var gränserna går. En del saker jag läst om är för mig absolut inget jag kan koppla till saken.  

Sedan känner jag stor både sorg och ilska gällande att folk först nu kommer fram och berättar och anmäler. Om saker från förr. Om en del hade reagerat när det hände hade en del sluppit gå igenom samma sak. 

Jag dömer inte. Jag är en av dom som inte anmälde. Jag var dock bara 15..

OlgaMaria
2017-11-29 08:30
#2

Jag tycker att det största problemet är att rättsväsendet underprioriterat sexualbrott och att det är så svårt att få någon dömd. Det är väl därför allmänheten nu har tagit över som domstol. Någon dag stod det ju i tidningen om kvinnliga jurister som stod upp emot sexuella trakasserier inom deras bransch. Jag tycker att det är dit vi måste rikta strålkastarljuset. Mot rättsväsende, advokater och poliser. Om sexuella trakasserier får förekomma där kommer vi aldrig komma till rätta med att det inte lönar sig att anmäla, och om det inte lönar sig att anmäla kommer allmänheten tvingas vara domstol och hänga ut folk i media istället.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
2017-11-29 08:56
#3

Jag personligen tycker att det mer och mer har börjat spåra ur och likna en häxjakt fast på män. Visst är det bra att saker kommer fram och att folk säger att saker skett. Men att det mer och mer spårar och kommer tillslut sluta med i värsta fall att ingen bryr sig. För det tillhör "bara" metoo. Kanske det kommer nått gott ur detta på sikt. Men just nu verkar allt börja spåra ur i enorma proportioner.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lakritsstjärna
2017-11-29 11:04
#4

Tycker inte det är någon häxprocess på män. Man hängt ut folk som inte kan respektera och bete med andra människor. Det har även varit en kvinna som har lämnat Sveriges Radio. De flesta män och kvinnor gör inte sådant men de som sextrakaserar och gör att andra mår dåligt ska bort från den arbetsplatsen. Det gäller både män och kvinnor.

Aleya
2017-11-29 12:08
#5

#4 detta är vad jag tycker att det ser ut som. Att folk snart är rädd för att ens umgås med en av det andra könet. För det kanske kan missuppfattas. Som sagt det är min syn på detta. Och att män som har skrivit gällande att dom blivit trakasserad inte tas på lika stort allvar. Så jag tycker det har slagit fel faktiskt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kalli
2017-11-29 16:29
#6

Människor som inte klarar av att veta var gränserna går borde kanske inte umgås med människor av något kön. Annars är ju ett bra tips att fråga och lyssna på svaret.

Annons:
Maria
2017-11-30 08:57
#7

Jag tycker kampanjen är jättebra och säkerligen en ögonöppnare för många.

Sådana här saker måste få komma fram i "verkligheten" och det får inte rulla på som det alltid har gjort. Någon gång rinner bägaren över.

Sedan kommer det alltid en massa annat som egentligen inte hör till ämnet som en svans men det kan man har överseende med tycker jag.

I det stora hela så gör detta bara gott för oss alla tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Milkshake
2017-12-02 01:06
#9

#8 Du har verkligen en konspirationsteori för allt. Men för att svara på din fråga: inte en chans.

[Thiah]
2017-12-02 07:50
#10

#3 jag känner nog som du. Börjar bli löjligt när folk drar upp en kommentar om klädsel för flera år sedan och sätter #metoo dit. Kampanjen hade en nytta som nu börjar vattnas ur. När SVT gjorde reportage om Finlands 100års jubileum skulle #metoo nämnas. För här i finland är det inte en lika stor grej som i Sverige. Man kunde väl hyllat Finland på sitt 100år utan att dra in #metoo?

Maria
2017-12-02 07:55
#11

Tycker ni verkligen att det spårar ur?

Tror ni inte att folk kan sålla bland det som är av betydelse och det som inte är det?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2017-12-02 12:31
#12

Detta behövs. Jag är glad att det blivit så stort. Det skulle inte ske någon förändring annars. Detta har kommit fram i statistik jämt men sällan fått den uppmärksamhet det förtjänar. Nu har det svidit rejält för vissa personer och jag tror många män börjat reflektera och att många blivit lite rädda för att bli påkomna, och därför vill förändras. Detta behövs. Och det är lite av en revolution och det svider alltid och vissa blir brända och ibland blir det fel, men som sagt får vi skylla oss själva. Detta har blivit underprioriterat, bortviftat och nedtystat. Rättsväsendet har inte tagit sitt ansvar. Då blir det såhär. Men nu förändras samhället och kvinnor får komma till tals, deras perspektiv tas på allvar. Det behövs.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
2017-12-02 13:30
#13

#11 jo jag tycker det har spårat ur. Det är bra att det kommer fram saker. Så det är inte det. Och att folk känner att dom vågar anmäla. Bra som tusan Men som jag ser det: det blir en häxjakt på människor som kanske inte ens har gjort nått. Och allas röster är inte lika värda heller. Det är bara kvinnor som ska kunna uttala sig. Om en man säger samma så fnyser man och menar att det är inte lika mycket värt. Så ja det har gått fel. Och jag undrar hur många som egentligen är oskyldiga som blir anklagade i denna häxjakten och kanske får sitt liv förstörda. Och sen kanske man ändå inte kommer åt dom som är värst. För dom har skrämt sina offer till tystnad. Ne jag tycker för mig att denna kampanjen har sedan länge tappat sitt syfte. Nu känns det mest som att det som är kvar är en nivå som liknar barn som leker i en sandlåda. Men man behöver inte gilla min åsikt. Men detta är som jag ser på det. Och det är väl bra om folk tycker att det gör nytta. Men för mig har det tåget gått.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[IdaSoren]
2017-12-03 18:46
#14

Men, det handlar ju om tiotusentals vittnesmål. Ännu fler anonyma berättelser. Lååångt fler historier som inte har och aldrig kommer komma ut. 

Och männen som blivit anklagade i media är typ ett tiotal, och dessutom offentliga personer. Detta kallar ni häxjakt?! 

Att man kan ha den åsikten visar ju bara ännu tydligare varför det här behövs. För mig är det väldigt uppenbart att ingenting har spårat ur ens lite, utan det enda som händer är att privilegierade grupper tycker det är jobbigt att deras makt hotas. Kunde inte bry mig mindre om vad män tycker om denna kampanj faktiskt. Det är min åsikt.

Aleya
2017-12-03 18:54
#15

#14 som sagt så är detta vad jag anser. Vill du se det på ett annat vis så gör det. Ja i media men du vet ju inte hur det ser ut för privatpersoner. Dom som INTE kommer fram i tidningen. Du vet ju bara kända som blivit anklagade. Finns andra människor än kändisar Men dom kanske du struntar i.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[IdaSoren]
2017-12-03 19:10
#16

#15 Nej, men att kalla något "häxjakt" och hänvisa till enskilda fall där ingenting har kommit ut i offentligheten är ju helt orimligt. Så funkar ju alla brott. Min åsikt är att om man väljer att fokusera på hur synd det är om män som blivit falskt anklagade (eller bara anklagade, som det verkar?) så har man helt missat poängen.

Milkshake
2017-12-03 20:09
#17

Jag struntar fullständigt i om den här kampanjen gör ett par män lite obekväma. Om en man har begått våldtäkt så är en "häxjakt" mildare än vad han förtjänar. Klarar man  inte av att ta ett straff kanske man inte ska våldta någon till att börja med.

Aleya
2017-12-03 20:37
#18

#15 & #16 ja fast med häxjakt menar jag mer att folk bara blir mer och mef misstänksamma emot män. Så det är ju inte bara skyldiga svin det drabbar utan misstroendet går på folk som inte ens gjort nått. Men visst vill man leva i en värld där alla misstänker alla så gör då det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[IdaSoren]
2017-12-03 20:44
#19

#18 Det stör mig inte så jättemycket faktiskt, då alternativet är att leva i en värld där kvinnor trakasseras, misshandlas, våldtas och mördas av män varje dag. Det är verkligen på tiden att dessa saker leder till verkliga reaktioner och konsekvenser, vad de än må vara. Men om du vill välja att lägga ditt fokus på det du tycker är viktigt, vilket verkar vara det faktum att maktbalansen rubbas lite (även det på tiden), så står det dig förstås fritt. Jag vill dock fortfarande hävda att du totalt har missat poängen och att du gör ett tydligt exempel på att vi lever i ett patriarkat.

Lakritsstjärna
2017-12-03 21:12
#20

Huvudsakliga syftet med kampanjen är ju inte att hänga ut män utan att belysa att sexuella trakasserier är ett stort problem och att det förekommer. Några få män och nån kvinna har blivit uthängda, de som blivit det har antagligen inte helt rent mjöl i påsen. På mitt företag har vi pga av metoo tagit upp på gruppmöten var man kan vända sig om man skulle känna sig illa behandlad och även information om att företager har en handlingsplaner för sånt. Gissar att sådan information även går ut på andra företag till sina anställda. På mitt företag så stod det tydligt i presentationen och det sades också att det gäller både män och kvinnor. Tycker personen man skämtar med inte att det är roligt utan känner sig sårad så är det inget skämt. Är man osäker så behöver man inte dra det skämtet, de flesta vet hur man för sig bland andra men de få som inte gör det kan kanske behöva en tillsägelse. Precis som barn på dagis. De som begår våldtälter har gått mycket över gränsen de som blir utsatta måste kunna känna att det är värt att anmäla. Där är vi inte ännu idag. Klädsel och annat ovesänltligt tas idag med som förmildrande omständigheter. Så häxjakt är det defentitivt inte. Sexuella trakasserier och sexualbrott ses det i dag ofta mellan fingrarna och tystas ner. Det tycker jag att man behöver ändra på. #15 du kanske inte tycker att sexuella trakasserier är ett problem i samhället utan något man bara får tåla. De som utsätter andra ska kunna fortsätta med det och allt ska bara tystas ner så som nu skett? om du inte tycker det vad borde man gjort annulunda enligt dig för att undvika det du kallar häxjakt?

Annons:
[Devya]
2017-12-04 14:20
#21

#18 Jag var minsann  misstänksam mot alla män redan innan kampanjen. Jag växte upp med förmaningar från andra kvinnor: Män tänker bara på en sak, de tänker endast med det de har mellan benen, du får skylla dig själv om du går sådär klädd då män är i närheten, killar visar bara att de tycker om dig då de tar dig på rumpan, mellan benen på brösten, du ska vara tacksam för det betyder att du är snygg osv. Så nej, att man nu skulle bli mera misstänksam mot män förstår jag inte. Det tåget har redan gått.

Jag personligen tycker att metoo kampanjen kanske inte var särskilt smidig i sig, jag gillade inte heller den såkallade häxjakten men den har åstadkommit många positiva saker och speciellt en bra grej i svenskfinland, nämligen #dammenbrister. Där är det absolut ingen fråga om en häxjakt utan alla hålls anonyma. Det handlar mest om att öppna upp ögonen på de som är blinda för fenomenet sexuella trakasserier och det faktum att det är så pass accepterat av både män och kvinnor.

http://www.astra.fi/dammenbrister/

Jag rekommenderar var och en att läsa vittnesmålen. 6000 finlandsvenska kvinnor skrev på uppropet och då var det här något som ordnades i en hemlig grupp på fb, så inte alla kvinnor i svenskfinland hade tyvärr möjlighet att skriva på. De 6000 kvinnor som skrev på uppropet har alla fått erfara sexuella trakasserier

Det jag är mest chockad över är dem som säger att det existerar överhuvudtaget inte och om det händer så är det absolut inte på den nivå som dessa vittnesmål vittnar om. Tänk er bara en sådan sak. Det finns kvinnor och män som inte tror att dessa sexuella trakasserier sker och om de sker så är det inte såå farligt som de beskrivs.

Vi behöver en förändring, eller åtminstone så behöver jag en förändring. Det negativa med metoo och dammenbrister har varit att jag har fått sätta mig ner och tänkt på alla de otaliga gånger jag har blivit utsatt för sexuella trakassier, våldtäktsförsök (från de som påstått sig vara feminister) och dylikt. Kan ni tänka er att jag bara accepterade allt det där och trodde det hör ju till då man är kvinna? Jag tänkte också att det var mitt eget fel att jag blev utsatt för våldtäktsförsök för mamma samt de i min omgivning har ju alltid sagt att killar tänker endast på en sak  och man kan ju därför inte ens lita på ens manliga vänner. Så i min verklighet har sexuella trakasserier varit vardagsmat och jag har bara accepterat det för det hör ju till och om det skedde grövre saker så var det enbart mitt eget fel för att ha hamnat i en sådan situation. Då jag för första gången i mitt liv fann min röst så skrattade männen åt mig och tyckte att det blev bara roligare då jag försökte kämpa emot, både med ord och fysiskt.

Och nej, inte ALLA män håller på sådär. Men det handlar heller inte om ALLA män, det handlar om DE MÄN som håller på sådär. Det är något jag jämt blir frustrerad över, då män och kvinnor vill genast börja försvara med att säga att inte alla män gör så. GIVETVIS finns det hyggliga män som respekterar sin medmänniska oberoende kön, men vi har ju inte heller sagt att de inte finns.

Om män upplever sexuella trakasserier? Det tror jag absolut att de gör men det är inte den kampen vi kvinnor kämpar just nu.

moawi
2017-12-07 17:57
#22

Läste någonstans (minns inte var tyvärr) att det är så fruktansvärt ironiskt att när man vill hitta ett exempel i historien för att beskriva denna "jakt på oskyldiga män" så är det enda man kommer på "häxjakt" där kvinnor utpekades och mördades . För män har aldrig i historien blivit utpekade och förtryckta för att de är just män.

Metoo-rörelsen är så jävla bra. Fattar att folk tycker det är löjligt att man tar upp en klapp på rumpan som inträffade för 5 år sedan men vad det här handlar om är kvinnors och icke-mäns ständiga utsatthet i samhället, det är en struktur som finns överallt. Det börjar inte med en våldtäkt. Det börjar i en samhällskultur som tycker att det är löjligt att klaga över en klapp i rumpan, våldtäktsskämt och som förespråkar en "lite får man tåla"-attityd.

Dessutom har jag så oerhört svårt att förstå kritiken mot att kvinnor lyfter upp händelser som inträffade för många år sedan, att dessa ifrågasätts och att de "borde anmält för längesedan för att stoppa det". På ett fult sätt smyger man återigen över skulden på offret. "Du borde anmält, du borde stoppat…" Det är just den attityden och sättet att skuldbelägga offret och försvara förövarna som gör att många inte vill eller vågar anmäla. Och sen är ju rättsväsendet VS sexualbrott en historia i sig…

Att 45% av svenska folket tycker att metoo-rörelsen är överdriven är det yttersta beviset på att den behövs. Om man tycker att detta är överdrivet och önskar att kvinnor återigen kunde återgå till att hålla sådant här i det tysta, så är det ju nästan som att… man vill att det ska kunna fortsätta pågå ostört :-)

Sist men inte minst - till de män som känner sig rädda för att kränka eller sexuellt trakassera någon när de raggar; prova, säg hej, ögonkontakt, whatever. Om kvinnan visar ointresse, blir stel, tittar bort. GÅ DÄRIFRÅN. Det är inte så svårt som man kan tro. Är så trött på stereotyper som att "kvinnor vill, de vet bara inte om det än! 😃 Så det är din uppgift som man att få henne att inse det!! 🏆" . Denna lagom fräscha attityd finns i otaliga Hollywood-filmer men framställs då som "romantisk". Respektera ett nej, och allt som inte är ett ja. Oavsett om det är verbalt eller genom kroppsspråk. Det är inte svårare än så.

Taco hej för mig.

Kalli
2017-12-13 23:26
#23

#22: Funderat på om jag ska skriva något i tråden men känns överflödigt nu när du beskrivit det hela så bra. Kan väl bara tillägga att om man på allvar inte känner att man kan närma sig en människa utan att riskera att sexuellt ofreda denna ska man kanske hålla sig borta från människor tills man sökt hjälp.

_Fisken
2017-12-14 07:13
#24

MeToo är i grunden mycket bra. Helt nödvändigt. Jag har tre döttrar o vill verkligen inte de ska bli utsatta för kladdande och övergrepp. MeToo är en ögonöppnare och uppfostrar oss alla.
Baksidan är att många huvuden rullar offentligt utan att deras sak prövas först i domstol.  Visst, de kan bestrida anklagelserna i tidningar o TV efteråt men då är redan skadan skedd.  Detta skadar MeToo i någon mån tror jag.

OlgaMaria
2017-12-20 08:34
#25

Nu får ni ursäkta mig men idag är jag förbannad på att folk gnäller över metoo. Metoo innebär att allmänheten blir domare och det är inte bra, men som man bäddar får man ligga! Att åtalet läggs ner i Fittja-fallet är ju bara helt patetiskt! Så många våldtäktsfall som fått för lite resurser och lagts ner trots bevisning. Jag mår illa! Rättssamhället sviker och det verkar som att vi kvinnor måste ta saken i erna händer och skydda varann för rättssamhället skiter tydligen i oss!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lakritsstjärna
2017-12-20 08:57
#26

Det visar bara att Metoo fortfarande behövs. Man blir så arg när man läser att männen får gå fria. Något är väldigt fel när våltäksmän får fria gång på gång. Bevisen beskrivs som sviktande. De hade till och med hittat männens spärma på kläderna men det var inte tillräcklig bevisning. Kvinnan var drogpåverkad och de bedömmer då hennes trovärdighet som låg. Ingen ska behöva bli våltagen hur mycket narkotika eller alkohol man har i blodet. En samtyckes lag behövs.

OlgaMaria
2017-12-20 10:03
#27

Ja, och så männen som kom och fjantade sig vid demonstrationen i Fittja igår. Vilka signaler är det samhället skickar till våldtäktsmän när det ska vara så omöjligt att fälla dem? I det här fallet är det polisens fel att de inte skött utredningen rätt. Det hade inte behövt gå ett år innan de undersökte bevisningen. Allt var dagis-nivå!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: