Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2012 ggr
Rosahjärta
11/21/17, 9:19 PM

Frågor angånde tygbindor

Jag har nyss börjat använda tygbindor har lite frågor som rör detta. 1. Hur länge kan man max ha en tygbinda innan man skall byta? 2. Har bara tvättid på fredag och behöver handtvätta minst varannan dag och funderar då om kokande het vatten kan funka plus tvättmedel ? Då i vatten kokaren. 3. Hur smyger man smidigast ner en tygbinda i fickan då dom är lite svårare att dölja på jobbet.

Annons:
tlover
11/21/17, 10:08 PM
#1

Använd inte kokande vatten på blod använd hellre kallt vatten först och sen varmt. Hur många tygbindor har du? Jag sköljer ur dom i kallt vatten och häger dom sedan på ett undangömt ställe tills det är dags att tvätta.

Ang att smyga ner i fickan så fanns det förr platta plåtburkar som man kunde ha vanliga bindor i, minns jag rätt funkar det även för tygbindor (jobbar hemma så har inte det problemet)

l'm back

-Aida-
11/22/17, 4:33 PM
#2

Rekommenderar en mini necessär, dom är små, diskreta och får plats i fickan.
Alternativt har jag en binda i fickan redan innan jag går hemifrån.

Rosahjärta
11/22/17, 5:23 PM
#3

Har inte så det räcker en hel vecka testar och ser hur dom funkar så kan jag köpa mer senare nämligen.

ApanAnn
11/26/17, 12:51 PM
#4

Jag skulle inte använda kokande vatten. Det är inte säkert att vätskebarriären i tygbindan håller för det. Titta på tvättrådet för bindan och kör inte högre temperatur. Jag hade nog lagt dem i kallt vatten, bytt ett par gånger om det tar tid innan tvätt och sedan handtvättat i handfatet med varmt men inte hett vatten och lite tvättmedel eller sidentvål. Jag har ärligt talat slutat skölja mina utan slänger bara in dem i tvättmaskinen. Det blir lite missfärgat på de ljusare bindorna, men det stör mig inte. Jag ska bara blöda på dem… Jag har en tygpåse med bindor med mig och en nylonpåse i den att lägga använda bindor i. Om någon mot förmodan frågar varför jag har en påse med mig in på toa så skulle jag svara att det är bindor i den, men ingen har frågat hittills. Imse vimses bindor går att knäppa ihop och få ned i fickan, inte mycket större än vanliga bindor och då har jag deras nattbindor. Jag har som längst haft en tygbinda en hel arbetsdag, men då var det i slutet på mensen och det var inte många droppar. Jag klarar av att ha tygbindor längre än vanliga bindor eftersom det känns mindre plastigt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Anonym
Anonym
12/12/17, 11:47 PM
#5

Får jag fråga vad fördelen är med tygbinda jämfört med andra återanvändbara mensskydd typ menskopp?

Splatter
12/13/17, 12:00 AM
#6

#5 Vissa vill eller kan inte ha menskopp av olika anledningar. För mig personligen så är min slida sned så menskoppar jag har testat (3 olika) kan inte få en bra försegling så det läcker ut på en sida. 

Gillar verkligen inte bindor och hatar tamponger, tygbindor är helt enkelt bäst för mig. Har roliga och fina motiv på dem, så man har något kul att se fram emot. Slipper blöjeksem, halleluja.

Annons:
ApanAnn
12/13/17, 11:00 PM
#7

#5 Jag kan inte bära mensskydd invärtes. (Eller kan kan jag väl, men det gör rejält ont att sätta in och ta ut. Just nu känns det inte värt det eftersom jag blöder ganska lite) Det finns många andra anledningar att inte kunna, vilka eller få ha invärtes skydd.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Anonym
Anonym
12/14/17, 4:24 PM
#8

#6 #7 Okej, intressant!

Rosahjärta
12/14/17, 8:50 PM
#9

Ett tilläg att tygbindor är dom bästa håller tätt jämt blöder aldrig igenom! Och jag har tyvärr mens hela tiden pga p-stav dock ingen ork att byta till något som inte funkar igen :(

[Devya]
12/16/17, 8:45 AM
#10

Jag måste bara få fråga då jag är så nyfiken. Syns inte tygbindor riktigt bra igenom byxorna? Jag skulle kunna tänka mig tygbindor men jag föredrar då om det inte syns igenom byxorna. Jag har redan problem med vissa trosor vars kanter vill synas igenom mina jeans.

tlover
12/16/17, 9:12 AM
#11

#10 det har aldrig setts igenom för mig iallafall. dom är ju inte större än vanliga bindor

l'm back

Splatter
12/16/17, 11:37 AM
#12

https://www.youtube.com/playlist?list=PLqsmpUSgNwNxhpN4fmA0qquJgK4Si1k3X

En tjej som gjort några videos om "Syns tygbindor genom (olika kläder man har på underdelen). " 
Syns knappt genom leggings, men en leotard är för tight. :)

[Devya]
12/18/17, 2:42 PM
#13

Jag frågar eftersom tygkanten på mina trosor syns genom mina jeans. =P

Annons:
Splatter
12/18/17, 10:37 PM
#14

Har aldrig märkt att troskanter eller bindor av olika slag synts genom byxor för mig. Om någon glor tillräckligt intensivt för att märka något så är det deras problem. 

😂

Upp till toppen
Annons: