Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2393 ggr
[EM_L]
2017-11-21 09:41

Jätte mycket mens.

Hej! Min mens kom igår och jag bytte trosor och satte i en binda. Innan jag gick och la mig. På morgonen kl sju vaknar jag går på toaletten och jag var på gränsen till att blöda igenom. Bytte til Linresse roll press go den gröna förpackningen. Innan jag går till skolan så har det kommit ännu mer som är mycket så jag byter till en tjock nattbinda. Föra gången så fick jag knappt något och nu har jag fått jätte mycket. Är det normalt? Mensen börjar också att bli mer regelbunden. Får alltid mens nu mellan den 20-30. Tack för ett svar så snabbt som möjligt.

Annons:
OlgaMaria
2017-11-21 10:14
#1

Hur länge har du haft mens? Första året kan mensen vara lite varierande och många blöder väldigt mycket första gångerna. Ofta lugnar det ner sig med tiden. Men om du fortsätter blöda massor efter flera månader kan det vara bra att gå till en ungdomsmottagning eller barnmorskemottagning och prata om det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[EM_L]
2017-11-21 10:55
#2

Sen den 16 Juni. I början var det lugnt och inte alls mycket men nu rinner det känns det som.

OlgaMaria
2017-11-21 11:07
#3

Okej. Som sagt… det kan vara varierande första året, minst. Och ofta blöder man mycket typ 1-2 dagen och sen lugnar det sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[EM_L]
2017-11-21 11:09
#4

Ok, blöder verkligen jättemycket. Ska nog kanske prata med skolsyster efter lunchen, kanske känns bättre.

OlgaMaria
2017-11-21 14:44
#5

Bra ide!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[EM_L]
2017-11-21 16:08
#6

Pratade med henne och det kändes bättre.

Men jag fick mensverk som gjorde skit ont  länge och mådde illa och kände mig varm så jag fick gå hem från skolan. Kan bero på att jag håller på att bli förkyld.

Annons:
[EM_L]
2017-11-22 10:46
#7

Jag blöder sjukt mycket! När jag kissar så rinner det ut och vattnet i toaletten blir alldeles rött.

Jag använder en tjock nattbinda och har hittils bytt två gånger och känner att jag behöver byta igen.

Jag är 14 år och känner att det är något som inte stämmer i livmodern.

Om det blöder så här mycket imorn så måste jag säga till pappa att detta går inte😢

Vad är skillnaden mellan mini p-piller och p-piller?

OlgaMaria
2017-11-22 11:29
#8

#7 P-piller brukar vara ett kombinationspreparat med både (syntetiskt) östrogen och progesteron. Mini-piller innehåller bara progesteron. Det är lite olika vad som passar bäst.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

-Aida-
2017-11-22 16:26
#9

Kan relatera, har ibland också löjligt mycket, de händer att jag måste byta upp till 5 gånger mellan 7-12 på morgonen dom två första dagarna.

Inte konstigt att de blir så, de kan variera i mängd från månad till månad.
Det är mycket som räknas in i den livsstil man lever.
Saker som kan dra ner på mängden eller helt skjuta upp mensen är stress och motion.

sp0ngeb0b
2017-11-22 19:18
#10

Jag tror att detta är normalt! Jag fick mens när jag var kanske 13-14, och under en kortare period i högstadiet blödde jag så fruktansvärt mycket. Hade normalstor tampong, nattbinda och extra papper men blödde igenom allt på någon timme. Fick springa till toan och byta flera gånger om dagen och också flera ggr på natten. Var inte alls hållbart men det blev normalt igen efter typ 1 eller 2 mens-tillfällen. Men prata med någon som vet mer om du inte står ut. 

När jag blev äldre började jag med p-piller pga att jag fick pojkvän. Då fick jag betydligt mindre mängd mens. Senare bytte jag till hormonspiral, som är jämförbart med minipiller, och nu slipper jag mensen helt. Men sådant får du diskutera med någon på ungdomsmottagningen.

Surpan
2017-11-23 13:12
#11

Jag tycker det låter helt normalt att fylla en binda på en natt och att det blir rött i toaletten. :)

/Surpan

[Devya]
2017-11-23 13:38
#12

Låter helt normalt. Jag blödde mycket då jag var yngre. Jag kunde stiga upp och känna hur det började rinna en massa. Fick skynda mig till toaletten för det blev fullt väldigt snabbt. Såklart kom det också en massa blod i toaletten.

Det har dock blivit bättre med åldern. Nu blöder det mindre och inte lika länge som förut. Förr hade jag mens I 9 dagar och nu är det mest 5-6 dagar.

Tyst
2017-11-23 14:05
#13

Även jag tycker att det låter rätt normalt. När jag har det som värst brukar jag behöva använda både nattbinda och tampong och byta dessa 7-9 gånger om dagen. Då gör det ONT, man känner sig vimmelkantig, febrig, varm och kall på samma gång och trött. När man kissar ser det ut som att man kissat blod.

Hoppas dock att din mens när den väl stabiliserat sig blir lindrigare!

Annons:
[Tuulikki]
2017-11-23 14:06
#14

Jag tycker också det låter normalt🙂

[EM_L]
2017-11-24 10:01
#15

Tack!

Det har blivit mindre nu=)

Är lite trött på att man ska behöva betala så mycket för ett paket med bindor från Libresse eller Always.

Har provat Icas egna och det funkar inte för det suger upp så mycket så jag får ont i slidan.

Så jag får ha Libresse. Livet kostar pengar!

Jag önskar att mataffärerna hade tävlingar minst en gång om året där man kan vinna kort för att köpa bindor, trosskydd och tamponger med dom korten ett helt år=) Och att det finns 5 placeringar eller fler.

VeilofElysium
2017-11-28 23:42
#16

Blödde också väldigt mycket fram tills dess att jag började med p-piller egentligen för att reglera det. Tips är att köra med dubbla skydd dvs både binda och tampong om du blöder väldigt mycket.

[Devya]
2017-12-04 13:53
#17

Jag rekommenderar tamponger (vissa tycker att menskopp är fantastisk men jag har ännu inte fått det att fungera). Det gjorde mitt liv så mycket lättare!

Upp till toppen
Annons: