Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1923 ggr
jojjon
11/18/17, 8:28 PM

Som ett plåster under skinnet *Varning för bilder*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan på er! Letade på iFokus efter rätt site att lägga upp detta på men hittade inget mer passande än kvinna. Så förlåt om detta är helt OT. Så jag ramlade igår påväg hem från jobbet. Slog knäet i asfalten och skrapade upp hela knäet. Gjorde såklart sjukt ont. Skulle jobbat idag men kan knappt gå. Måste gå på tå med ena benet (ha det lite böjt). Om jag ligger ner och försöker sträcka ut benet så känns det som att det är ett plåster över hela knäet som liksom rivs upp när jag sakta sträcker ut benet. Som om jag måste riva loss "plåstret" för att kunna gå normalt. Dock går det att pusha igjenom smärtan till en viss punkt där det gör för ont för att sträcka ut riktigt. Sjukt konstig känsla och undrar helt enkelt vad det kan vara? Om någon har en aning.

Annons:
jojjon
11/18/17, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hur det ser ut dagen efter

Aleya
11/18/17, 9:12 PM
#2

Varför det känns så är troligen för att såret blir torrt. Känner igen känslan så väl. så skaffa en kompress och ha på såret så det inte torkar ut. Så kanske det känns bättre då inte såret är öppet och åker kanske mot kläder.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Herveaux
11/18/17, 9:13 PM
#3

Ajajaj, din stackare!
Jag har också vurpat ett antal gånger och känner igen den där stramande känslan. Tror det beror på att det bildas en tunn skorpa över området som rivs upp när man böjer benet. Känslan lär sitta i ett par dagar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

jojjon
11/18/17, 9:32 PM
#4

Okej. Tack hörrni! Vet inte hur jag ska klara av att jobba imorgon😫 Men ska se om jag har nått jag kan lägga över iallafall :)

Aleya
11/18/17, 9:44 PM
#5

#4 jag fick ett brännsår i sommar av en het kanna som jag brände mig på på armen. Jag skaffade in xylokainsalva som jag satte på såret, hade ett speciellt förband på såret som gjorde att inte kompresser fastnade i såret och på med en kompress. Åh gud så skönt det var att det inte stramade och hade sig. Testa det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

jojjon
11/18/17, 10:12 PM
#6

Okej. Tack för tipset, kollar på måndag :)

Annons:
Aleya
11/18/17, 11:05 PM
#7

Och xylokainsalva får man sätta i sår.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
11/19/17, 7:30 AM
#8

Det finns speciella förband på apoteket som gör att det inte fastnar i såret.

Har man inget sådant kan man ta fet vit vaselin och stryka över såret för att sedan lägga om med vad man har. Då håller sig såret mjukt och det stramar eller fastnar inte.

Det ser ut  som ett fint rent ytligt sår så det kommer snart läka.

Huvudsaken är ju att du inte skadat själva knät och att du kan röra det som vanligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

jojjon
11/19/17, 11:06 AM
#9

Har inte haft något över såret. Byxorna har varit uppvikta för att slippa att det skaver eller rör såret. Vi har inte så mycket kompresser och grejer men ska se vad jag hittar och kan ha på. Vaselin har vi hemma så försöker nog med det :) Tack hörrni för tips!

Aleya
11/19/17, 12:03 PM
#10

https://www.apotea.se/mepitel-one-5-x-7.5-cm-2-st detta hade jag på mitt brännsår som jag skrev om i #5 och som nämndes även i #8 Himmelskt att inte kompresser fastnade. Och finns på apoteket också.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

powerade
11/19/17, 4:41 PM
#11

fick också konstig känsla när jag gjort illa knät.  misstänker att det kan vara svullnad som gör att det stramar och känns konstigt.  för mig kändes det bättre när svullnaden gått ner. Hade dock en skorpa över hela  knät som sprack när jag böjde för mycket så det kom ut klet..  

Vet inte om du är svullen men, du kan ju testa som dom sagt här uppe och hoppas det ska bli bättre att gå:(

jojjon
11/26/17, 6:53 PM
#12

Tack för tips. Har återfuktat det varje kväll och rengjort noga. Nästan helt bra nu men tänker att detta inlägget kan få ligga kvar för framtiden ifall någon anna behöver hjälp ;)

Upp till toppen
Annons: