Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1063 ggr
Anonym
Anonym
11/16/17, 10:22 PM

Överviktig - var är mensen?

Jag satte in en p-stav i början på 2015 och tog ut den i våras (alltså över ett halvår sen). Mensen har fortfarande inte kommit. Kan det bero på att jag är kraftigt överviktig, eller borde jag kolla upp det, typ på UMO?

Har läst att om mensen inte är tillbaka efter ca 6 månader ska man kolla upp det, men har å andra sidan också läst att man kan sluta få mens vid kraftig övervikt…

Jag är 22 om det spelar någon roll.

Annons:
Honestyisdead
11/16/17, 10:27 PM
#1

Kolla upp det.

Anonym
Anonym
11/16/17, 10:29 PM
#2

#1 Kan jag ringa 1177 eller är det bättre att fixa tid på UMO tror du?

Honestyisdead
11/16/17, 10:45 PM
#3

Ordna tid på Umo.  177 kan ju inte undersöka dig.

Anonym
Anonym
11/23/17, 5:12 AM
#4

Kontaktade UMOs barnmorska men blev vidareskickad till UMOs läkare. Var där idag och han sa att det var värt att kolla upp för att jag ändå snart är 22 och det har gått mer än ett halvår sen jag tog ut staven. 

Han kollade om det fanns ledigt ultraljud på min VC men det gjorde det inte. Då sa han att det bästa är att jag kontaktar kvinnokliniken och gör UL + blodprover där. Eller att jag kunde boka in ny tid med honom (om 3-4 v) men han kunde fortfarande inte garantera att det var ledigt för UL så snabbaste vägen var KK/gyn.

OlgaMaria
11/23/17, 7:05 AM
#5

#4 Gör så! Ta gärna tillskott på D-vitamin. Brist på det är ofta inblandat vid störd mens.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
11/23/17, 12:59 PM
#6

#4 Så bra. Jag hade valt kvinnokliniken.

Annons:
[julia&marsvin]
12/23/17, 11:41 AM
#7

#5 Oj du, det var intessant det du säger om d-vitamin. Vart har du hört det? :)

OlgaMaria
12/23/17, 12:08 PM
#8

Det finns många studier kring D-vitamin och fertilitet. Även mäns fertilitet kan påverkas negativt av d-vitaminbrist. Hos kvinnor finns samband med d-vitaminbrist och utebliven mens, PCOS, övervikt och infertilitet över huvud taget. Vid endometrios kan det finnas ett samband med för höga nivåer av D-vitamin så man kanske inte ska ta tillskott utan att först kolla sina värden om man har endometrios. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22275473

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
12/23/17, 12:22 PM
#9

Här man kraftig övervikt så kan ju mensen strula så man kanske ska inrikta sig på det mest uppenbara. Bra att utredning är på gång.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: