Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2011 ggr
Anonym
Anonym
2017-11-16 15:56

Återkommande urinvägsinfektioner

Jag är så trött på detta nu…

Har snittat på ungefär 7-8 urinvägsinfektioner nu under 6 månader, detta sedan jag träffade min nuvarande partner. Det är helt uppenbart att det är kopplat till sex och kanske "tål" jag inte hans bakterieflora. Jag går naturligtvis och kissar och tvättar mig direkt efter sex, har inte analsex och undviker att komma åt det området överhuvudtaget och dricker mycket vatten.

Trots detta så återkommer det HELA tiden. Jag hinner knappt behandla den förra infektionen innan nästa är på väg. Som tur är är de inte så allvarliga att jag har ont eller kissar blod, men den svidande känslan och att jag måste springa på toaletten stup i kvarten (eftersom det känns som jag ska kissa på mig) är otroligt jobbigt.

Dessutom är jag i ett långdistansförhållande där jag och min partner bara kan ses ca. en gång i månaden och oftast tar det bara ett par dagar och sedan är urinvägsinfektionen där som ett brev på posten och sedan kan vi inte ha sex mer och sedan måste vi skiljas åt igen. Det känns så himla tråkigt att det här ska påverka vårt sexliv så mycket, speciellt när vi bor i olika länder och har begränsat med tillfällen då vi kan ses.

Jag har varit i kontakt med vården flera gånger angående detta och väntar nu på svar om de kan tänka sig att ge mig antibiotika i förebyggande syfte men de verkar ytterst tveksamma, och ärligt talat är jag själv inte jättesugen på det med tanke på resistens. Samtidigt är det lite pest eller kolera; fortsätter jag få UVIs i den här takten lär jag behöva äta en full antibiotikakur ungefär någon gång i månaden/varannan månad ändå. Ibland försvinner UVIn av sig självt, men inte alltid. Skulle säga ungefär 50/50.

Så jag tänker nu fortsätta försöka med "huskurer" för att förebygga. Är det någon mer som varit i en liknande sits och funnit något sätt att förebygga som fungerar? Jag tänkte köpa någon typ av tranbärsextrakt, någon som har tips på en sort som funkat? Äppelcidervinäger, någon som har positiva erfarenheter av det? Tänkte också prova att dricka citronvatten varje dag och att både jag och min pojkvän fortsättningsvis tvättar oss även innan sex. Omständigt, men så får det bli. Alla tips mottages SÅ tacksamt, jag är redo att prova det mesta.

Annons:
[Ingunn_1969]
2017-11-16 16:24
#1

Jag har precis samma problem som du och är både trött och förtvivlad över att UVIn kommer tillbaka gång på gång.

Jag dricker citronvatten morgon och kväll, tar tranbärspiller varje dag, även d-vitamin och multivitamin, har slutat dricka kaffe, läsk och äta godis samt försöker minimera sockerintag i övrigt, tvättar mig med intimolja men inte för ofta, kissar direkt efter sex, dricker mycket vatten en till två gånger per dag för att skölja systemet så att säga, använder bara bomullstrosor och trosskydd som andas, håller mig varm, tar hand om mitt underliv så gott jag bara kan, men inget av detta har hjälpt.

Nu har jag precis börjat med östrogenkräm, och hoppas det skall hjälpa. Är 48 år så det kan ju bero på begynnande övergångsålder även om jag i övrigt inte märker något av det.

Ja det var inte mycket tröst inser jag. Men jag vill gärna följa tråden.

Har genomfört cystokopi och de hittade inget fel. Det är alltså helt ofarliga urinvägsinfektioner, men ack så jobbigt!

Har ätit antibiotika var och varannan månad sen i våras.

Ibland kan jag få bort symptomen själv men det håller sällan länge, efter några dagar blommar det upp rejält oavsett hur jag gör.

Aleya
2017-11-16 16:30
#2

Hade så när jag var tillsammans med en kille. Och det slutade få jag inte var tillsammans med han mer. Den enda gången efter som jag har haft uvi är om jag suttit för kallt för länge. Men är det konstaterat att det är uvi? Med bakterieodling osv? Har ni analsex? Och sedan vaginal? Om ni har det så sluta upp med det genast. Eller att han börjar ha kondom och tar av den om han ska ha vaginalt med dig. Det kan annars vara nått som kallas Interstitiell cystit. Det är inflammation i urinblåsan och kan te sig som uvi

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2017-11-16 17:22
#3

#1 trosskydd ska man undvika. Det gör ofta mer skada än nytta. Underlivet kan inte andas och kan leda till exempelvis Svamp för att det är så tätt. Oavsett om det är ett trosskydd som andas eller ej.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2017-11-16 20:51
#4

#1 Usch, jag lider med dig. Är så fruktansvärt tröttsamt och frustrerande. Verkar vara ganska vanligt problem hos kvinnor dessutom. Undersköterskan jag pratade med nämnde också babyolja. Kan det förebygga? Jag brukar bara tvätta med vatten.

#2 Inget analsex, nej. Vi är alltid noga med att inte komma åt i det området och absolut inte "blanda" eftersom det är just E. Coli som orsakar infektionen.

Jag har varit på apoteket idag och hämtat ut antibiotika och köpte samtidigt tranbärsextrakt (denna sort).  Närmare 400 kronor gick kalaset på denna gången inklusive VC-besöket. Det är inte billigt att dra på sig urinvägsinfektioner hela tiden… 🤐

Min pojkvän kommer hit nästa vecka så jag tänker att jag börjar med tranbärsextraktet några dagar innan och fortsätter några dagar efter att han åkt, likaså med citronvattnet och äpplecidervinäger. Och så får vi prova det här med att vi BÅDA tvättar oss just innan sex. Kanske inte roligaste förspelet, men men… 

Jag var lite inne på detta redan sist vi sågs och då blev det mycket duschsex istället, haha. Nåja, enkelt och roligt sätt att hålla sig ren både innan, under och efter 😉 Men ska bli mer konsekvent med tvättandet nu (vi fuskade lite sist) och se om det hjälper.

Jag tycker det är svårt att komma ihåg att dricka tillräckligt, men jag tänkte köpa mig en stor vattenflaska, fylla den med vatten och pressa i en massa citron, och sedan se till så att jag dricker upp den innan dagen är slut.

Anonym
Anonym
2017-11-16 21:07
#5

Vad gäller förebyggande antibiotikabehandling så var det på 1177.se jag läste om det. Utdrag:

"Om du ofta får urinvägsinfektion kan du behöva få behandling med antibiotika i förebyggande syfte. Då kan du under några månader ta en liten dos antibiotika varje kväll för att minska risken att få en infektion. Om du lätt får urinvägsinfektion i samband med samlag kan du i förebyggande syfte ta en antibiotikatablett. Effekten kvarstår i ett dygn."

Jag tolkade detta som att det fanns en speciell tablett som bara innehöll en liten dos antibiotika, som jag då kunde ta i samband med samlag. Det skulle jag ju inte heller behöva ta varje dag, utan bara de få dagar i månaden jag träffar min pojkvän, vilket kändes som en bra lösning. 

Men jag förstod senare att det rör sig alltså om att man får helt vanlig antibiotikasort utskriven, alltså sådan man får för att behandla, att ta varje dag, men "bara" en varje dag. Detta läste jag här. Utdrag:

En tiondel av kvinnorna får recidiverande cystiter, dvs minst två infektioner på ett halvår eller minst tre infektioner på ett år. Vid recidiv rekommenderas att en odling tas och att anamnesen inriktas på riskfaktorer och bedömning av om det finns behov av vidare utredning. Det finns inte skäl till någon rutinmässig utredning av urinvägarna med ultraljud/urografi eller cystoskopi. Undersökningarna visar sällan kliniskt relevanta fynd, förutom då man får upprepade odlingsfynd av stenbildande bakterier (Proteus spp, Morganella morganii, Corynebacterium urealyticum). Gynekologisk undersökning bör övervägas vid recidiverande urinvägsinfektion hos äldre kvinnor, liksom urodynamisk utredning vid misstanke om blåsdysfunktion.

Vid täta recidiv rekommenderas egenbehandling (nitrofurantoin eller trimetoprim) vid symtom, alternativt som engångsdos till natten eller i samband med samlag. Egenbehandling av symtom kräver både att patienten är utredd genom fördjupad anamnes, att urinodlingar (och ofta även en gynekologisk undersökning) görs för att man ska kunna utesluta stenbildande bakterier, och att patienten har god kunskap om sin sjukdom och dess behandling. Dessutom krävs det att läkaren följer upp hur behandlingen fungerar och är beredd att avbryta den om det är osäkert om patienten kan tolka sina symtom och genomföra planerad behandling på rekommenderat sätt.

Dock är jag ganska säker på att undersköterskan + läkaren jag varit i kontakt med inte kommer att rekommendera det/skriva ut såpass mycket antibiotika till mig. Jag fick verkligen tjata mig till att detta överhuvudtaget skulle följas upp, de ville bara behandla min nuvarande UVI och kom bara med uttjatade råd om att kissa efter sex som jag hört så många gånger förut.

DOCK så råkar jag ha ungefär 20 tabletter nitrofurantoin hemma sedan min senaste antibiotikabehandling. Vill helst inte käka upp dem i förebyggande syfte eftersom de är guld värda för mig att ha hemma tills det verkligen kniper. Men jag funderar på om det kan hjälpa att bara ta EN tablett omedelbart när jag känner att en UVI är på väg. Som en medelväg. Vet inte om det fungerar men funderar på att prova. Mina UVIs är oftast inte så svåra, så med lite tur kanske det kan fungera att ta en låg dos men väldigt snabbt. 

Jag tänkte att jag postar mina efterforskningar/tankar här ifall någon mer är intresserad.

Aleya
2017-11-17 05:52
#6

Till anonym.. men har man konstaterat genom odling att det är uvi? Problemet med att äta antibiotika är resistens och att du kan få problem med lös mage och att du kanske får Svamp. Och ne du ska INTE någonsin behandla en uvi eller nått med tabletter som blivit kvar från en föregående behandling. Ta den antibiotikan till apoteket för kassering nu.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Anonym
Anonym
2017-11-17 10:06
#7

#6 Ja, odling har gjorts och det är urinvägsinfektion.

Sjuttan
2017-11-17 14:50
#8

Jag har under närmare 2 år haft återkommande urinvägsinfektioner p gr av Ecoli. Tre ggr antibiotika som hjälper bara under pågående kur. Har sedan provat olika huskurer, en del har hjälp under pågående behandling. Att ta K-silver har funkat bäst därför att det kan jag ta under långa perioder. Men om jag tagit Ksilver under flera månader och varit besvärsfri hela tiden, så kommer symtomen tillbaka när jag slutar. Preparatet är inte avsett att användas på det här sättet. Det är egentligen ett vattenreningsmedel. Men på nätet kan man läsa att det är mkt vanligt som egenbehandling. Jag brukar ta en skvätt morgon o kväll, ca 20-30 ml. Det smakar ingenting. K-silver brukar finnas på hälsokosten men är dyrt. Jag har köpt större mängd på nätet till avsevärt lägre pris.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

lentil
2017-11-17 18:22
#9

Okej, detta är någonting jag relaterar till otroligt mycket. Har blivit inlagd två gånger pga att infektionen spridit sig till njurarna den här hösten. Och jag vet att det är kopplat till sex. Hade inga problem förrän jag träffade min pojkvän. Men har lärt mig lite grejer på vägen… För det första - se till att hålla dig varm. Om du känner dig frusen, ha INTE sex. Och använd helst inte kondomer, p-piller är bättre när det kommer till det. Särskilt illa är det med spermiedödande medel så undvik det. Se också till att du aldrig sitter på/lutar dig mot kalla underlag som tex. bänkar utomhus etc. En annan sak som hjälpt mig otroligt mycket är att sluta raka sig/vaxa där nere. Jag vet inte exakt varför men har läst att det hjälper så jag testade - Och har inte haft problem sen dess! Håret finns ju där av en anledning och för vissa är det kanske extra viktigt att det är kvar.. Och sen var det ju den magiska tranbärsjuicen. Dricker alltid det dagarna jag har sex och det fungerar (för mig iaf.) :)

Fransu
2017-11-17 18:35
#10

Har inte läst alla kommentarer. Men se till att din kille duschar sin penis innan sex eller använd kondom.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Anonym
Anonym
2018-04-03 16:09
#11

En uppdatering. Har fortsatt ha återkommande urinvägsinfektioner. Men sedan ett par månader tillbaka är det som att jag har en ständigt pågående urinvägsinfektion, det släpper liksom aldrig. Dock är symptomen inte lika starka. Det är som att jag känner trängningar lite svagt (ofta ett par timmar på morgon eller kväll) och att dessa sedan ebbar ut för att komma tillbaka igen nästa eller nästnästa dag. Dock bryter det nästan aldrig ut helt sådär så att jag vill sitta inlåst på toaletten hela dagen, sådär som det var förut när jag hade ”vanliga” urinvägsinfektioner. På ett sätt är jag tacksam för att symptomen inte påverkar mig så negativt som de gjorde innan. Då kunde jag knappt sitta still för att jag kände mig så kissnödig. Samtidigt är det frustrerande att aldrig bli av med det. Jag har slutat helt med tranbär, vinäger, citronvatten och allt vad det heter för det hjälpte inte det minsta ändå. Allt jag gör är att kissa och duscha efter sex. OCH framförallt: att ha sex mindre frekvent och att aldrig någonsin hålla på när jag känner mig minsta öm. Det gör att vi behöver avbryta ganska ofta. Vi ser också till att jag alltid är väldigt våt så att det inte ”sliter” på mitt underliv mer än nödvändigt. Vi kan inte alltid ha sex när eller hur vi vill. Men vi försöker så gott det går. Nu hoppas jag bara att jag med tiden ska ”vänja mig” vid min partners bakterieflora och att symptomen ska ebba ut ännu mer eller förhoppningsvis försvinna helt. Snart har vi varit ihop i ett år. Mitt tips till andra i samma situation är att prova olika tips som finns runtom på nätet, men bli inte besviken om det inte funkar. För mig är det enda som funkar att ha mindre sex, ge mig själv minst en dags vila emellan, alltid kissa och tvätta efter sex men framförallt att tänka på att ha sex på ett sådant sätt att jag håller mig våt. Dvs ”kaninsex” i tjugo minuter i samma position funkar inte. Byt ställning ofta, gå ner på varandra. Man kan bli rätt kreativ i sexlivet, det är väl det enda positiva med den här skiten. Jag tror att många kvinnor har sex på ett sådant sätt att de ”håller ut” ibland tills han kommer även fast det börjar ömma, eller att man tycker att det ibland kanske svider lite (tex i början) men håller på ett tag till tills det blir skönare. Det har jag slutat med. Jag MÅSTE vara våt och kåt hela tiden, börjar det ömma är risken större för UVI eftersom om man har små små sår eller slitningsskador i underlivet efter sex (vilket normalt sett inte är farligt är gör särskilt ont) så fäster ju bakteriernas bättre. Detta är det enda som funkar någorlunda hittills. Och så tid och tålamod. Det har faktiskt blivit bättre. Jag håller tummarna. Önskar ingen annan kvinna liknande problem. Och det gör mig så ledsen hur vanligt detta är, inte bara UVI utan också Svamp, vestibulit, you name it… Att man ska ”stå ut” med alla dessa underlivsproblem. Önskar att dessa problem togs på större allvar och att det fanns mer forskning. For now så får vi hjälpas åt och stötta varandra. Jag hoppas detta hjälpte någon.

Upp till toppen
Annons: