Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 1064 ggr
[grusunderminasulor]
2017-11-14 05:21

Rätt elr fel- fick pengar av främling?

Är en tjej på 25, har inga pengar alls.. dålig situation där jag förlorade mitt arbete.

Kom i kontakt med en man som erbjöd mig pengar då jag sa jag var pank, blev misstänksam.. men han krävde varken o se mitt ansikte eller kropp.. så sa ja. Och nu fick jag en summa på 300 vilket inte är mycket kanske, men för mig är det de och spec av en främling! jag gjorde absolut inget. 

Däremot känns det lite fel moraliskt.. jag vet ju inte vem han är. Ska jag behålla pengarna eller ge tillbaks dem?

Annons:
sp0ngeb0b
2017-11-14 06:45
#1

Han gav ju dem av fri vilja, du bad väl inte om dem? Så jag tycker inte du ska må dåligt över det. Men verkar han skum eller? Tänker att i värsta fall kanske han försöker kräva något av dig i framtiden.

Anonym
Anonym
2017-11-14 07:16
#2

Jag är en äldre man och har skickat 200kr till en yngre tjej som studerade o inte hade pengar till mat.  För mig är inte 200kr mycket men för henne var det.  Jag hade inga baktankar eller motkrav.  Jag ville bara hjälpa.
En del "givmilda" kanske har andra baktankar men jag har inte det. 
Behåll pengarna du. Det finns faktiskt folk som vill hjälpa utan dold agenda.

[Devya]
2017-11-14 07:33
#3

Varför skulle det vara moraliskt fel? Gjorde du något för att försöka få honom att tycka synd om dig i hopp om att få pengar eller?

 Eller är det din stolthet som du känner av? Jag själv skulle vara för stolt för att ta emot pengar av någon.

Stolthet är något helt annat än att vara omoralisk, enligt mig då.

Anonym
Anonym
2017-11-14 07:35
#4

Helt riktigt, det finns många hjälpare.
Jag har själv mött sådana och jag har själv hjälp folk på samma sätt.

Behåll pengarna, en annan dag, ett annat år, är det kanske du som hjälper någon annan i nöd.

Anonym
Anonym
2017-11-14 08:01
#5

Jag håller med #4. Jag har också fått pengar av snälla människor vid ett par tillfällen när jag var ung fattig tjej. De ville inte ha något, de ville bara hjälpa. Jag har senare gett tillbaka genom att hjälpa andra fattiga tjejer med pengar utan något som helst motkrav.

[Rhonda]
2017-11-14 08:13
#6

#0 Änglar finns överallt! I olika skepnad. Ta ödmjukt emot gåvan men glöm inte att 'skicka vidare' (pay it forward). (hoppas du förstår vad som menas med det). Du behöver inte känna att du 'måste' skicka vidare.

Kram

Min gubbe o jag har gett okända människor pengar när situationen har uppstått. Det har hänt i kassan i butiker mm

Annons:
Maria
2017-11-14 08:21
#7

Mitt i allt elände man läser om i media och på annat håll så får man inte glömma att det finns goda människor.

Du har stött på en sådan hjälpande hand och försök vara tacksam för detta. Du har fått en liten hjälp vid rätt tillfälle och så har du fått insikt i att det finns gott i människor också😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

katrinekatrine
2017-11-14 08:21
#8

På vilket sätt tog du emot pengarna då? Lämnade du ut dina bankuppgifter?

[elenora_ar_trasig]
2017-11-14 11:19
#9

förstår

[grusunderminasulor]
2017-11-15 09:50
#10

Fått mer pengar, verkar vara en schyst person

men man blir väl alltid misstänksam när någon är schyst utan att få något.. den stora majoriteten vill tyvärr ha något tillbaks, handlar mycket om stolthet.. men när det hjälper mig så mycket i denna situation känns det ändå rätt. Och det är ju hans val att hjälpa. Kanske det känns rätt för båda, jag känner mig lite som en "tiggare" bara jag ber inte, men han ser jag är i behov av hjälp.. utan att begära något tillbaks, fint… jag har inte frågat, och sagt att han inte behöver.. men jag är i en dålig situation och inte smusslat med det, gjorde tråden för jag fick ångest över det hela tror jag..

#8 är inte så rädd för det där, så länge man kollar upp lite.. men nä var via en app (där man ger pengar) så inga direkta uppgifter..

Upp till toppen
Annons: