Annons:
Etiketti-hemmet
Läst 2397 ggr
vendelay
2017-10-30 21:25

Toalettlocket - öppet eller stängt?

Detta är något som stört mig under så många år. VARFÖR LÄMNAR VISSA TOALETTLOCKEN ÖPPNA?! Det absolut största problemet är ju att när du spolar flyger ju allt runt i rummet utan locket, så har du t.ex. din tandborste framme så ja, då är den full i bajspartiklar. Sjukt äckligt. En annan grej är att jag inte vill se insidan av någons toalett, vem vill det?! En tredje grej som kanske inte är superviktig om en inte är klumpig men ändå - risken att du tappar något i toaletten är ju bra mycket högre om locket är öppet. Så - öppet eller stängt, och varför?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2017-10-30 21:25
#1

Obviously så är mitt toalettlock alltid stängt när vi inte använder toaletten pga anledningarna över…

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

NatasjaHemby
2017-10-30 21:31
#2

Fäller alltid ner locket, utan undantag. Har vi små kattungar hemma har jag en mindre föreläsning för besökare om varför de ska fälla ner locket. Övrig tid är regeln att den som lämnar locket uppe får bada katten som plumsar i 😛

SE*Simbelmynes

Kirnzy
2017-10-30 21:35
#3

Jag stänger alltid. Har fått sån fobi för öppna toalettlock så jag klarar inte ens av att gå in i rummet längre. Har tagit ut mina grejer för att kunna borsta tänderna i köket. Att min bror alltid lämnar det öppet är ganska jobbigt..

Scorpio97
2017-10-30 21:48
#4

Jag lämnar den uppe. Jag har ganska hög "äckel-gräns" så även om jag vet om att det sprids bakterier när man spolar så är det inget jag tänker på. Sen tror jag att det är bakterier i badrummet oavsett, så om jag hade brytt mig om det så hade jag flyttat tandborsten därifrån oavsett om toalocket är öppet eller inte.
Jag tycker inte det gör något att ibland se insidan och har aldrig tappat något i toan, så dom andra två punkterna känns inte heller relevanta för mig.

Så för mig finns det inte riktigt någon anledning att göra det, och därför får toan vara öppen. Får jag en anledning att stänga den får jag försöka lära om då. Exempelvis om jag får en partner som tycker att det är viktigt, så kommer jag såklart göra mitt bästa att göra det :)


//Jessie

Moalinn
2017-10-30 21:51
#5

Alltså, skulle jag gå in på en toalett där toalettlocket är öppet är det första jag gör att stänga det för att sen öppna det igen om det är så att jag ska på toaletten 😃 Öppna toalettlock är inget jag någonsin har förstått mig på, stänger alltid locket och det är jättesvårt för mig att förstå varför andra inte gör det.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

tlover
2017-10-30 21:52
#6

Jag vill inte borsta tänderna med bajs så jag stänger

l'm back

Annons:
Honestyisdead
2017-10-30 22:03
#7

Jag har det öppet. Tandborsten står i ett stängt skåp.

Katti
2017-10-30 22:15
#8

Alltid stängt. Inte i första hand av hygieniska skäl (även om det ju såklart spelar in också) utan för att vi har katter och för att det ser trevligare ut. Toaletter HAR ett lock, eller hur! Varför inte fälla ner det liksom.

När mina barn var små hade någon vid ett tillfälle glömt att fälla ner locket och en stackars kattunge fick ett toabad på okänt antal timmar under natten 😟. Glömt att spola dessutom…  Sedan dess har vi inte det problemet i vår familj!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

vendelay
2017-10-30 22:16
#9

Min tandborste står också i ett stängt skåp men jag vill inte ha bajs på mina handdukar heller eller allt annat jag har i badrummet.

Ytterligare en grej jag tycker är så absurt äckligt, folk som har handdukarna intill toaletten?? Det känns så galet äckligt, är det bara jag?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2017-10-30 22:17
#10

#8 Oh fy sjutton! 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lona
2017-10-30 22:18
#11

Jag är för lat för att stänga och öppna det ;-) (Tandborsten bor i ett stängt skåp.) Däremot så stänger jag tialocket när jag spolar om innehållet är…inte i så trevlig form.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Halvdansken
2017-10-30 22:24
#12

Jag stänger, min man gör inte.  Tänker nog inte så mycket på bajspartiklar, mer att det inte är snyggt med det öppet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[PeterTM]
2017-10-30 22:58
#13

Jag stänger locket, men det har inget med bajspartiklar på tandborsten att göra, det kan inte vara världens största spridningsrisk av såna, testa att mäta e-koli på en hamburgerresturang. Dessutom så kan man ju knappast hålla andan under hela sitt toalettbesök, så då andas man i så fall in skiten ändå.

Nej jag stänger locket för att inte katterna ska halka ner och för att inte något som inte hör hemma i toaletten ska hamna där. Det finns annat på toa som jag tycker är bra mycket äckligare än att få eventuella bajspartiklar på tandborsten. Att trampa i någons piss till exempel. 

De flesta av manligt kön står och pissar på toa och även om man nu skulle ha ett såpass bra sikte att man aldrig släpper en droppe utanför (det tror ju inte jag på), så stänker det. En toalett som är avsedd att sitta på ska man också sitta på oavsett vilket kön man tillhör och oavsett om det är nr 1 eller nr 2 som ska avhandlas. Stå och pissa får man göra utomhus.

Annons:
strobii
2017-10-31 02:58
#14

trodde att stänga toalocket var en lika stor självklarhet som att man släcker lampan när man lämnar badrummet :D är för mig helt oförståeligt hur man inte kan stänga locket.. -så- ansträngande är det inte.

sp0ngeb0b
2017-10-31 06:09
#15

Jag stänger liksom toalocket av ren reflex, jag spolar och sen smäller jag ner locket i samma rörelse. Tänker ibland på bajspartiklarna, framförallt när jag spolar, men inget som tar över mina tankar liksom. Tycker dock det känns ofräscht med öppet lock av nån anledning… och känns helt fel. Jag vet inte. Blir typ obekväm av att gå in i ett badrum där locket är öppet haha. Och vi ska inte tala om när RINGEN är uppe…😭

flocken
2017-10-31 06:21
#16

Stängt! O även sitter karlar/ killar i familjen när de gör sitt. Avskyr öppet toa lock.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Honestyisdead
2017-10-31 07:41
#17

Ser att många hade avlidit här. För tillfället har jag inte ens ett lock 😂

_Fisken
2017-10-31 08:40
#18

Man stänger locket innan man spolar. Det är för att det inte ska fara upp (som ni säger) en massa ohyra i luften. Speciellt bra när nåt barn kräkts på toa. Ångorna från spyan innehåller en massa virus.

Honestyisdead
2017-10-31 09:08
#19

#18 Nej "man" stänger inte locket. Du och andra gör medans jag och andra inte gör. 

Gångerna från ett barns spya kräver att man har barn gissar jag på ;)

[IdaSoren]
2017-10-31 09:16
#20

Stänger alltid locket. Vet inte om jag tror på att "bajspartiklar" och ångor flyger runt i luften bara för att man har locket öppet när man spolar, locket är ju dessutom inte tätt för fem öre så finns det något luftburet där så kommer det ju ut ändå liksom. Däremot tycker jag att det ser mer trevligt ut att ha locket stängt, samt att man inte riskerar att tappa ner saker i toaletten (vilket är en risk speciellt om man har ett trångt badrum).

Annons:
_Fisken
2017-10-31 09:31
#21

#19. Jag stänger hellre aldrig locket. :-)

"Man" får du tolka som du vill.

Angående "barn" så kan det också vara ett besök som har med sig ett barn. Inte nödvändigtvis ditt eget.

Malinkan
2017-10-31 10:30
#22

Förut stängde jag alltid locket. Tills jag fick upprepade ryggproblem med ryggskott gång på gång. Då var det helt omöjligt för mig att nå ner och öppna locket till toan. Det gjorde så h-vetes ont i ryggen så locket fick stå öppet. Det var nog besvärligt för mig att ens klara av att sätta mig på toaletten.

Nu är min rygg ganska bra men eftersom jag under så lång tid var tvungen att ha locket öppet så har jag vant mig vid det och glömmer av att stänga det trots att jag tänkt flera gånger att jag borde börja stänga det igen.

[Devya]
2017-10-31 10:55
#23

Jag stänger alltid locket medans min man lämnar det alltid öppet. Men ingen fara. Vi har tandborstarna i badrummet och inte inne på toaletten. Vi har ett litet rum med toalett och handfat, och sen ett stort badrum där vi har två större handfat och dusch.

Så här behöver man inte oroa sig över tandborstar eller liknande.

Sen tvättar jag toan varje dag med klorin. Jag tycker det är viktigt med en väldigt ren toalett. Därmed är det ingen fara om locket är öppet.

[IdaSoren]
2017-10-31 11:48
#24

#23 Att spola ner klorin i avloppet varje dag låter extremt miljöfarligt. Rekommenderar att byta till något mer miljövänligt rengöringsmedel om du måste tvätta toaletten varje dag.

[PeterTM]
2017-10-31 12:02
#25

Jag tror inte mycket på de här bakterieskräcksscenarierna, undrar vad Agnes Vold skulle säga om den här tråden? 

Om man nu är så förbånkat rädd för bakterier så måste man ju sanera toalettsitsen före och efter varje toalettbesök i sitt eget hem.

Även om man stänger locket så kommer det dels att spridas ändå som #20 redan påpekat och dels sätter man sig på ringen som faktiskt är under locket och i så fall är totalkontaminerad och då har man med sig alla bakterierna på huden ändå.

Jag stänger som sagt locket, men den här bakterienojjan ger jag inte ett rött öre för, snarare tror jag att det är såna tendenser som skapar problem bland människor, exempelvis med allergier och överkänslighet. Så länge man håller normal hygienstandard tror jag att allt funkar bra oavsett om man väljer att ha locket uppe eller nere

Detta är ett typiskt I-landsproblem, ungefär i samma anda som att många är extremt rädda för hår på kroppen (inte på huvudet av någon anledning), trots att forskning visar att de som tar bort kroppsbehåringen bär mycket större mängd bakterier på huden än de som inte tar bort håret. Nojja helt enkelt.

Fransu
2017-10-31 12:08
#26

Fäller alltid ner locket. Det beror framförallt på att jag verkligen lider av bakterieskräck. Samtidigt som jag vet att under min uppväxt så överlevde jag trots öppna toasitsar och tandborstar som stod i muggar på handfaten. Men jag blir allt mer nojig med åren, vilket är jättejobbigt. 😕

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Devya]
2017-10-31 12:43
#27

#24 Sant! Ska  därför den här julen införskaffa en steam washer. :)

Annons:
[Thiah]
2017-10-31 12:43
#28

Erm stänger väl ibland men njaee.. onödigt arbete enligt mig. ;) Vi har toan i eget utrymme tillsammans med kattlådan. Tandborstar och dylikt står i badrummet. Och här hemma sitter alla och kissar för det mesta. Man slipper droppar utanför /på toaletten och prostatan hos män mår bättre.

[Devya]
2017-10-31 12:54
#29

#28 Även om min man sätter sig ner för att kissa så kommer det ändå pissfläckar! Så han får stå om han vill då det ändå inte gör någon skillnad här…

Surpan
2017-10-31 13:05
#30

Oj jag visste inte alls att detta var ett stort problem för folk. Jag lämnar oftast öppet. Stänger när jag är borta hos folk eller om jag ska typ borsta tänderna efteråt (för då sitter jag på toalocket). Eller om jag får en plötslig rädsla för att tappa någonting. Vi har en gästtoalett och där är det alltid stängt dock.

/Surpan

[rumelle]
2017-10-31 16:47
#31

Man stänger ju toan när man spolar, så det inte stänker. Verkar konstigt att öppna den igen efteråt.

strobii
2017-10-31 17:10
#32

#31 ja jag tycker det verkar jättemärkligt om folk gör så. men det verkar ju snarare som att dom inte stänger alls - dvs inte när dom spolar heller.. 
(för även om man skulle bortse från eventuella bakterier som far runt om man lämnar locket öppet när man spolar så kan det ju väldigt enkelt skvätta vatten. om man inte har en väldigt svag spolning på sin toa förstås :))

Maria
2017-10-31 18:34
#33

Jag/vi har alltid locket stängt på våra toaletter hemma men det är enbart på grund av katterna och vad som skulle kunna hända.

Jag är inte ett dugg rädd för bakterier när det kommer till toalocket utan det finns bra mycket värre platser i ett hem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2017-10-31 18:46
#34

Jag kan förstå att man på en allmän toalett bryr sig om sådant men tror man inte man får bajspartiklar på sig under skitandet och torkandet bedrar man sig.

Annons:
citytjejen
2017-10-31 22:52
#35

Inte tal om att lämna locket öppet för min del! Tycker det är lite äckligt med öppna toaletter och ser ingen anledning till att lämna toan öppen??

/Christina

nypisnina
2017-11-01 00:04
#36

Jag stänger alltid, av samma anledning som ts. Jag har dock inte alltid gjort det men lärde mig att göra det efter att katten trillade ner i toastolen och nu är det en vana som jag är nöjd med, tycker att det är fräschare.🙂

Milkshake
2017-11-01 03:08
#37

Precis som #36 stänger jag också alltid, och tycker det är fräschare så. Jag är uppvuxen med katter och reflexen att stänga locket innan spolning sitter liksom i ryggmärgen.

fruktgumman
2017-11-01 09:19
#38

Jag stänger locket. Inte av någon särskild anledning mer än att det är så jag är van att göra och alltid har gjort. Ingen rädsla för bakterier eller så.

JMW
2017-11-01 11:43
#39

#38 Det är samma här. Inte någon särskild anledning utan jag har alltid gjort så. Tänker inte ens på det, sitter liksom i ryggmärgen.

Nettis!
2017-11-01 12:24
#40

Jag stänger också. Främst på grund av katterna, men jag tycker att det känns fräschare också.

TatsuOni
2017-11-01 15:17
#41

Stängt. Sambon tjatade på mig om det när vi träffades och när vi var kattvakt till en katt som hade badat i en toalettstol så fick jag in det som vana en gång för alla.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
[AnimeV4]
2017-11-01 16:41
#42

Mitt är alltid öppet. Lite skit rensar magen. Huhu.

Wony
2017-11-01 16:41
#43

Stänger, enbart av den anledningen att vi har katt och vi inte vill behöva bada en katt som sannolikt redan är rätt sur över att ha trillat ner och blivit blöt till att börja med…

Annielle
2017-11-01 21:51
#44

Håller fullkomligt med i allt du skriver i trådstarten Vendeley. Precis det du själv skriver kunde jag inte ha skrivit bättre själv. Självklart är mitt toalock stängt när toaletten inte används.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

powerade
2017-11-02 11:19
#45

Locket ska vara stängt. Sitter nog bara i hjärnan. Blir tokig på öppna lock.

[LarssonA]
2017-11-02 13:34
#46

Alltid haft stängt lock förr, men numer är det alltid öppet eftersom sambon har problem med ryggen och har problem att böja sig ner o öppna det.

tiger tok
2017-11-02 18:27
#47

#42 samma här!

vendelay
2017-11-02 18:44
#48

Extremt spännande att läsa vad ni tycker, det är ju EXTREMT delade åsikter 😃 Vissa tycker att det är en superlöjlig diskussion, andra klarar knappt av att vara i  ett rum med öppen toalett. Älskar att läsa vad alla tycker 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[xMondSy]
2017-11-02 20:35
#49

Stängt! Stör mig enormt på sambon eller andra som inte kan fälla ner toalocket efter uträttat behov.

Honestyisdead
2017-11-02 20:51
#50

Måste vara jobbigt att gå runt och störa sig på så oviktiga saker.

[Tuulikki]
2017-11-02 21:14
#51

Så länge ingen sitter på toan är locket nedfällt

annia1
2017-11-03 02:22
#52

Börja med att säga de som lider av bakterieskräck ska nog hoppa över nedre delen av inlägget.

För min del så varierar det om locket är öppet eller inte. Blir som det blir efter jag varit på toa. 

Sen varför det är problem att se ner i nån annans toa förstår jag inte. De är oftast rena. Ser de smutsiga ut så finns det fler saker än piss/skit som kan missfärga en toastol. Som tex utfällningar från vattenrören och de är svåra att få bort. Och går man in på en toa hos nån så är det ju oftast för att uträtta sina behov. 

När det gäller tandborsten så vill man skydda den så finns det ju skydd man köpa på tex apoteket

***

Nu som de som har bakterieskräck bör hoppa vidare.

***

Det finns andra saker som har minst lika mycket bakterier om inte mer än toan. Visst finns det med att man ska fälla ner locket, men andra saker är tex kylskåpet och då speciellt grönsakslådan. Och mobilen innehöll enligt artikeln 10 gånger mer bakterier än toa och 16 % av undersökta mobiler hade till och med avföring på sig.  Och mobilen är nåt som de flesta sätter direkt mot ansiktet. Var bara ett par exempel från en artikel. Artikeln är från 2005 men det är nog lika idag.

Sen en sak som var en nyhet för mig. Att använder man papper när man torkar sig efter man gjort 2:an så blir man inte ren. Man ska tydligen endera använda bide (vilket görs i några länder) eller våtservett.

En notering. Om nån nu börjar använda våtservett kom ihåg att det får man inte spola ner i toaletten. Så vill man använda nåt vått så får man blöta toapapper och använda.

.

Fridaaaa
2017-11-03 15:54
#53

Här är det alltid nedfällt.
Tycker det är äckligt när det är uppfällt, ser ingen mening heller med att ha det.
Och vill inte att katterna ska råka hoppa i heller :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: