Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 1260 ggr
powerade
10/16/17, 8:36 PM

Skatt?

Vet inte vart jag ska sätta detta. Men är det någon som vet hur under vilken summa skatten sänks? Är fortfarande inte uppe i den % skatt man ska betala. Men har stigit sen de senaste månaderna. Ligger på 21 före skatt denna månad känns som jag borde betala normal skatt på det?

Annons:
powerade
10/16/17, 8:38 PM
#1

Räknade ut att jag skattar ca 22% bara

Maria
10/17/17, 9:34 AM
#2

Man kan ju få skattejämkning om man tjänar för lite. Eller så väljer man att betala full skatt och får då tillbaka pengarna efter deklarationen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

powerade
10/17/17, 11:36 AM
#3

Har inte fått välja någonting. Skrev till hon som gör lönen och frågade. Var för övrigt 23%. Vill ju inte behöva betala tillbaka flera tusenlappar. Det känns lite surt

Maria
10/17/17, 11:44 AM
#4

Nej valet måste ju göra aktivt hos skatteverket. Det sker inte automatiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vendelay
10/17/17, 3:50 PM
#5

Jag vill inte heller betala tillbaka en massa pengar MEN egentligen tjänar du på det.

Om du betalar in för lite skatt får du en restskatt - pengar som du ska betala tillbaka. Dessa pengar har du lånat GRATIS i ett år av skatteverket.

Om du betalar in för mycket skatt får du återbäring - pengar tillbaka. Dessa pengar har skatteverket lånat GRATIS av dig - utan ränta.

Därför är det egentligen mycket bättre att betala för lite än för mycket skatt (med det sagt kan jag ju inflika att jag som egen företagare gör tvärtom och lägger säkert undan dubbelt så mycket till skatt mot vad som egentligen ska in hehe… Det känns ju bättre att få tillbaka pengar även om det inte egentligen är bättre).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

powerade
10/17/17, 8:32 PM
#6

Jo jag betalar hellre för mycket. Enligt hon som gör lönerna ligger jag o tabell 33 och skattat där efter. Men enligt skatteverket ligger jag i tabell 35 och ska då skatta mer. Men nu vet hon om det sedan ska jag nog säga hon ska ta 500 kr exakta till skatt från och med nästa månad.

Annons:
papa-bear
10/21/17, 8:21 PM
#7

man skall ju helst lämna in en a-skattsedel när man börjar på ett nytt ställe, om man är vanlig arbetstagare, f-skattsedel om man är företagare, det är enkelt att skaffa en.

det du gör är att du går in på skatteverkets hemsida, loggar in, går till Mina Sidor, klickar på Skatter och deklarationer, där finns det en länk där det står A-skattsedel, den klickar du på och laddar ner på valfri plats på din dator eller vad du använder, det är en pdf-fil som innehåller information om vilken tabell du skall betala skatt utifrån. det står till vänster, direkt nedanför adressen till vilket skattekontor du tillhör, skriv ut den och lämna den till din löneadministratör, så ska rätt skatt dras utifrån den tabell som anges på skattsedeln. om man gör likadant för att skaffa f-skattsedel vet jag inte.

powerade
10/21/17, 9:51 PM
#8

Pratade med lönetantrn som sa jag skulle tillhöra en tabell men tillhörde en helt annan hos skatteverket. Kontaktade den och fick en länk att logga in på. Nu är det ändrat;)

sp0ngeb0b
10/26/17, 11:41 AM
#9

Kommer inte ihåg exakta summan men någonstans runt 20 000 kr har jag för mig att det är. 

Egentligen håller jag med #5 att det i teorin är bättre att betala för lite skatt, men det kan ju bli lite jobbigt åtminstone om man inte tänker på detta varje månad när man budgetterar/använder sina pengar. Använder man upp allt blir det svårt att betala tillbaka när deklarationen kommer. Jag vill betalar hellre för mycket än för lite. Jag ser det som ett sätt att spara pengar - de läggs undan någonstans hos skatteverket och sedan kommer de in lagom till sommaren. 

De flesta av mina jobb har dragit väldigt lite skatt, ca 10-15 %, förmodligen för att jag har varit timanställd och tjänat så pass lite så de drar efter någon tabell. Men jag har ändå tjänat ganska mycket ibland och även hos olika arbetsgivare samtidigt vilket gjort att jag varit lite rädd att behöva betala tillbaka. Därför har jag alltid mailat lönekontoret på min arbetsplats och bett dem att dra 35 %. På så sätt vet jag att jag kommer få pengar tillbaka (om inget går väldigt snett), då skatten inte alls ligger så högt. Ger lite mindre pengar i plånboken men jag klarar mig ändå.

papa-bear
10/26/17, 11:56 AM
#10

#9 om du vet vilken skattetabell du skattas efter, vilket alla som betalar skatt gör om de lämnat skattsedel till arbetsgivaren, ser du ju vilka summor som dras utifrån den lön du tjänat, du har ju 6 olika kolumner i tabellen beroende på vilken typ av inkomsten är. det finns 2 olika tabeller, en för 2-veckorslön och en för månatliga utbetalningar, så utgår lönekontoret från det, hamnar du ganska rätt.

det är konstigt att alla inte har koll på det här, hur ser det ut i skolorna, har ni som gått ut gymnasiet de senaste 20 fått någon information om hur det fungerar med lön och skatt?

sp0ngeb0b
10/26/17, 12:14 PM
#11

#10 Jag gick ut gymnasiet för ett par år sedan och jag har inte direkt lärt mig något om detta. Allt jag kan om skatt har jag lärt mig från mina föräldrar, andra runt omkring mig, arbetsgivare och en del från högskolestudier. Jag har inte fått se nån tabell annat än den min pappa använder i sitt företag. 

Jag har aldrig fått betala tillbaka, men ligger hellre mycket högre för att känna mig lugn. Alla får ju bestämma själva vilken skattesats de vill ligga på så varför inte tänker jag.

papa-bear
10/26/17, 12:32 PM
#12

#11 👍 till de som du har kring dig, inte alla som har det stödet. det är bra att betala för mycket, inbillar mig att det påverkar pensionen positivt.

powerade
10/26/17, 4:36 PM
#13

Har inte fått veta något direlt vettigt i skolan om detta. Ingen på jobbet har sagt att jag ska lämna in en skattesedel. Utan jag har fått lön och lönetantrn har dragit skatt. Nu blev det ju fel tabell på mig. Men somsagt kollade jag ju med skatteverket och hon ändrade.

Annons:
Zadeira
10/28/17, 8:35 PM
#14

#10 Jag fick aldrig lära mig om sådant i skolan. Jag vet fortfarande inte hur det funkar (trots att jag är 30)

Upp till toppen
Annons: