Annons:
Etikettpms
Läst 1954 ggr
Lona
2017-10-16 19:55

P-piller eller hormonspiral?

Jag har ätit p-piller (Zelle) mot PMS och oregelbunden mens i snart tre månader.
De verkar funka bra, dock är ju inte p-piller särskilt lämpliga att äta när man är över 40 och dessutom rätt rejält överviktig - blodtrycket ligger även lite väl högt. (Vilket gynekologen inte ens kollade innan hon skrev ut medicinen, lite konstigt, tycker jag faktiskt.)

Har hormonspiral mindre risk för biverkningar i form av ventromboser och liknande?
Som det är nu så är jag definitivt beredd att ta risken med p-pillren men om det finns en annan behandling med lägre risker är det förstås intressant.

Eller är det korkat att byta när jag förmodligen hittat något som verkar funka?
(Jag har psykiska sjukdomar och funktionshinder också, lite svårt att veta varför jag mår bra eller dåligt ibland - om det har med mensen eller "psyket" att göra, så att säga.)

Jag tar enbart medicinen för min PMS/oregelbundna mens, inte som preventivmedel så ur den synpunkten spelar det ingen som helst roll.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
emeliiiiieee
2017-10-17 14:59
#1

Hormonspiral innehåller väl bara gulkroppshormon om jag inte minns fel. Dvs du kan inte få tromboser med gulkroppshormon.

sp0ngeb0b
2017-10-19 05:57
#2

Vet inte exakt hur det ligger till, men hormonspiraler har ju åtminstone en lägre dos hormoner än vad p-piller har så jag kan tänka mig att det är mindre av alla biverkningar. Jag blev mindre t.ex. mycket mindre grinig när jag bytte från p-piller till hormonspiral. 

Kan du inte prata med din gynekolog och fråga om hen tror att det kan passa?

Lona
2017-10-30 12:24
#3

Tack för era svar! Nu har jag pratat med en barnmorska som i sin tur rådfrågat gynekologen. Vi ska testa med hormonspiral då det är mindre risk för biverkningar, funkar inte det får vi väl tänka ett varv till. BM lät onekligen rätt förvånad över att läkaren ens skrivit ut p-piller från början - och vad var det för mening med det om jag inte skulle/fick fortsätta? Hon varken frågade om vikt eller kollade blodtryck men hon måste ju ha SETT att jag är tjock (och äldre…)?! Fick en smärre chock när jag såg förpackningen med spiralen men själva spiralen är ju inte SÅ stor. Är dock lite nojig, både för att det ska göra ont vid insättandet men även för kramper och dylikt efteråt. Vad har ni för erfarenheter av det?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

emeliiiiieee
2017-10-30 14:25
#4

2 alvedon och 1 ipren är dunder vid insättningen. Jag tog det ca 2 timmar före. Sen hade jag ont efteråt men alvedon hjälpte. Och blir insättningen för olidlig kan dom ge spruta med starkare smärtstillande.

Vikan
2017-10-30 14:48
#5

#3 Hade hört så många skräckhistorier om insättningen och kan säga att det inte alls var hemskt. Kändes som vad för mig är en relativt kraftig mensvärk precis vid insättningen,men det släppte rätt fort. En ordentlig mensvärk för mig gör mig illamående av smärta - insättningen var inte i närheten av den smärtnivån. I efterhand hade jag en molnande mensvärk och det var helt okej. Såklart skiljer det sig mycket, men det var min upplevelse

Det enda var att jag omedvetet spände mig, så när jag skulle sätta mig upp svimmade jag nästan, vilket bm i och för sig hade varnat mig för

sp0ngeb0b
2017-10-30 15:55
#6

Jag har två HELT olika historierangående insättningen.

Första gången jag var med om det så följde jag bara med min vän som skulle sätta in den. Hon fick riktigt ont vid insättningen och en lång stund efter. Hon fick ligga i väntrummet och vila jättelänge, jag fick gå och köpa mat åt henne och hennes pappa fick komma och hämta henne för hon kunde inte ens gå till bussen så ont hon hade. Sen hade hon ont i en hel vecka efter, kändes som mensvärk sa hon. Trots allt detta tycker hon att det är värt det för alla positiva saker med spiralen (typ som att slippa mens).

Jag var ju pga detta ganska rädd när jag skulle sätta in min spiral. Men för mig gick det väldigt bra. Precis när den sattes in kändes det lite, ja typ som mensvärk som "sköts" uppåt i livmodern. Det gick över snabbt, sen hade jag väldigt svag smärta (liknande mensvärk) resten av dagen. Sen var det över.

Så det kan verkligen kännas olika från person till person. Svårt att säga något annat än att det förmodligen kommer kännas mer eller mindre, samt att känslan/smärtan påminner om mensvärk.

Annons:
Lona
2017-11-16 20:32
#7

Sådär, nu har jag haft Mirena (hormonspiral) i drygt två veckor och börjar må rätt pissigt psykiskt.
Kruxet är ju att jag inte vet om det beror på Mirena i sig (kan orsaka depression), att vi satt ut Zelle eller om jag skulle mått så här ändå iom att jag har psykiska problem även i vanliga fall.
Dessutom tycker jag att "mensvärken" håller på att bli värre, det gjorde ont några dagar i samband med insättningen, försvann men är nu tillbaka - men det kan tydligen ta upp till tre veckor innan kroppen anpassat sig.

Jag ska givetvis prata med respektive vårdgivare (psyk / gyn) men det ser ju inte så lovande ut.
Hur länge bör man avvakta för att se om det vänder, tro?
Spontant känner jag att det här nog inte kommer att funka, men jag vet ju inte.
Och - finns det något annat alternativ?
Zelle funkade suveränt men jag får alltså inte äta dem pga riskfaktorer.
Själv är jag absolut beredd att ta risken för ventromboser och andra biverkningar, men det är ju läkaren (och farmaceuten) som hamnar i kläm om något händer och de förskrivit/lämnat ut ett "olämpligt" läkemedel.

Till saken hör att gyn gärna skyfflar över det hela till psykiatrin eftersom de menar att det är inom deras område, medan psyk menar att det inte går att lösa med psykofarmaka utan handlar om hormoner (vilket jag håller med om).

Så vad fan gör jag?!😕


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Flocks
2017-11-16 23:04
#8

Jag läste en artikel i Norge i somras där en gynekolog funderade kring ökningen av cancer i livmodern. Samtidigt har ökningen av hormonspiral ökat. Har själv varit utsatt av den nästan aggressiva reklamen för hormonspiral vid gynekologbesök. Man har nästan trott att svenska gynekologer får provision att sälja spikal.

sp0ngeb0b
2017-11-17 06:43
#9

Nu har jag inte haft psykiska besvär av min Mirena, dock hade jag fysiska besvär i form av blödningar i början som tog längre än 2-3 veckor att försvinna. Minns inte exakt hur länge. 

Jag skulle nog vänta någon vecka till och se om det blir bättre, om inte skulle jag be att få testa något annat. Kopparspiral är ju fritt från hormoner, men jag vet inte hur det funkar med oregelbunden mens. Bäst är väl att fråga den som gett dig dina andra preventivmedel. Är du missnöjd med den personen skulle jag byta!

Upp till toppen
Annons: