Annons:
Etikettsamhälle-och-feminism
Läst 1633 ggr
Katarina97
2017-10-15 22:16

Vad säger man till svin på stan?

Är vid det här laget så extremt trött på att bli sexualiserad av män när jag går ute och framförallt är jag trött på att aldrig säga ifrån och bara känna sig som ett offer. Men blir fortfarande så obekväm och chockad även om det händer flera gånger varje vecka. Min fråga är vad man ska svara om någon främling kommenterar ens kropp, eller på annat sätt får en att känna sig obekväm när man t.ex bara går på stan? Tar gärna emot alla tips för jag tänker att om man har några svar uttänkta kanske det är lättare att få ur sig något i de obekväma situationerna.

Annons:
Honestyisdead
2017-10-15 22:21
#1

Beror ju helt på vad personen gör eller säger.

[memoirsofaclone]
2017-10-15 22:25
#2

Har hänt mig ett antal gånger också, även om det inte direkt är hotfullt så är det obekvämt och man vill bara vända hem igen. Jag brukar bara ignorera eller säga ett kort ''ok'', även om det händer på ett ställe där man inte kan gå iväg direkt (typ hiss, övergångsställe). Det känns iförsej väldigt konstigt men vet inget bättre sätt, man vill ju inte ge personen en invit till att börja prata eller så.

Aleya
2017-10-15 22:32
#3

Och jag skulle inte ge mig ens in i en sådan diskussion. Man vet aldrig vad det är för person och om den snedtänder.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vendelay
2017-10-15 23:26
#4

I regel brukar jag ta mig så långt bort som möjligt bara - för min egen säkerhet. Jag tror inte att sådana personer har långt till våld (det är min uppfattning). Å andra sidan läste jag nu i veckan eller förra veckan i Metro om en kvinna som har startat ett instagramkonto. När män gör såna här grejer frågar hon om hon får ta en selfie med dem och de säger ja (???) och så lägger hon ut bilden tillsammans med information om vad de gjorde. Så vissa förstår väl ärligt talat inte att de gör oss obekväma… Jag har lite svårt att fatta det för jag tror inte att män är korkade generellt men alltså, ibland blir jag att undra.

Tänk på att om personen du säger till blir arg så är det inte stor chans att någon i närheten kommer hjälpa dig. Folk backar och går, vissa filmar och i stort sett ingen ringer polisen. Jag säger detta bara för att samhället ser ut så.

Jag hade velat säga ifrån, skrika att det inte är okej och förklara hur äckliga och respektlösa de är som gör sådant, men samtidigt vill jag inte bli misshandlad.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

nypisnina
2017-10-16 14:56
#5

Jag tror inte att alla män förstår att de sexualiserar kvinnor. De tror säkert att all positiv uppmärksamhet  de ger till oss är bra, att vi ska bli glada och tycka att de är snälla som uppmärksammar oss, och om det är en kvinna som blir glad så är det ju en komplimang till honom tillbaka tror jag. Det är inte säkert att män förstår att det är negativt för oss när det han ser och säger är positivt för honom. Nu vet jag itne exakt vad ts har fått för kommentarer men om jag tänker på de kommentarer jag själv har fått så tror jag det är så. När män är i grupp så verkar det som att den som säger något till en förbipasserande är rätt cool eller liknande i de andras ögon. Det här är vad jag tror. Sen är det ju ingen nyhet för att oss kvinnor att vi vill vara fina att titta på. Mycket av det vi gör varje dag är ju för att se bra ut och jag tror att många tror att vi gör det för männens skull. I vissa fall tycker jag också att kvinnor själva kan göra mer för att slippa bli objektifierade och visa att vi och våra kroppar inte ska finnas för andras ögon att bedöma om vi ser bra ut eller inte, men det finns de kvinnor som gärna blir sedda på det sättet och gör sig till för att få sådan uppmärksamhet. Jag skulle låtsas som att personen som kommenterar inte fanns. Jag varken hör eller ser personen. Personen vill säkert ha en reaktion och jag vill inte ge det. Men jag vette fasen om det är bra eller inte…

moawi
2017-10-16 19:06
#6

#5 "I vissa fall tycker jag också att kvinnor själva kan göra mer för att slippa bli objektifierade och visa att vi och våra kroppar inte ska finnas för andras ögon att bedöma om vi ser bra ut eller inte, men det finns de kvinnor som gärna blir sedda på det sättet och gör sig till för att få sådan uppmärksamhet."

Fast alltså det där är ju vad hela patriarkatet går ut på? Att få kvinnor att känna skuld över hur de beter sig och klär sig, och att de förtjänar att behandlas därefter. Jag tror jag förstår vad du menar men alltså ärligt, jag har rätten att gå i kort kjol, högklackat, vara supersminkad och högljudd om jag vill det. Ingen man eller kvinna har rätt att shame:a mig för det eller säga saker till mig på stan. Visst, jag fattar att risken finns att jag får mer hot/hat/blir mer sexualiserad än om jag hade haft på mig jeans och en ylletröja liksom. Men det gör det fortfarande inte till mitt fel. Varför tror man att kvinnor som är lättklädda på något sätt ber om uppmärksamhet?Felet ligger hos de som sexualiserar och objektifierar.

Annons:
vendelay
2017-10-16 19:08
#7

#6 Bra skrivet!!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

moawi
2017-10-16 19:36
#8

För att svara på TS fråga:

Jag säger ifrån ibland men oftast inte. Går jag  på stan med mycket folk runtomkring och känner mig trygg så gör jag det ibland. 

Precis som du säger så vill man gärna komma på något snabbt och smart att säga men oftast blir man mest chockad över vad folk slänger ut sig och blir helt stum istället.

En gång när jag gick på stan i London blev jag tillsagd av två förbipasserande män att le men just då var jag så irriterad p.g.a. något annat så jag bara slängde ur mig "well why don't you fuck off" utan att tänka. Såhär i efterhand kan jag tycka att det var lite omoget, samtidigt som det var lite befriande att ryta ifrån när man som tjej oftast blir tillsagd att bara vara tyst för "de förstår inte bättre" eller "de bara gillar dig". 

Orkar man kan man ju nästa gång fråga varför de inte själva ler lite mer eller vickar lite mer på höfterna när de går. Vi kvinnor gillar faktiskt inte sura män. Eller gå fram och vänligt förklara att man, liksom de flesta andra människor, ogillar att bli tillsagd vilket humör man ska vara på, så det kanske hen kan tänka på nästa gång hen ser en främling på stan som inte ser så glad ut.

I vilket fall som helst så är det inte ditt eller mitt ansvar att läxa upp någon eller lära folk lite vett, så orkar man inte så bara strunta i det.

[Tuulikki]
2017-10-16 20:35
#9

#6 Spot on🙂

[memoirsofaclone]
2017-10-16 21:18
#10

#5 Om man undviker vissa typer av kläder, smink osv så handlar det ju dock också om hur männen ska se det. Hur man än gör blir det ''fel''. Jag accepterar naturen, dvs att män ofta kollar på och ibland objektifierar kvinnor, själva fenomenet kommer inte försvinna. Rent krasst är ju det vad hela världens djurliv går ut på. Men om någon enskild manlig individ beter sig på ett obehagligt sätt borde han på något sätt få veta det om vi ska uppehålla någon sorts civilisation.

Portie
2017-10-17 02:03
#11

Har svårt för att hålla tyst vid sådana tillfällen. Det händer att man ryter ifrån och blir arg. När man får kommentarer på jobbet så brukar jag för det mesta ignorera dom totalt. Om folk däremot lägger kommentarer om eller till mina kollegor så ryter jag ifrån. Accepterar inte att folk tror att dom kan behandla dom som jobbar som skit. Dom brukar bli ställda när man ryter ifrån upplever jag.

nypisnina
2017-10-18 00:44
#12

#6 Jag håller med dig i vartenda ord! Jag menade dock inte med kläder och smink, utan sättet man för sig på. Jag har sett att många kvinnor, särskilt yngre kvinnor och tjejer tror att de behöver klä sig sexigt eller föra sig på ett sexuellt sätt för att bli sedda och för att få uppmärksamhet av män och killar. Det är såklart fortfarande inte deras fel att män inte kan behärska sig, att de blir tafsade på eller kommenterade. Man ska kunna ha på sig vad man vill utan att det händer, men som du säger så ökar såklart risken, men vill man göra så, så fine! Det är upp till var och en. Men jag tror att man möter männens syn på en kvinna när kvinnor själva tror att det är ett måste. Där tror jag att vi kvinnor kan jobba lite med oss själva, kanske är det låg självkänsla. Det är långt ifrån alla kvinnor som gör sig fina för sin egen skull, utan de gör det för att männen ska titta, det finns många kvinnor som använder sin sexualitet och för sig sexigt eller har sex för att få uppmärksamhet. Jag tror inte att det hjälper för vi möter männen i att vi är där för deras skull, det hjälper till att objektifiera oss.

nypisnina
2017-10-18 01:03
#13

#10 Som jag svarade #6 så var det inte tal om kläder och smink. Jag håller dock med dig om att det blir "fel" oavsett. När jag var 24 år så började jag jobba på en mansdominerad arbetsplats och den första sommaren så klädde jag mig som jag brukade, det var åtsittande kläder, tajta jeans och toppar t.ex. Det var dock aldrig urringat, men det kunde vara bara axlar och liknande. Männen som jobbade var 50 år gamla i snitt och de började kommentera mig hur jag såg ut är jag kom in i ett rum, de tittade på min kropp istället för i mina ögon, de blev fjäskiga och hjälpsamma och de kom ofta in på mitt kontor för att prata. De tog gärna i mig, la en hand på min bara axel t.ex.  Jag kände att jag inte ville ha den uppmärksamheten, tillsammans med sexskämten o.s.v. så blev det för mycket. Jag ville bara bli tagen på allvar så jag började klä mig annorlunda, blev en pojkflicka i t-shirtar och gympadojor. Efter 7-8 år så vågade jag klä mig mer feminint igen, jag kände mig inte lika sårbar längre så då vågade jag säga ifrån mer, men jag önskar att jag hade gjort det från början och inte ändrat hur jag klädde mig för deras skull.

Annons:
ellips
2017-10-19 22:35
#14

Ett par gånger har jag sagt ifrån till män som kommenterat min kropp. Det var en som sa "Dom där tuttarna skulle man fått klämma lite på" tex. 

Jag svarade: "Håll käften din nolla"

Kanske inte så smart att eventuellt reta upp någon men jag blir så förbannad när jag inte kan få ha en tight tröja på mig utan att få kommentarer för att jag har bröst modell större.

Upp till toppen
Annons: