Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1731 ggr
Alibi
2017-10-08 15:38

Slippa mensen?

Hej! Är en 25årig kvinna som länge funderat på om man kan slippa sin mens helt? Just nu äter jag minipiller(Cerazette) och de gör att jag får mens nästan två gånger i månaden. Innan hade jag p-stav och den var lika krånglig den. Utan preventinmedel har jag förskräcklig mensvärk. Jag vet sedan länge att jag inte vill ha barn och undrar nu om det finns något sätt som man kan slippa mensen helt med? Otroligt tacksam för svar!

I'm gonna let my little light shine

Annons:
Aleya
2017-10-08 15:54
#1

Man kan nog aldrig komma ifrån den. Om du inte börjar ta p-piller med östrogen och skjuter upp den. Men ibland kan den ändå börja blöda igenom någon gång. Det enda skulle väl vara hysterektomi. Men det är en sådan operation man får om man är sjuk eller om det inte finns något alternativ.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Tismon]
2017-10-08 15:59
#2

Sälj alla dina äggstockar, få pengar och slipp mensen :)

Honestyisdead
2017-10-08 16:05
#3

#2 Dom säljer man inte. 😂

[Tismon]
2017-10-08 16:11
#4

#3 är det inte så i tex USA att det finns en del folk som inte kan få barn vill köpa, eller är jag ute och cyklar? xD Kanske är det äggen man säljer

Honestyisdead
2017-10-08 16:12
#5

#4 Ägg. Inte äggstockar.

Och det är inget man kan göra varje månad. Det är inte en enkel sak.

Maleficum
2017-10-08 16:17
#6

När jag hade hormonspiral hade jag ytterst lite mens, behövde inte använda skydd vid mens ens.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
[Tismon]
2017-10-08 16:22
#7

#5 Alrite så jag hade läst fel men livmoder var det, ja! http://www.familjeliv.se/forum/thread/67976546-kan-man-donera-en-livmoder http://sahlgrenska.gu.se/forskning/aktuellt/nyhet//forsta-barnet-fott-efter-livmodertransplantation.cid1239052 Det jobbiga att vara ute livmoder blir ju att man får dock vara extra försiktig för att inte få framfall

Aleya
2017-10-08 16:22
#8

#6 problemet är att hormonerna i spiralen är lika dom som finns i minipiller och p-stav. Så ts skulle nog inte bli hjälpt av detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maleficum
2017-10-08 16:41
#9

#8 Fast det funkar olika, har själv haft olika p-piller innan spiralen och hade helt andra symptom och problem då.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Aleya
2017-10-08 16:49
#10

#9 självklart. Men det är skillnad mellan p-piller och minipiller. Och har man problem med minipiller så är risken större att man har problem med spiral.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2017-10-08 17:09
#11

#7 Operationer innebär risker. Bättre att testa mindre invasiva sätt innan går till sådana ytterligheter.  Det går ju inte att ångra.

Åsa S
2017-10-08 21:49
#12

Prata med en läkare som kan såna här saker kanske du behöver andra piller eller nån smärtbehandling. Operationer och liknande rekommenderar jag INTE ,att ta bort livmoder äggstockar etc. är som att slänga sig utför ett stup när man är ung och bara tar bort allt. Det är rätt vanligt man får mycket kraftiga biverkningar av hormonbristen med värmevallningar, depressioner etc och då är det inte bara några dagar i månaden man har besvär utan varje dag + det finns alltid viss risk att man blir inkontinent efter såna ingrepp så det ska bara göras ifall det är medicinskt försvarbart.

[Tismon]
2017-10-08 23:41
#13

Vill man verkligen inte ha barn och inget annat fungerar så tycker jag att det är tråkigt att man ska gå runt med mens, finns säkert många lösningar men jag nämnde bara ngt jag läst. Nu har ju jag turen att mini-piller tar bort min mens men hade inget fungerat så hade jag gjort allt för att få bort det. Även om det är en vecka om månaden så har vissa det svårt att ens funktionera, jag själv kunde knappt röra mig, grät varje gång och fy vad hemskt det var.

Annons:
Aleya
2017-10-09 06:31
#14

#13 men som jag skrev så lär dom inte vilja operera bort livmodern bara för att man känner för det. Vården har lite andra krav än så. Så vad du tycker och hur vården tänker är lite annorlunda. Och ts du måste söka läkare. Du kan inte få runt och ha ont konstant.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2017-10-09 09:14
#15

#13 Det kan innebära långt mycket mer problem än vad förlamande menssmärta gör om du tar bort livmodern.

Sugar Mist
2017-10-10 14:03
#16

#15 Ja för att he bort drygt 7000 varje månad för att en inte kan funktionera som en normal människa och måste sjukskriva sig på jobbet, det är fantastiskt kul. Verkligen.

-

Honestyisdead
2017-10-10 14:25
#17

#16 ?

Sugar Mist
2017-10-10 15:27
#18

#16 Hade jag haft min mens varje månad och inte kunnat käka piller hade jag förlorat runt 7000 i lön varje månad av den simpla anledningen att jag svimnar, spyr, kan varken äta/dricka eller röra mig och är konstant dålig i magen och hamnat på akuten ett ex antal gånger. Att svepa bort problemen med "lite förlamande menssmärta" är bara pang på korkat.

-

Honestyisdead
2017-10-10 15:33
#19

#18 Det som är korkat är att lägga till ord som jag inte skrivit. Jag har inte svept bort något. Det är en värdering du har lagt till.

ApanAnn
2017-10-10 16:06
#20

Om du får äta kombinerade p-piller finns det sorter som går att ”äta ihop” upp till 120 dagar utan att släppa fram mensen. Kommer en mellanblödning tidigare så får en ta mensen då. Det finns metoder där livmoderslemhinnan behandlas för att bli mindre tjock och lättblödlig. T.ex skrapning (kortvarig hjälp) eller värmebehandling. Prata med en gynekolog!

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Fransu
2017-10-10 19:02
#21

Min livmoder är bortopererad. Den var svårt skadad och jag hade svåra smärtor. Jag visste redan innan att jag varken ville eller kunde få barn. Innan operationen så varnade läkaren mig om att en del kvinnor kan må psykiskt dåligt efter att genomgått hysterektomi. Jag tänkte att det måste gälla kvinnor som önskade få barn, att då bli av med livmodern måste ju vara fruktansvärt. Men för egen del var jag inte orolig eftersom jag ändå inte ville bli mamma. Det jag oroade mig för var själva operationen.

Operationen gick bra och jag läkte som jag skulle. Några månader efteråt hamnade jag i djup depression. Jag ville inte leva längre. Det var fruktansvärt. Jag har länge haft problem med ångest och depressiva perioder, men detta var på en helt annan nivå. Människor i min närhet var väldigt oroliga över mig. Jag tog mig igenom det till slut.

Så att operera bort livmodern kan ställa till det. Jag som själv inte vill ha barn förstår hur du tänker, men försök hitta en annan lösning. Dumt att operera bort ett organ om man inte måste.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Tismon]
2017-10-10 21:39
#22

Så min syn på det är att det spelar ingen roll vad man läser eller skriver, allt på nätet som man läser i forum ska man ta med en nypa salt. Jag tänkte mer, visst, det finns risker och biverkningar, men det finns i princip allt. Om man läser på och är villig att gå igenom alla biverkningarna så kan man hjälpa någon som vill ha barn, om man ändå inte ska ha barn. Den svenska sjukvården är ganska tråkig då bla mörkerantalet bland spräckta kvinnor vid förlossning är något enormt eftersom barnmorskor inte vill ha anmärkningar. Många av dessa kvinnor lever ut sina liv med bla inkontinens. Så again, risker finns i allt. Särkerligen finns det bättre alternativ som innebär mindre risker men jag nämde som sagt bara något jag läst.

Aleya
2017-10-10 21:51
#23

#22 om du inte är påläst gällande ett ingrepp så ge då inte råd. Det är inte ett etablerat ingrepp ännu utan mer i att man testar sig fram. Så man kan inte hålla på att donera livmodern i dagsläget. Och som jag fattar det så tar man från släktingar och inte okända. Så snälla, läs på innan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Tismon]
2017-10-10 21:57
#24

#23 läs min sista mening "Säkerligen finns det bättre alternativ som innebär mindre risker men jag nämnde bara något jag läst" Sa jag att hon skulle absolut göra det? Nej. Kan vara något att titta på i framtiden om det nu visar sig vara lönsamt, om man kan mer om det, om det inte finns fler alternativ. Är ingen läkare och det är nog inte många här som är det, vi diskuterar för vad jag förstått är det ett diskussionsforum. Man ska aldrig gå efter vad någon säger i ett forum utan att själv läsa på och prata med läkare.

[Tismon]
2017-10-11 03:09
#25

Right glömde också att nämna att vissa riskerar få blodpropp om de går på vissa piller, vilken kan leda till döden. So again, allt har risker och man bör rådfråga och prata med en läkare innan man gör något. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16619565.ab http://www.aftonbladet.se/halsa/article12208373.ab http://www.aftonbladet.se/halsa/article11752508.ab http://www.aftonbladet.se/wendela/article10748069.ab

Aleya
2017-10-11 06:37
#26

#24 ja fast du sitter och rekommenderar nått som egentligen knappt ens finns kan man säga. Och gällande ditt andra inlägg så vet nog många om vad p-piller gör, så varför dra upp det?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Tismon]
2017-10-11 10:32
#27

#26 Sa jag någonsin "hej gå och ta bort din livmoder det finns inget annat alternativ!"? Jag tyckte det var coolt att man kunde göra det (alltså att HJÄLPA en annan kvinna) och därför kommenterade - inte rekommenderade - det. Jag la bara fram ett alternativ, en tanke. Jag tror du missförstår mig ganska mycket. By any means så är detta inte något etablerat som du själv säger. Någon annan rekommenderade p-piller. Jag blev rekommenderad p-piller och doktorer hade inte sagt något om någon blodpropp, jag blev informerad av mina vänner. Min pappa dog av leukemi, min mormor av blodpropp, jag själv har alfa thalesemi, och doktorn visste detta men hade ändå rekommenderat p-piller. Det kan vara bra att nämnas för inte alla vet det….

Annons:
Honestyisdead
2017-10-11 10:45
#28

#27 Man har ju ett eget ansvar också. Tar 2 sekunder att kolla upp de mediciner man får på fass eller så läser man bipackssedeln.

[Tismon]
2017-10-11 10:47
#29

#27 Fortfarande ser jag inte hur det inte är bra att nämna det?

Honestyisdead
2017-10-11 10:53
#30

#29 Man är inte i riskzonen för att får eller morföräldrar haft propp. Leukemi har jag aldrig hört påverkar användandet av p piller när det är nån annan som haft det. Det sistnämnda känner jag inte till.

Har ens syskon eller föräldrar haft propp ökar risken.

Värt att tänka på är att det är större risk att få propp under en graviditet än av p piller.

Honestyisdead
2017-10-11 10:58
#31

Läste nu om thalassemi och ser inget om ökad risk för blodproppar.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
2017-10-11 14:22
#34

#27 men du förespråkar nått som inte existerar. Det går inte att göra det, och då förstår jag inte hur du kan sitta och föreslå det ens om det inte går att göra i dagsläget. Som skrivet innan så har man delvis eget ansvar att kolla upp om det finns nått som inte funkar gällande medicin. Och det är viktigt att veta om man har lätt för att få blodproppar eller att det finns i släkten. Lika väl som om det är många i släkten som har haft cancer osv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[AnimeV4]
2017-10-12 01:51
#35

Jag blödde också en massa av Cerazette, men nu äter jag Gestrina (samma verksamma ämne) och är blödningsfri sen flera månader tillbaka! Dock så MÅSTE jag ta väldigt snart efter att larmet har ringt. Innan detta kunde jag blöda bara jag missade med 2 minuter.

Pröva att ta precis på minuten när larmet ringer, tycker jag!

Jag är förvånad att det funkat så bra nu, för jag blödde 24 dagar i sträck ett tillfälle sist, samt +2 veckor varje månad.

Upp till toppen
Annons: