Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1861 ggr
[mindme]
9/30/17, 4:41 AM

Rakning(känner mig ful)

Usch jag vill vara slätrakad och len som alla andra är, tittar på folk och alla ser så perfekta ut själv täcker jag ofta mig med diverse plagg. Mina ben blir ofta knottriga av rakningen dessutom växer det ut stubb efter typ en dag redan? Känns också som man kan se "stubben" i benen även när jag slätrakat dem, om man kollar noga svårt att beskriva men fattar ni? Mellan bena är en helt annan historia min kropp vill verkligen inte att jag rakar mig där, det är nästan komiskt jag vill bli vackrare men slutar upp med att se ut som en plockad höna. Och jag undrar om Ni har några tips för att undvika detta? Vissa har känslig hud och rakning funkar inte lika bra, men ska ju gå att bli finare än såhär är väldigt ljushårig och har ingen extrem hårbeväxt, rakar även mig i ansiktet ibland för fjunen som alla har där (jag vet de är dåligt o vill inte ha kommentarer kring det) Jag vill inte heller ha nedlåtande kommentarer antar jag mest ville skriva av mig o ha råd, hur gör ni? Jag känner mig "ful"

Annons:
[Devya]
9/30/17, 7:19 AM
#1

Har du försökt vaxa eller epilera? Personligen vill jag absolut inte epilera mina ben längre då jag fick stora problem med det för ett antal år sedan och det tog två år att bli av med alla hundratals röda plitor som uppkom pga inåtväxande hår. Det finns dock olika sorters vax och krämer man kan testa. Håret på mina ben blir också stubbiga efter bara en dag så det är du inte ensam om. Jag rakar mig endast om jag ska använda kjol så om vintern händer det typ aldrig och min man klagar inte. Så mina ben slipper lida under den tiden. Jag måste säga att väldigt få tjejer lyckas väl få ett snyggt rakat underliv. Inte ens tjejer i porrfilmer har attraktiva underliv om de är rakade för man kan se någon enstaka röd plita (eller flera) eller den där stubben som man inte kan få helt och hållet bort genom rakning. Kanske vax fungerar bättre där nere då, sådant som är enkom för underliv? Oberoende så rakar jag mig inte heller där nere för det tycker min hud inte om och min kille avskyr den rakade looken lyckligtvis. Jag förstår ditt dilemma men försök testa något annat än just rakhyveln. För mig är det det absolut bästa alternativet eftersom jag fick större problem med allt annat. Har dock nte ännu testat vax så det ska jag ännu testa vid något skede.

Aleya
9/30/17, 7:57 AM
#2

Ja det låter ju verkligen som att din hud inte tål detta med rakningen. Och av erfarenhet kan jag säga att bölder man får av rakfinnar och som sedan blir infekterade inte är att rekommendera. Jag skulle låta huden börja med att vila. Det är ju höst så låt nu benen vila och sedan testa om vaxning eller epilering är ett alternativt. Som #1 skriver.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
9/30/17, 10:18 AM
#3

Om du är ljyshårig och inte har mycket hår fungerar det ju utmärkt att använda rakapparat för att trimma ned det.

emeliiiiieee
9/30/17, 1:19 PM
#4

Min hud är så extremt känslig att jag inte kan raka mig. Får klåda, utslag, röda prickar direkt. För mig hjälper det att vaxa. 

Nu är jag så pass ljushårig att det knappt syns att jag har hår så nu orkar jag inte bry mig :) 

Men vill du ändå vara len så kan du införskaffa en epilator, det är ungefär som att vaxa.

[Thiah]
9/30/17, 1:47 PM
#5

Sen beror det mycket på vad för rakhyvel du har och tekniken när du rakar dig. Jag kan tex enbart använda makens gamla gilette medan jag duschar. Byter självklart blad så fort den gamla blir slö. Vissa måste ha rakgel och andra klarar sig utan osv…

Ziryen
10/8/17, 6:27 PM
#6

Vill också nämna att det antagligen bara är du som ens märker/ser att dina ben är knottriga, du är den enda som bryr sig om det. Lovar dig att det är så mycket normalare än vad du tror att det är. 

Rekommenderar att pröva raka benen med balsam istället för till exempel rakgel, annars är väl typ vaxning det bästa alternativet.

Annons:
nypisnina
10/8/17, 9:33 PM
#7

Epilera och vaxa och raka med en apparat är bra för känslig hud. Min hud kliar något oerhört och jag blir prickig av rakning. Det fungerar inte alls. Om man gör bodyscrub eller skrubbar sig med en Svamp eller handske innan man epilerar eller vaxar så får man sällan eller aldrig inåtväxta hårstrån.

Chilinöt
10/10/17, 5:41 PM
#8

Jag är precis likadan. Har gråtit över mina ben år efter år. Ingenting fungerar. Body scrub, klet och kladd, testat allting som sägs ska vara så himla bra. Ingenting har gjort någon skillnad. Har epilerat och vaxat (både själv och av proffs). Ser helt okej ut i ca. 1,5 veckor efter vaxning och sen får jag lida i två-tre veckor när allt växer ut igen och växer inåt och håller på. Nu orkar jag inte mer, så nu har jag faktiskt börjat med laserbehandling. Skitdyrt och lite opålitligt, men det är mitt sista kort. Ger inte det mig ett bättre resultat så vet jag inte vad jag gör. 

Så jag har verkligen inget tips eller trix, bara medlidande. <3

Honestyisdead
10/11/17, 6:47 PM
#10

#9 Är det bättre än annan vax? Om ja varför?

[AnimeV4]
10/11/17, 9:36 PM
#11

#10 Det står i länkarna, men det de tar med är:

-Den är billig eftersom den endast kräver citron och socker.

-Håller precis lika länge som vanlig vaxning.

-Är mindre smärtsam än vaxning.

-Fungerar även på väldigt kort hår.

-Används i rumstemperatur.

-Hjälper till att eliminera döda hudceller och förbättrar hudföryngring.

-Kan användas över hela kroppen.

-Eftersom det appliceras i rumstemperatur riskerar du inte att bränna dig.

-Det orsakar inte allergiska reaktioner eller irritation.

-Det minskar risken för inväxta hårstrån, vilket är en av de huvudsakliga anledningarna till irriterande cystor i huden.

-Det är framförallt rekommenderat för kvinnor med torr hud eftersom det gör huden extra len.

-Det fastnar inte helt och hållet i huden och är enkelt att ta bort med vatten.

-De flesta har merparten av ingredienserna hemma, och de är samtliga väldigt billiga.

-Det kräver inte att man använder kemikalier eller beståndsdelar som irriterar huden eller orsakar oönskade reaktioner.

------

Jag kan inte uttala mig om skillnaden då detta var första gången jag vaxade mig. Det var iallafall väldigt enkelt att göra och brändes inte alls.

Dock så blev det snabbt för hårt och fäste dåligt vilket gjorde att jag var ihärdig med samma ställe och alla hårstrån inte togs, så nästa gång (snart) ska jag ha smeten i ett vattenbad.

Man får tänka på att man behöver arbeta lite med smeten i händerna innan den slutar klibba på fingrarna. Som en deg man tillsätter mjöl i ungefär! Och jag själv hade problem med att vaxet fastnade på de längsta hårstråna om man tog för många i taget. Då var det bara att skölja ur med ljummet vatten och börja om.

Och ont gjorde det definitivt, iallafall när man tog de längsta hårstråna. Alla hårstrån följde inte med direkt, men att det svalnade fort i min kalla lägenhet bidrog säkert.

Och eftersom hårsäckarna drogs med ut så blödde det lite och huden var lite röd, men det ingår nog. Fast det gjorde inte ont efteråt! 2-3 dagars aloe vera gel har gjort susen🙂

Om man vill se mer så kan man söka efter sugar wax/(waxing eller sugaring på YouTube!

Jag gjorde mitt vax med:

-2,5 dl socker

-1,5 msk lime

-1,5 msk citron

-3 msk vatten

[Devya]
10/11/17, 10:17 PM
#12

#11 Ah, trodde det skulle vara något för mig men med tanke på min känsliga hud så är det där inget alternativ för mig. Mina stackars ben skulle nog bli helt röda och fula i flera dagar efteråt. Vax i allmänhet förstör mina ben. Nackdelen med att ha väldigt känslig hud.

[AnimeV4]
10/12/17, 1:47 AM
#13

#12 Well, själv går jag på Roaccutan/Isotretinoin nu (jättestark acnemedicin) så jag är också känslig, fast det gick bra ändå faktiskt. Varför är du känslig? Är du det naturligt?🙂

Nog för att jag blev röd, men det är nästan helt borta nu efter 3 aloe vera-smörjningar. Skulle ha varit flitigare på att smörja och inte smörja en gång och tro att det skulle duga..😕

Och jag förstår om du inte vill, men har du prövat? Det är ju så himla enkelt och billigt, tänker jag.

Annons:
Honestyisdead
10/12/17, 5:52 AM
#14

#11 Tack. Ser dock ingen fördel bortsett från priset.

Katti
10/12/17, 9:50 PM
#15

Tycker det är sorgligt att ideal vi tror att vi måste leva upp till gör att människor mår så dåligt år efter år som det beskrivs i tråden. Att ha hår på kroppen är och förblir naturligt. Det är våra ideal som inte är det…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: