Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 2871 ggr
Annielle
2017-09-07 18:35

Kronisk klåda i underlivet zinksalva?

Hej! Jag lider av kronisk klåda i underlivet sedan många år tillbaka, på dagen kan jag vara helt fri från kliande, men varje jäkla natt blir förstörd av klåda som jag inte vet vad jag ska ta mig till med eftersom det är så jäkla psykiskt och fysiskt påfrestande. (förut vaknade jag varje morgon med blod under naglarna eftersom jag alltid kliade mig så intensivt, har nu lärt mig via sajter för eksem att man ska trycka på det kliande så att man inte river sönder sig, fungerar ju så att jag inte har sår jämt, men klådan är ju kvar…)

Har prövat det mesta, det vill säga ett 20 tal vegetabiliska oljor som rengöring/återfettning, endast tvätta med vatten och inte smörja alls, diverse intimprodukter från apoteket, intimprodukter från hälsokosten…..

Nu var det en kvinna som tipsade om zinksalva (tror det mest var att hon tyckte att det lät bra och rimligt att använda?!?) diverse som man smörjer röda barnstjärtar med finns det ju. Det har jag konstigt nog inte provat tidigare, är det någon med klåda som har blivit hjälpt av det/har någon erfarenhet?

Har självklart varit hos gynekolog, var där emot länge sedan nu, men känner inte att jag har blivit tagen på allvar eller fått någon hjälp som har hjälpt där mer än allmänna tips och att många tycker att Decubal är bra att smörja med (inte jag, kunde inte ens smörja in händerna med det utan att händerna blev torrare än utan något smörj alls) misstänker ju kronisk Svamp (behöver ju inte vara synligt jämt) men har extremt svårt med att utesluta socker helt ur kosten pga att jag mår väldigt dåligt psykiskt för det mesta + att jag har många år av ätstörningsproblematik bakom mig som triggas i gång om jag utesluter saker och ting helt (finns i och för sig redan en del matvaror som nästan är helt uteslutna pga att jag bla får magproblem av dem….gluten och mjölkprodukter bland annat…)

Sorry för långt inlägg!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Honestyisdead
2017-09-07 18:49
#1

Jag hade inte vågat mig på med sink i underlivet.

Tycker du ska gå till gym igen. För så ska du inte behöva ha det!

Maria
2017-09-07 19:18
#2

Jag tycker också du ska göra ett nytt besök. Det finns ju medicin mot klåda  och jag vet inte om det kan hjälpa dig men det är ju något som din gynekolog och du får prata er fram till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
2017-09-07 19:41
#3

Tack för svar! 🙂Återkommer en annan dag eftersom jag skrev ett långt svar som tyvärr försvann och jag själv mår så jäkla dåligt av en massa orsaker nu att jag bara skulle vilja skrika vrålhögt rakt ut, orkar inte med mer strul idag.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Åsa S
2017-09-08 14:28
#4

Om du inte tycker din gynekolog tar dig på allvar ring och beställ tid hos nån annan, man behöver ingen remiss till gynekologer utan man kan kolla vilka som finns som man kan ta sig till och bara boka en tid.

Annielle
2017-09-08 21:25
#5

Jag håller verkligen med om att jag inte ska behöva ha det så, men har varit hos flera gynekologer tidigare, när det inte har synts något har de bara sagt: "Jag ser inget" som om det vore som om mina problem inte funnits för att de inte syns.

När jag kliade mig blodig varje natt och gick till en gynekolog blev jag åtminstone tagen på allvar på grund av hur väl det syntes, då togs en biopsi som visade att jag hade fått hyperkeratos (förtjockning av huden på grund av allt rivande)och som man behandlar med väldigt stark kortison (Dermovat) för att bryta klådan eftersom själva hyperkeratosen i sig leder till klåda också. Well, lät ju hoppfullt med den behandlingen åtminstone. Testade men efter bara ett par dagar spred sig salvan till urinröret och sved som attan dygnet runt i en hel vecka efter att jag hade slutat med den. Testade vid ett senare tillfälle, samma sveda igen. Vad klådan beror på i från början har ingen varit intresserad av att ta reda på/reda ut där emot. 

Till saken hör att det för mig är som att vara med om ett övergrepp varje gång jag går till en gynekolog dessutom, mår fruktansvärt en lång tid efteråt eftersom det påminner mig om sådant jag har varit utsatt för när jag var yngre. Så  vill verkligen slippa det så mycket som möjligt. Så vida ingen känner till någon bra gynekolog i Stockholmstrakten som faktiskt vill hjälpa till på riktigt och reda ut vad klådan beror på och där med kunna behandla den rätt….ja, om ni har någon sådan erfarenhet?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

ApanAnn
2017-09-08 21:48
#6

Kontakta rfsu på medborgarplatsen och berätta om att du har en bakgrund med övergrepp osv. Jag har andra issues som gör att gynundersökning är/var svårt och har fått jättefin hjälp där, och inte en enda sak hände utan mitt medgivande eller utan förvarning. Jag gick flera gånger och bara pratademed barnmorskan innan vi ens prövade med gynstolen. Boka tid istället för att gå på drop in så kan de boka dig hos nån snälling, plus att de är beredda på att det behöver få ta tid: http://www.rfsu.se/sv/RFSU-kliniken/

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
ApanAnn
2017-09-08 21:49
#7

Ps, att inte äta socker hjälper inte ett skit mot Svamp så du behöver inte gräma dig över att du inte kan prova det.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annielle
2017-09-08 22:17
#8

ApanAnn

Vilket bra tips med det stället vid medborgarplatsen! 🙂 Har du något namn på någon bra du gillar där också kanske? 

Vet ju inte om det är Svamp, men oavsett vad det är har jag upplevt att klådan har blivit mindre intensiv de gånger jag har klarat att hålla mig borta från socker som längst, socker gör ju hur som helst tyvärr att huden blir i sämre skick och torrare bland annat 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

ApanAnn
2017-09-08 23:01
#9

Skickar namn i PM.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Lona
2017-09-10 15:59
#10

Äter du någon medicin för något annat? Tänkte om det kan vara någon biverkning - mina händer kliar som sjutton av någon av mina mediciner så det låter ju inte HELT orimligt med klåda i underlivet. Förmodligen är det här saker som du redan testat/kollat upp men har du provat att byta tvättmedel/sköljmedel, kanske till något allergitestat? Testat att behandla mot Svamp, både med salva/kräm och tabletter? Nu är jag lite ute och spånar - men någon form av hormonpreparat??? Tex östrogen påverkar ju slemhinnorna, även om det inte är grundorsaken så kanske en balansering av ffa könshormonerna skulle kunna "stärka upp" slemhinnorna i underlivet? Någon form av allergimedicin/antihistaminer? Klådstillande medicin som tex Atarax? Jag hade Svamp för några år sedan, det kliade som tusan och jag fick sprickor i slemhinnorna. Att dutta på potatismjöl lindrade faktiskt lite även om det krävdes ordentligt svampmedel för att bli kvitt det helt. Sen har jag förvisso inte några problem själv med att gå till gynekologen men har en vän som är livrädd. För henne har det hjälpt någorlunda att få Stesolid en stund innan, sen har jag kört henne till gyn, suttit med henne i väntrummet och även under undersökningen fast vänd åt andra hållet så jag bara ser hennes ansikte. Hon kan ofta inte prata vid de tillfällena så jag får "tolka" och prata med gynekologen. (Det är inget som helst fel på hennes talförmåga men hon har helt enkelt sån ångest att det inte går.) Hon tycker också att det hjälper om hon får ha en stor handduk el dyl över benen och även en stor kudde att krama. Det är klart, det är nog inte så vanligt att man är så tighta kompisar att man kan stötta varandra i det läget men du kanske har någon som kan köra dig dit och sitta med dig i väntrummet i alla fall?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sarah
2017-09-10 18:07
#11

Ja gå till gyn igen. Mixtra inte med massa oljor. Jag testade kokosolja två gånger efter att folk envisades med att det var så bra. Hej svampinfektion båda gångerna. Ibland kan man behöva ta en riktig dunderkur mot Svamp, att ha salva räcker kanske inte. Om du inte testat det och inte vill gå till gyn kanske du ska göra en kur med vagiatorer.

Upp till toppen
Annons: