Annons:
Etiketti-hemmet
Läst 1260 ggr
Kasp
2017-09-06 22:55

Lagra mat (liten frys)

Har en väldigt liten frys men har väldigt dålig ekonomi och behöver bunkra när det är extrapris, kokar också en del bönor men det tar mycket tid och skulle behöva frysa in så att de håller länge men nästan ingenting får plats. Försöker alltid handla när det är extrapris men när man inte kan förvara det (ex frysta grönsaker) så går det inte. Har ni bra tips på hur jag kan lagra mat för att få det att hålla länge? Har syrat kål som håller sig länge i kyl för att ha lite grönsaker. Vill inte tillsätta socker så att lägga on osv är uteslutet.

Annons:
tlover
2017-09-06 23:01
#1

Har du testat att torka? hittills har jag bara torkat tex bladgrönt men jag vet att endel torkar tex lök och riven morot

l'm back

Maria
2017-09-07 08:11
#2

Att råda någon att köpa frys när de har dålig ekonomi är såklart inte ett bra förslag men det finns begagnat som kanske skulle vara en bra idé i förlängningen.

En liten extrafrys i klädkammaren t.ex. Jag tror man tjänar in de pengarna ganska snart.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2017-09-07 08:36
#3

Det går ju att kolla på div gratissidor i alla fall. vissa frysar har så lågt andrahandsvärde att folk vanligtvis slänger dom

l'm back

Maria
2017-09-07 08:37
#4

#3 Ja det har du rätt i.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kasp
2017-09-07 09:07
#5

1 Smart! Det ska jag läsa på om. Tack. Går det att torka mer? Sen tycker jag det är svårt att veta hur länge egengjorda saker håller. Om man tex köper rostade nötter håller dem i 100 år. Men om man skulle ex koka bönor och sedan rosta i ugnen, hur länge tror kinder håller sig? Så svårt att veta, när jag googlat har jag hittat att de ex håller en vecka men köper man ex müsli som också är rostat så håller det hur länge som helst. Och mötsmör, jordnötssmör håller oftast typ 1 år (även om man köper ekologiskt med bara nötter och salt, men gör man själv har jag hittat att det bara håller typ en vecka i kyl.? Så vet ni hur länge egengjorda saker håller får ni jättegärna skriva. 3 det var smart, men tyvärr drar ju äldre frysar rätt mycket el. Så vill främst ha tips på alternativ till frys.

tlover
2017-09-07 09:23
#6

#5 Det går att torka mer men jag har inte testat mer än Svamp, örter, bär och energibars än. Men bäst blir det mesta om du torkar i torkugn (det är mest energieffektivt också förutom att lufttorka och allt går inte att lufttorka). Men kolla om du kan låna boken "Torka mat" på biblioteket (ISBN 9789186773816).

Bönor och nötter är olika och därför håller dom olika länge även om man behandlar dom på liknande sätt (tex rosta).

Nötsmör kan vara sådana saker som tex att det kan ha varit pastöriserat el liknande.

Ang frys så är det ändå värt att hålla ögonen öppna, folk slänger allt möjligt även frysar med bra energiklass även om det såklart är mer ovanligt

l'm back

Annons:
parsley
2017-09-07 16:00
#7

Hur liten är en liten frys? Ett fack eller större? Vilka matvaror är viktigast att ha i frysen? Vad är det du känner att du behöver frysa in?  Har du möjlighet att förvara vissa matvaror utomhus under höst-vinter-vår? Om du gör ett kok med bönor och äter den sorten tills den är slut, hur länge räcker den då? 

Extrapriser har en förmåga att återkomma, så jag vet ärligt talat inte hur viktigt det är att hamstra varor bara för att de sålts till extrapris en viss vecka. Hittar du en gratis frys eller billig begagnad så kanske den har 5-10 år på nacken och då känns den förhållandevis modern. 

Känns baljväxter på tetra som ett ekonomiskt hållbart alternativ? De är färdiga att använda och kan förvaras i rumstemperatur.

SuperLimm
2017-09-07 21:35
#8

#7 Många baljväxter säljs ju även i torkad form och man måste ju inte koka alla på en gång. De torkade kör vi med hemma och de håller länge i skafferiet så vitt jag vet. Vi blötlägger och kokar bara det vi ska använda.

Mvh Linn

Kasp
2017-09-07 23:19
#9

6. Ja jag vet att böner och nötter är olika men det jag undrar är hur man får reda på hur länge exempelvis kokta och rostade bönor håller. 7 den är rätt liten. Det viktigaste är nog frysta bönor, grönsaker, lite kyckling, buljong (när jag kokat det), bär som jag plockat (och då plockar man ganska stora mängder så att det helst ska finnas hela året :/, matlådor (oftast lagar jag 5-6 port och jah vill inte äta samma mat 6 dagar i rad, sen vill man ju gärna ha lite olika rätter att välja på i frysen så då blir det en del matlådor), sen fryser jag ner ex grädde om jag inte använder ett helt paket till matlagningen, så fryser ner i kuber att bara ploppa i har inte så mycket i varje gryta. Vill inte slänga matvaror så fryser det som blir över. Och om det ex är billigt av något vill man kunna köpa och frysa in. Har ingen möjlighet att förvara någonting utomhus. Kan heller inte ha bönorna i kylen för jag vill kunna ha "nödmat" att ta till snabbt och om jag ex behöver laga en gryta så går det åt rätt mycket bönor. Ibland är jag också mer hungrig och då tar jag bara ut lite extra bönor och tillsätter i ex en fryst gryta. Tetror med bönor är för dyrt. 8 japp har alltid torkade bönor hemma men det tar ju sån tid att koka och därför behöver jag ha lite som är kokt och går fort att ta fram. Vill inte koka bönor varje dag, plus att även det egentligen är kostsamt för att stå och koka bönor i flera timmar varje dag drar massa el. Och är inte så miljövänligt. :(

tlover
2017-09-07 23:34
#10

#9 Ca 1 vecka om jag minns rätt sen jag rostade kikärter

l'm back

parsley
2017-09-08 09:30
#11

Ett par dagar för rostade kikärtor om de förvaras i rumstemperatur enligt det här receptet.  http://www.saltakvarn.se/recept/rostade-kikarter/ Du får väl helt enkelt prova dig fram genom att lukta och smaka och se om de fortfarande ser aptitliga ut. 
Har du möjlighet att skaffa en tryckkokare så det går snabbare att koka bönorna? 

Om man googlar runt lite så verkar det som man kan torka kokta bönor, fast det kanske är onödigt besvärligt?

Det finns något som heter Wonderbag. Wonderbag är en slags påse som kan användas till långkok och energisnål matlagning. Man kokar upp det som ska kokas och ställer ner det varma kokkärlet i den så det kokar färdigt på eftervärmen.  

Har du ont om plats i frysen och inte har möjlighet att skaffa ytterligare en frys (inköp-driftskostnad) så får du helt enkelt prioritera vad som ska ligga i frysen. Jag antar att du har en hel del bär just nu. Bär går att torka, men det kanske får vänta till nästa år. Då kan du torka en del av årsförbrukningen och på så sätt frigöra frysutrymme.  

Grädde som håller på och gå ut kan syras till smetana med hjälp av ättika och behöver inte frysas (googla för recept på smetana). Buljong håller sig åtminstone ett par veckor i kylen och behöver inte frysas. Matlådor kan hålla sig 4-5 dagar i kylen och gör du en veckas matlådor åt gången, så behöver du inte lägga så mycket frysutrymme på dem. Prioritera grönsaker och rotfrukter som håller sig i kyl eller rumstemperatur istället för frysgrönsaker. Speciellt nu under hösten finns det mycket som är i säsong. Framåt vintern när mängden bär minskat i frysen kan du fylla på med frysgrönsaker. Matpriskollen finns som sida eller app och listar veckans extrapriser. Den uppdateras varje måndag och kan användas för att planera veckans måltider. Extrapriser har en förmåga att återkomma så har man lite is i magen så behöver man inte hamstra. Alternativt får du väl laga rätter av t ex billig köttfärs och torka dem och värma a la friluftsliv. 

Kan du grodda en del baljväxter så de kan fungera både som baljväxter (protein) och färska grönsaker (C-vitamin)?

Har du väldigt tajt ekonomi så kanske du får acceptera att äta mindre omväxlande och t ex laga en rätt och äta den tills den är slut. Ska du torka i ugn så drar ugnen ström och ska du ha någon tork, t ex svamptork, så kostar den i inköp och driftskostnad.

Kasp
2017-09-08 10:23
#12

Tack! Det med grädden lät smart. Men det funkar inte med kokosmjölk och krossade tomater :/ blir ofta en halv burk över. Matpriskollen har jag men det är inte alltid de återkommer och det kan vara väldigt långt mellanrum och då är maten slut för länge sen om man bara köper lite. Färska groddar ordnar jag kontinuerligt så att det alltid finns i kylen, men det är ganska lite c-vitamin tror jag?

Maria
2017-09-08 10:38
#13

En liten billig frys drar visserligen el men jag tänker att det ändå måste löna sig i längden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
parsley
2017-09-08 10:38
#14

Kan du byta ut tomaterna mot tomatpuré för att spara utrymme eller planera så du lagar någon annan rätt med de överblivna tomaterna inom de närmaste dagarna? Kokosmjölk eller kokosgrädde kan ätas som yoghurt om du får över och inte tycker det är oekonomiskt.  Chiapudding är ett annat alternativ, om du  inte tycker fröna är för dyra.

Namiko
2017-09-08 12:54
#15

När det gäller matlådor så kan jag tipsa om att istället för att laga en rätt till 5-6 matlådor att laga lite olika delar som du kan kombinera på olika sätt för att få variation. Koka ris och baka potatis i micron eller ugn, koka/stek grönsaker, gör en sås och några bön-/linsbiffar. Använd lite av grönsakerna för att göra en gryta med bönor i, gör en matlåda med ris och en med potatis. En låda med ris, grönsaker, sås och biffar, en med potatis istället. Du kan mixa en del grönsaker med vatten eller kokosmjölk och krydda för att få en grönsakssoppa, släng i linser eller bönor och lite hela grönsaker för att få den lite mer matig. Vips så har du flera olika varianter av matlådor som håller sig i kylen tills du ätit alla utan att spendera särskilt mycket extra tid på matlagningen.

Cheap Lazy Vegan på Youtube har en hel del videor med den här typen av matlådor som du kanske kan få en del inspiration från.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Gronstedt
2017-09-08 13:34
#16

TS, om du har lite lägre temperatur i kylskåpet kommer de flesta livsmedel att hålla åtskilligt längre än till bäst före-datum. Många kylskåp blir också kallare på vissa ställen, till exempel vid väggarna, så man kan sätta det ömtåligaste där. 

Om du till exempel köper en påse frysta grönsaker, äter första portionen direkt du kommer hem och sedan sätter påsen på det kallaste stället i kylen, bör du kunna äta av de grönsakerna i 2 dagar till utan problem, även om de tinat.

Upp till toppen
Annons: