Annons:
Etikettklimakteriet
Läst 1050 ggr
tk1971
2017-09-05 07:41

Nu har jag uppnått en av livets milstolpar.

Jag är 46 år. Jag har under en längre tid tyckt att jag svettats lättare än förut. Ja, det känns inte som riktig svettning, utan mer som att huden blir klibbig utan att jag anstränger mig nåt särskilt fysiskt. Så jag köpte mig ett klimakterietest. Det visade positivt. Jag hade nog hoppats att jag inte var där än, så jag köpte mig ett till test - av en annan tillverkare. Eftersom jag har en hormonspiral har blödningarna försvunnit nästan helt, så det kan jag inte använda som måttsticka.

Det nya testet visar också positivt. Så det är väl bara att acceptera, även om det känns lite surt.

Och vad är det som känns surt då? Det är nog alla de där stereotyperna av Klimakteriekärringen. Ja, när ni läser det ordet ser ni henne framför er - garanterat. Alla har en uppfattning om klimakterietanter - och det brukar inte vara en positiv uppfattning. Och "tant" förresten - jag är ju bara 46! 🤔

Hur hanterar/hanterade ni andra denna milstolpe? För det sätter ju myror i huvudet på en om en massa olika saker: tid, ålder, kroppsligt förfall, och vad har jag egentligen uppnått hittills…

Annons:
Maria
2017-09-05 08:22
#1

Jag har aldrig gjort några tester utan jag går efter när min mens slutade. och det gjorde den när jag var 48 år.

Ett år senare så gjorde jag en operation och vaknade upp på NIVA med att sängen var blodig. Det var ganska mycket och det blev lite oroligt innan både jag och personalen insåg att det var mens😉 men det var absolut sista gången.

I och med att operationen förändrade hela mig så vet jag inte riktigt vad som är vad.

Jag känner mig som en riktig tant numera men det har nog inte med klimakteriet att göra utan har andra orsaker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: