Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 816 ggr
blåbärspajen
2017-08-29 15:46

extremt riklig mens?

Jag har alltid riklig mens men nu är det extremt, det typ rinner ut hela tiden..

Har även konstiga smärtor från underlivet/magen vilket jag inte brukar ha, svårt att förklara men känns inte som mens smärtor. Hade dom här smärtorna redan för någon vecka sen.

Mitt temperament blev fruktansvärt efter ägglossningen och jag har ärligt tänkt att jag är gravid men nu vet jag inte.. förstår inte riktigt vad som händer i kroppen.

Jag är även extremt trött att jag knappt orkar vara uppe.. Men äter järntillskott..

Annons:
Honestyisdead
2017-08-29 16:21
#1

Ringde du till gyn igår som du skrev att du Skulle?

tlover
2017-08-29 16:27
#2

Ring 1177 dom vet om du bör kontakta vc el akuten

l'm back

blåbärspajen
2017-08-29 16:37
#3

#1 nej har inte gjort det än.

Honestyisdead
2017-08-29 17:22
#4

Då är det på tiden att du gör det.

Annielle
2017-08-29 18:02
#5

Har de aldrig kollat om du har någon typ av blodsjukdom som gör att blodet har svårt att levra sig? Myom? Borde kollas upp båda delarna.

Jag har också alltid haft riklig mens (trodde att typ alla hade det så då, hade liksom inget att jämföra med) men läste om det efter att jag plötsligt började blöda ännu mer än vanligt och hade ännu lägre järnvärden än vanligt…. Har menskopp som gör att jag verkligen kan räkna ut hur mycket jag blöder dessutom.

Blödde tidigare alltid minst 80 ml per månad (räknas som att man blöder ovanligt mycket då) och blev då rekommenderas tranexamsyra av läkare (kan halvera mensen) men det tålde jag inte ens halva dosen av (fick väldig huvudvärk, magvärk och illamående) så jag började med ingefära som har visat sig minska kraftiga mensblödningar mycket också….vilket det har gjort för mig också skönt nog, blöder nu enbart mellan 40-55 ml per gång.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

blåbärspajen
2017-08-29 19:54
#6

Nej det har dom aldrig gjort för sjukvården är så fantastisk där jag bor..

vänta lite nu läste jag om detta med hur mycket man ska blöda i månaden.. jag tänkte först att det var  80 ml/dag och det kommer jag inte upp i men absolut mer än 80 ml/månad..  jag får byta tampong/binda många gånger per dag och gå upp i natten för att jag blött igenom, varenda gång. Fast det är inte hela veckan utan dom 3 första nätterna…

Hur mycket ingefär tar du?

Annons:
Tyst
2017-08-30 13:22
#7

#0 Sådär har jag hela tiden när jag har mens. Det går åt ofantliga mängder tid, energi, och bindor. Jag kan gå genom upp till 10 nattbindor kombinerat med natttamponger per dag. Det är hopplöst.

Har faktiskt inte sökt för det, känner att jag borde men det har inte blivit av. 

Jag skulle råda dig att söka upp en gynmottagning om det är så att du alltid har riklig mens och att det nu blivit ännu mer. (Och så ska jag försöka sparka mig själv i arslet och göra detsamma.)

Annielle
2017-08-31 15:34
#8

#6 Är nog främst en gynekolog som ska kolla upp sådant, men gynekologer hör ju också till sjukvården och kan verkligen vara sådana man kunde önska bättre hjälp av…… 

Ja, man brukar blöda mest de tre första dagarna, men som sagt så är 80 ml mycket och risken för järnbrist blir ju stor om man blöder så mycket eller mer oavsett hur vettigt man äter och så.  Järntabletter ska ju liksom inte vara förstahandsvalet då utan att komma till rätta med blödandet.

Ja, alltså jag mäter inte exakt hur mycket ingefära, men enligt den studien jag läste för några år sedan var det totalt 750 mg fördelat under dagen (som ju för övrigt är bra mot mensvärk, bra för matsmältningen och inflammatariskt  dessutom 👍) Men tar det ett par gånger om dagen med början några dagar  innan mens (om jag kommer i håg veckan innan mens) sen slutar jag när mensen slutar. Läs någonstans att tre gånger om dagen är bäst och skulle ta det så om jag inte vore så varm av mig på nätterna att det inte går eftersom ingefäran gör en varmare.

Du kan läsa mer om det på den här sidanjag länkar till kom jag på, men du måste ju verkligen inte köpa piller, vanlig torkad ingefära går bra🙂 http://www.femalebalanceshop.com/ginger

Var dig själv, det finns redan så många andra.

blåbärspajen
2017-08-31 19:05
#9

Hm nu är min mens över.. Hade bara mens i 3 dagar vilket jag aldrig haft innan.. har  smärtor i underlivet och vid ena äggstocken.. mitt temperament är normalt igen och är inte extremt deppig.. wtf!

Får nog ringa gynekologen imorgon..

Annielle
2017-08-31 21:14
#10

Ja, gör det! 👍

Var dig själv, det finns redan så många andra.

blåbärspajen
2017-09-02 12:23
#11

var inne igår och gjorde ultraljud men det såg bra ut. Så var tydligen helt normalt då..

Upp till toppen
Annons: