Annons:
Etikettskönhet-och-mode
Läst 911 ggr
Scorpio97
2017-08-28 21:18

Sjal till cocktailklänning..?

Jag ska gå på gasque/sittning nästa lördag, med klädkod kavaj/cocktailklänning. Har hittat en klänning som jag hoppas ska fungera (länk) även om den känns lite för vardaglig, direktiven vi har fått är en något finare klänning i knälängd men dom är tydligen inte så strikta. 

Men jag funderar om man ska ha något mer över axlarna/ryggen? "Brukar" man ha sjal, "kort jacka/kavaj" (har glömt vad det heter) eller något liknande? Funderade mest på någon lite mer färggrann sjal… Men om man vanligtvis går utan vill ju inte jag vara den enda som har det.


//Jessie

Annons:
Honestyisdead
2017-08-29 00:48
#1

Bolero eller liknande går bra:)

[Devya]
2017-08-29 05:22
#2

Fungerar helt bra utan sjal eller dylikt. En cocktail klänning får vara simpel. Dölj nu gärna inte ryggen på den där klänningen! Det är den detaljen som gör den mindre vardaglig! :)

Scorpio97
2017-08-29 15:09
#3

#2 Jag tycker den ryggen gör klänningen mer vardaglig, den ser liksom mindre elegant ut. I alla fall på mig. Så enligt mig hade den varit finare/känts mer uppklädd med hel rygg.
Sen har vi fått flera olika beskrivningar på cocktailklänning och på en av dom står det att man ska undvika stor urringning eller för öppen rygg. Men jag vet inte om det stämmer eller inte eftersom det inte är samma beskrivning överallt. Väldigt irriterande.

Men är det fel att ha sjal eller liknande?


//Jessie

Honestyisdead
2017-08-29 16:15
#4

Läs mitt inlägg

Scorpio97
2017-08-29 16:24
#5

#4 Jag läste ditt inlägg, men jag ville ha fler åsikter om det


//Jessie

Surpan
2017-08-30 14:28
#6

Jag tycker klänningen är lite enkel, men inte på grund av att den är öppen i ryggen utan snarare på grund av materialet. Jag tycker inte du behöver ha en sjal för att täcka axlarna men jag tycker att du med fördel kan blanda in något annat plagg. Jag tänker mig en kort bolero i spets eller en rak 80tals kavaj (kanske i vitt?).

/Surpan

Annons:
[Devya]
2017-08-30 15:40
#7

Håller med surpan. Jag tror att det är materialet som gör att den ser lite för enkel ut.

Jag tycker fortsättningsvis att du inte behöver blanda in något annat plagg. Om du tror att du blir kall så tycker jag en svart bolero fungerar alldeles utmärkt eller vilken färg du än känner dig för.

En sjal är bara jobbig - enligt mig då. Jag hade på mig en sjal till ett bröllop för att pigga upp min klädsel litegrann men inte blev den använd utan den blev bara till besvär då den inte ville hållas på mina axlar och sen då jag skulle sätta bort den så fanns det inget ställe där man kunde hänga upp den så den fick sitta i famnen på mig vid matbordet osv.

Kör på med det som känns bekvämast och kom ihåg att inget extra behövs egentligen till den där klänningen.

Scorpio97
2017-08-30 16:15
#8

#6 Jag håller med om att materialet är för enkelt egentligen. Jag är inte jättebekväm med spets-plagg, men jag ska ha dina förslag i åtanke :) 

#7 Kall tror jag absolut inte jag blir, förmodligen kommer jag tycka det är för varmt hela kvällen oavsett vad jag har på mig. Det gör jag alltid. Tänkte mest för att kanske få in lite färg och så, samt för att jag oroar mig för att det ska kännas fel med öppen rygg.
Jag hade sjal på studentbalen och jag tänkte knappt på det, så för mig var den inte besvärlig eller jobbig på något vis. 

---

Tänkte gå runt och kika på fredag, så får jag väl se om jag hittar något jag gillar då :) Hittar jag inget så får det bli så.


//Jessie

Sarafiaklara
2017-08-30 16:31
#9

Jag har aldrig varit på gasque bara på släppen och det var så längesen så jag minns inte vad folk hade på sig. Googlade "gasque klädkod kavaj" och då kom det upp bilder med tjejer med sjal, utan sjal och med kavaj så jag tippar på att du kan göra så som du känner dig bekväm. Jag personligen tycker en sjal ser elegant ut men om du inte känner dig bekväm med sjal så strunta i det. Ett tips annars är att köpa en billig sjal (eller gå till en tygaffär och köpa en bit tyg som funkar som sjal) för då kan du diskret slänga sjalen i närmaste soptunna om du känner dig obekväm.

Scorpio97
2017-08-30 16:37
#10

#9 Om jag ska ha något så tror jag att jag känner mig mer bekväm i sjal än bolero/kavaj faktiskt. Sen är ju sjal förmodligen billigast också. Tack för tipset :) Är osäker på om jag har någon tygaffär i närheten, men jag ska kolla upp det och kika där också.


//Jessie

[Devya]
2017-08-30 17:13
#11

Men kör på med sjal. ;) Det verkar ju som om du dras till just sjalar. :) Hoppas att du hittar något som du gillar och att du har det roligt på lördag! :)

Honestyisdead
2017-08-30 17:47
#12

Ja kör på sjal  :)

Sindri
2017-08-30 18:32
#13

Jag är ett stort fan av sjal, men håller med om att det är svårt att få den att sitta snyggt, speciellt när man skall äta.
Jag har börjat använda brosch och fästa ihop den med, det funkar jättebra.

Både brosch och sjal kan du hitta jättebilligt på second handaffärer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: