Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 6483 ggr
Anonym
Anonym
8/22/17, 10:23 PM

gul/orange runt munnen

Jag är gul/orange runt munnen, och det har varit så ett par år. Jag vet inte riktigt när det började, om det är till och från eller hela tiden. Det syns inte så tydligt i vissa typer av ljus, medan det är supertydligt i andra. Därför har det blivit lite bortglömt eftersom jag inte alltid ser det i spegeln. Men fick idag en fråga om det så nu har jag börjat tänka på det igen, det är ju lite "skämmigt", även om det inte är mitt fel..

Det är något liknande som den här bilden, eventuellt att mitt är värre? Osäker.
https://slendergrapefruit.files.wordpress.com/2013/08/img_20130813_154041.jpg

Är det någon som vet vad det kan bero på? Jag har försökt googla, men allt verkar rätt vagt, speciellt när det inte står samma sak på flera ställen. Eventuellt om det kan vara något med levern? anemi? Det jag KAN utesluta är att det skulle bero på att jag äter väldigt mycket morötter och liknande, för det gör jag inte. Vill verkligen få bort det nu. Idéer?

Annons:
[AnimeV4]
8/22/17, 11:26 PM
#1

Jag tänker spontant att vissa helt enkelt har de pigmenten på vissa ställen. Du kan ringa 1177 och fråga också! Annars vårdcentralen för att be dem kika🙂

Annielle
8/24/17, 10:45 PM
#2

Jag har också fått något liknande på senare år, vet inte heller vad det beror på. Men något med pigment antar jag eftersom det syns mer under sommarhalvåret.

En del får ju pigmentförändringar i samband med graviditet, i mitt fall är det inte det eftersom jag aldrig har varit gravid, i ditt fall kanske?

Jag bryr mig hur som helst inte särskilt mycket om mitt, syns inte så mycket ens, annars hade jag kanske gått till en hudläkare….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

OlgaMaria
8/29/17, 10:59 AM
#3

Fungerar menscykeln som den ska? Dessa zoner i ansiktet är kopplade till hormonsystemet. 

Äter du hälsosamt? Äter du tillräckligt? Gula pigmentförändringar kan uppstå vid näringsbrist.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
8/29/17, 6:07 PM
#4

#3 Har aldrig hört om att detta skulle kunna vara kopplat till näringsbrist så jag undrar vad det i så fall skulle vara för näringsbrist? Någon bra länk om detta?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

OlgaMaria
8/29/17, 7:13 PM
#5

Jag fick nämligen orangea fläckar på händerna när jag hade en ätstörning när jag var tonåring. Läste detta nu på en sida om anorexia: "The face and body may have an orange tinge from changes in the way the liver handles vitamin A and related compounds found in yellow and orange foods." https://www.healthychildren.org/English/health-issues/conditions/emotional-problems/Pages/Eating-Disorders-Anorexia.aspx

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
8/30/17, 5:14 PM
#6

Jag är inte gravid, mensen är som vanligt och jag anser att jag äter tillräckligt och någorlunda hälsosamt. Jag skulle vilja påstå att jag lever ett hälsosammare liv än de flesta, och därför känns det konstigt att det skulle vara något fel på min kropp. Fast något fel är det tydligen..

Annons:
Annielle
8/30/17, 10:08 PM
#7

Du äter inga hormoner, eller har hormonspiral? Kan tydligen också ge pigmentförändringar.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
8/30/17, 10:13 PM
#8

5# Ok, jag har också haft ätstörningar i tonåren men hade ingen orange hudton/missfärgning någonstans då,  mitt har kommit på senare år då jag har ätit mer hälsosamt än någonsin tidigare i mitt liv och definitivt inte ätit för lite eller något sådant…..

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anonym
Anonym
8/31/17, 10:10 PM
#9

Inga hormoner, ingen hormonspiral. Jag försöker verkligen googla mig fram till vad det kan bero på, men allt känns så långsökt.😕

Upp till toppen
Annons: