Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1564 ggr
räddtjej
2017-08-17 20:05

När slutar det blöda?

Jag fick min mens detta år, men när slutar det blöda? Det är något fel med den och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har inte berättat för någon. Säg inte att jag måste undersöka mitt underliv jag gör INTE DET!!! Vad finns att göra, snälla svara.

Jag är 13 år och oskuld så jag kan ju inte ha nån allvarlig sjukdomm då väl. Kan jag få hjälp utan en undersökning? Man måste väl kunna få hjälp ändå??

Annons:
Jojaton
2017-08-17 20:17
#1

Har du blött konstant hela året eller på vilket sätt är det fel på mensen?

Johanna - Instagram

Herveaux
2017-08-17 20:18
#2

Dom flesta blöder 3-7 dagar, sen kan mensen vara oregelbunden i början (och för en del blir den aldrig riktigt regelbunden).

Hur menar du att något är fel med din mens?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2017-08-17 20:33
#3

Du måste ju förklara mer för att man ska kunna ge råd.

räddtjej
2017-08-17 20:38
#4

Först blödde det en vecka, sen uppehåll i 3 månader. Sen började det igen och idag är det dag 38 med blod varje dag, vissa dagar forsar det vissa dagar är mer normalt och räcker då byta binda 3 gånger ca på en skoldag. Men börjar bli så trött att snart 40 dagar och alltid blod varje dag.

Honestyisdead
2017-08-17 20:41
#5

Kontakta ungdomsmottagningen och rådfråga.

[memoirsofaclone]
2017-08-17 21:11
#6

Första året kan det ju hända att mensen lever sitt eget liv så att säga. Dock låter 38 dagar väldigt länge så du borde nog söka hjälp. Kanske fråga umo anonymt: http://www.umo.se/Fraga-UMO/

Annons:
Vikan
2017-08-18 17:54
#7

Att du söker råd på ungdomsmottagningen är en bra idé vid det stadiet. Ska samtidigt inflika att det inte är så obehagligt om du bokar ett möte för det (och inte frågar anonymt som #6 förslag), gjorde mitt första besök på umo förra veckan och de är väldigt trevliga och samtidigt professionella!

Annielle
2017-08-18 22:19
#8

Vad jobbigt! Stackars dig! 😕Du behöver verkligen kolla upp det när det har hållit på så i 38 dagar, oavsett vad det beror på kommer du att få järnbrist bland annat om det fortsätter så, det kan finnas olika orsaker, men snälla kolla upp detta!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

räddtjej
2017-09-02 15:11
#9

Jag har fått p piller eller liknande tror jag det är. Hon pratade om hormon rubbning att det kunde vara eventuellt. Hon ville även undersöka mig men jag klarade inte av det så jag slapp göra det. För det var det jag var mest rädd för att dem skulle stoppa in något i mig och att det skulle göra ont. Men iaf nästan direkt jag började med pillren så slutade det blöda. Jag hoppas att det blir normalt sedan bara.

Annielle
2017-09-02 15:33
#10

Vad bra att du har sökt hjälp nu i alla fall! 👍 Det skulle där emot vara väldigt väldigt bra för dig att bli undersökt så att du får reda på att det inte är något fel som behöver göras något åt och inte bara täckas över med p-piller, tänk om det är något allvarligt som du inte får reda på liksom?!? Något som blir värre…

Jag förstår din rädsla, men en gynekologisk undersökning ska inte göra ont och , de gör det försiktigt, berätta om din rädsla så tar de det ännu försiktigare ska du se.

Det är ju dessutom väldigt tråkigt om du äter p-piller i onödan och börjar må dåligt av dem som biverkning till exempel…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

räddtjej
2017-09-02 16:11
#11

#10 Ja men jag tror det gör ont pga en sak. Som det att jag verkligen försökt använda tampong sedan mensen började första gången. Men det är helt omöjligt! Även med minsta sortens tamponger. Jag  får inte in den. Det gör för ont att stoppa in något😕

Snowblind
2017-09-02 18:40
#12

#11 kör med bindor istället då, så slipper du stoppa in något i din kropp. 👍 Jag har aldrig använt tampong just för att det känns som en så pass konstig grej för mig haha. Jag brukar ha mens i ca. 8-9 dagar med väldigt lite dem 2 sista dagarna.

Och håller med #10, p-piller kommer med biverkningar så det är bättre att lösa problemet på ett annat sätt om det är möjligt.

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Vikan
2017-09-03 11:32
#13

#9 Var också lite nervös när jag skulle göra en undersökning första gången, men det gjorde inte ont alls eller var obehagligt! Hon berättade vad hon gjorde, frågade om det gjorde ont och försökte få mig att småprata för att jag skulle vara avslappnad hela tiden

Annons:
[Forest]
2017-09-04 14:16
#14

9 vad skönt att du sökte hjälp. Min dotter äter p-piller och det har hjälp henne massor.

Upp till toppen
Annons: