Annons:
Etikettkillsnack
Läst 1150 ggr
Anonym
Anonym
2017-08-11 13:22

Rebound med drogproblem

Hej! Nu ska jag försöka vara kortfattad. Det är så att jag väldigt nyligen kommit ut ur ett långt förhållande, och träffade en kille som också gjort slut med sitt ex bara typ en månad innan. Vi började umgås och det blev snabbt något mer. Han är snäll, något romantisk och vi har väldigt roligt ihop. Dock så fick jag veta att han har ett drogproblem, och har missbrukat droger i typ 15 år. Hans hjärtfel har dock fått honom att inse att det är dags att sluta med allt. Problemet är dock att jag är den enda människan i hans umgänge som inte brukar några droger annat än alkohol, och varje gång han umgås med de är jag rädd att han tar något och hamnar tillbaka i skiten. Att han skulle bryta med de kompisarna han har finns inte på kartan. Så just nu är jag väldigt kluven huruvida jag bör fortsätta umgås med denna kille, som för övrigt är granne med mig. Eller om jag bör försöka bryta och ge mig ut i singellivet på riktigt. Har någon här varit tillsammans med en missbrukare/ föredetta missbrukare och ge andra tips än "spring"??

Annons:
[Devya]
2017-08-11 13:38
#1

Du kan inte göra så mycket annat än att acceptera hur din kille är eller avsluta förhållandet. Om din kille inte vill sluta umgås med missbrukare så har han ett helvete framför sig och du kommer att dras med in i det naturligtvis. Han kommer att ha det svårt och likaså du vilket är helt förståeligt. Från vad jag har sett så brukar det vara väldigt jobbigt att vara i ett sådant förhållande. Upp till dig om du orkar.

Anonym
Anonym
2017-08-11 15:08
#2

#1 Problemet är att typ verkligen alla omkring honom är missbrukare så han skulle behöva bryta med typ allt och alla o sådana fall. Det kanske skulle vara lite lättare för mig om han inte tog upp diskussioner om droger eller snackade om det så ofta, men känns konstigt att bara "kan du sluta prata om allt som har med detta att göra??" Alltså jag vet inte alls om jag är redo att ge mig in i detta, men hur fasen bryter man? Vi har sovit ihop varje natt sedan en vecka tillbaka och båda mår bra av att inte sova själv

flocken
2017-08-11 15:43
#3

Nu kan jag inte ge dig tips på hur du ska göra. Jag vet bara hur jag gjorde. När jag var yngre träffade jag en kille som jag än i dag kan säga var en av mina största kärlekar någonsin. Han kände likadant för mig. Jag stod vid hans sida igenom fängelsetiden, hans drog problem. Träffade hans släkt o hans mor sa till mig att hon aldrig sett honom så lugn o trygg med någon. Men hans problem med drogerna gjorde att vi gick ifrån varandra. Vi bestämde oss för att någon gång är det vår tid. Men inte i detta liv. Vi klarade inte av att fortsätta leva ihop. Än idag tänker jag på honom med kärlek. Men han har fortsatt med droger, inbrott o fängelse.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Anonym
Anonym
2017-08-12 05:59
#4

#3 Tack så mycket för att du delade med dig av detta! Ja alltså det har verkligen inte varit lätt och nu har vi bara umgåtts i en vecka. Idag har han självklart hamnar snett och tagit ganska så tunga droger vilket resulterade i tjafs/ bråk mellan honom och mig. Vet verkligen inte om jag orkar med detta länge till. Mår själv inge bra psykiskt och det hjälper inte att ha massa droger så lättillgängliga när jag ändå dras mot skiten. Får se hur det blir imorgon efter vi har snackat. Men just nu ser det inte ljust ut för oss i alla fall.

flocken
2017-08-12 07:09
#5

#4 Jag vet vad du får igenom och det är så jobbigt. Många har lätt att slänga ut sig att det bara är att lämna honom. Men det är inte det. Om det är riktig kärlek så kommer ni träffas igen. För att han ska lyckas sluta med drogerna måste han bryta upp med allt o alla. O det gör de inte. Självklart kan vissa lyckas. Önskar dig all lycka

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Angelfish
2017-08-12 11:55
#6

#2 _Det kanske skulle vara lite lättare för mig om han inte tog upp diskussioner om droger eller snackade om det så ofta, men känns konstigt att bara "kan du sluta prata om allt som har med detta att göra??"
_

Vill du inte att han pratar om droger överhuvudtaget med dig så är du i din fulla rätt att kräva det. Kan han inte ens respektera denna enkla, lilla sak utan ignorerar det, vilka mer saker kommer han att ignorera som du inte vill göra?

Annons:
Honestyisdead
2017-08-12 13:21
#7

Han har redan pundat. Det säger allt enligt mig. Avsluta det och rädda dig själv. Hamna inte i skiten!

Anonym
Anonym
2017-08-12 15:09
#8

#5 riktig kärlek vet jag inte om man kan kalla det. Som sagt bara träffats i en vecka. Han är ju typ The bad boy gone good så det tar väl emot att bara lämna när han annars får mig att må väldigt bra. Som sagt kommer han inte bryta med sina kompisar, men de vart ganska sura på honom när han tog droger trots att hans hjärta kanske inte alls orkar med det. #6 Antar att jag kan kräva det, men vill ju fortfarande att han ska kunna prata ut om allt med mig. Att bara förbjuda honom att prata om det som verkar tynga ner honom mest känns ju inge bra. Sedan är han en väldigt respektfull och omtänksam kille annars, mer omtänksam än mitt ex som inte alls var "pundare" #7 helt ärligt är jag ganska så långt nere och kan hamna i skiten oavsett om jag träffar honom eller inte då han inte är den enda jag känner som har varit missbrukare. Dock känns det ganska lugnande att han verkligen INTE vill att jag tar något, i alla fall verkar det så.

Honestyisdead
2017-08-12 15:33
#9

#8 Han har inte varit det. Han ÄR det.

Ni har träffats en vecka. Så svårt kan det inte vara att avsluta det.

Anonym
Anonym
2017-08-12 16:21
#10

#9 Jo, det blev lite fel när jag skrev. Fast det är ändå lite svårt för jag trivs så bra med honom annars. Min ångest är som bortblåst när jag är med honom. Sedan bor han också i samma port så vi lär träffa på varandra ofta så länge vi båda bor kvar här.

SuperLimm
2017-08-12 16:31
#11

Nu vet jag inte hur djupt inne i missbruk han är men jag har väldigt svårt att tro att han kan stanna kvar i samma umgänge och vara ren resten av livet. De flesta människor behöver klippa alla band med sitt gamla liv om de ska kunna leva rent. Vissa måste till och med flytta till ny stad för att kunna hålla sig nyktra och rena. Att bara sluta tvärt funkar för vissa människor men de flesta måse lägga ner ganska mycket tid och energi och att klara av att leva ett nyktert liv. Om jag var du skulle jag inte fortsätta med denna människa.

Mvh Linn

Anonym
Anonym
2017-08-12 16:53
#12

#11 ja alltså han var ren i 2 år med sitt ex, men då var han tvungen att hålla sig borta från alkohol och fester överhuvudtaget. Och ja min föredetta missbrukare till kompis sa precis samma, att om han vill bli helt ren så måste han bryta med alla. En del av mig säger spring, men den andra delen säger att jag mår bra med honom. Även om det bara varar i en vecka till.

pyromanen
2017-08-12 20:49
#13

Akta dig! En missbrukare är sjuk. Han blir inte frisk ens av att vara drogfri. Och en relation med en missbrukare (även en "nykter missbrukare" ) har mycket stor risk att bli väldigt ohälsosam.

Annons:
Aleya
2017-08-12 22:10
#14

#10 vet du varför din ångest är borta, jo för du håller på och fokuserar på han. Du har just genom att må skit dragit till dig en person som är "perfekt" för situationer där man mår skit = någon med ett rejält missbruk eller annan last. Hade du mått bra hade du inte ens sett åt en sådan människa. Och du verkar känna dig "trygg" i sitsen du är. Ett inlägg fick mig att fundera på om du själv använder droger när du skriver att du umgås med många sådana? Nå jag skulle kalla att du använder han som någon slags krycka för att slippa känna. Ge upp han och ta tag i dina egna problem. Han är ett fall som måste hjälpa sig själv för att bli fri sina bojor med missbruket. Inte du.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2017-08-12 22:30
#15

#13. Efter bråket igår så har han knappt hört av sig, så jag antar att vad det var vi än hade så är det slut nu. #14 Känner inte riktigt att du prickat rätt där. Jag kände mig trygg med honom för att han var så lugn och försiktig med mig, och för att vi kunde prata i timmar utan att tröttna eller få slut på saker att säga. För den respekt han visat mig. Det känns lite som att du ser ner på personer med såna problem. Och jo jag hade kollat åt hans håll även om jag mådde jättebra. Vi har umgåtts förut som bekanta när vi båda hade hund och jag tyckte redan då att han verkade vara en fin person. Detta var innan jag ens hade någon som helst aning om hans missbruk. De enda drogerna jag brukar är alkohol och cigaretter, men min ena bästa kompis brukade allt möjligt sedan hen bara var ett barn. Personen har dock vänt på sitt liv i 180 grader och har inte missbrukat på ganska många år. Jag är fullt medveten om att jag inte kan ändra honom, eller få honom att sluta ta droger. Och mina problem är egentligen bara ångest och oro. Men visst jag kallar inte detta för rebound utan anledning. Vi sökte väl trygghet och närhet hos varandra.

Aleya
2017-08-12 22:55
#16

#15 ser ner nja. Men jag vet hur det brukar sluta för folk som missbrukar. Oftast död. Och elände för dom som är kvar. Det är den tråkiga verkligheten om man inte vänder på sitt liv. Och även då kan man ju ha diverse men efter man har missbrukat. Exempelvis blodsmittor. Så då kan man ju undra varför du drar dig till dessa personer. Medvetet eller omedvetet. För du sa ju att ditt ex hade liknande problem. Men du inser redan nu hoppas jag att det blir problem när han tar sitt knark. Så är det nått att bygga ett förhållande på? Det får du själv avgöra, men det verkar inte vara en vidare grund att stå på alls.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2017-08-13 00:59
#17

#16 personen kör inte sprutor och kan inte ha blodsmitta pga just den anledningen. Och ja jag är orolig att jag kanske en dag vaknar till en livlös kropp bredvid mig. Jag dras inte på något sätt till en viss typ av personer, annat än att personer som mår dåligt ofta har lättare att lyssna på andra, och är lättare att relatera till. Nej mitt ex har inte missbrukat annat än någon joint när han var yngre. Ja det är en storm som väntar mig ifall jag väljer att ta denna väg. Jag är medveten om det, och han är medveten om det. Han var och är rädd att inleda något alls pga just dessa anledningar, och det är jag med.

Honestyisdead
2017-08-13 02:44
#18

Om du känner att du kan trilla dit du med behöver du bryta från dom som pundar. Det kommer inget gott från sådana förhållanden.

Aleya
2017-08-13 07:51
#19

#17 fast du har ju inte varit där hela hans liv och haft koll på han. Så jag skulle inte lita på att någon som tar droger säger att dom inte tagit nått IV någonsin. Så ha det i åtanke. Jag skulle t o m kräva att han går och kollar sig för blodsmittor. Eller att ni gör det tillsammans om du nu prompt måste vara med han. Men jag hoppas att du inte själv trillar ner i knarket som det verkar på när du skriver. Som sagt: läs dina problem och skit i han.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2017-08-13 12:45
#20

#18 jag trillade inte dit när en av mina närmaste vänner gick den vägen. Men har av någon jäkla anledning blivit mer och mer sugen på att prova. #19 Han har tagit IV för ca 10 år sedan har han sagt, men har testat sig flera gånger sedan dess. Sedan har han varit väldigt noga med att inte ha oskyddat sex med mig och har bokat tid för att få allt kollat, så jag har väldigt svårt att tro att han skulle ljuga om att han kollat sig efter sprutorna. Uppdatering: är nästan 100 på att han tog skit igår kväll så jag känner för att ta avstånd. Vill bara träffas och prata en sista gång så att det inte blir konstigt om och när vi träffas i porten.

Annons:
Anonym
Anonym
2017-08-13 20:29
#21

Uppdatering: nu har jag i alla fall klippt banden till denna killen. Det vart alldeles för komplicerat för mig, och ålders skillnaden gjorde det hela inte heller lättare. Eller aa, klippt banden, vi valde att gå tillbaka till att vara vänner/ bekanta och sluta "dejta".

pyromanen
2017-08-14 08:13
#22

Klokt beslut! Ge dig själv ett klapp på axeln och lite berömm! Bejaka det som är friskt istället.

Anonym
Anonym
2017-08-14 17:02
#23

Fast det är komplicerat och jag tvivlar hela tiden på att jag gjorde rätt :/

Aleya
2017-08-14 17:23
#24

#23 du har gjort det klokaste för dig. Hoppas bara att du själv kommer få samma insikt efter ett tag då detta lugnat sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

SuperLimm
2017-08-16 09:08
#25

Jättebra beslut att avsluta dejtandet tycke jag! Vill någon av er ta upp dejtandet igen tycker jag du ska kräva att han går någon form av behandling. Finns massa bra 12-stegsbehandlingar. I vissa städer har även kommunen egna grupper med behandling. Det brukar vara svårt för många att bara sluta tvärt. Missbruket finns i en och även  om man inte missbrukar just droger för stunden så brukar det alltid bytas ut till något annat missbruk.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: