Annons:
Etikettpms
Läst 2136 ggr
Lona
8/7/17, 3:39 PM

P-piller mot PMS

(Ja, jag ska givetvis diskutera detta med läkaren!) Jag har äntligen fått p-piller (Zelle) mot min PMS, oregelbundna menstruationer mm. En spontan tanke; som det är nu så får jag mens eller någon form av mellanblödning/"låtsasmens" varannan till var tredje vecka på ett ungefär. Hopplöst att försöka parera PMSen då… Med p-piller blir det ju regelbundet var fjärde vecka men skulle man, rent teoretiskt, kunna ta medicinen så att man får "mens" ungefär var sjätte vecka eller nåt istället? Alltså så sällan som möjligt utan att kroppen blir helt kajko. Jag tar dem inte som preventivmedel och är 43 år, om nu det spelar någon roll.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
JonasDuregard
8/7/17, 3:55 PM
#1

Det är helt ofarligt om man är under 35 sådär. I din ålder måste man fundera på om det ökar risken för blodproppar att systematiskt skjuta upp (eller helt ställa in) mensen med p-piller. 

Lite källor:
http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Jag-vill-skjuta-pa-mensen-med-p-piller-hur-gor-jag/

https://nyheter24.se/nyheter/forskning/822588-1-sa-farligt-ar-det-att-skjuta-upp-mensen

Lona
8/7/17, 5:32 PM
#2

Tack för svaret! Ska ha ny kontakt med läkaren om tre månader så jag kör givetvis enligt ordination tills dess. :-) Satt mest och funderade över olika alternativ. Tyvärr är det ju läkaren och apotekspersonalen som åker på skit om man får en sic-förskrivning som går snett, även om jag som pat är medveten om och villig att ta risken. Äter tex två mediciner som egentligen inte bör tas tillsammans, jag är fullt beredd att ta eventuella risker och svåra biverkningar men få läkare vill skriva ut båda preparaten, händer det något får ju de (och farmaceuten) stå till svars även om det i nuläget inte finns något alternativ…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

graleh
8/7/17, 11:48 PM
#3

Jag hade extrem pms och fick också ppiller för detta. Önskar jag visste då vad jag vet idag. Åt ppiller i 12 år och mina hormoner blev helt kaos. Slutade med ppiller efter mina 12 år då en väninna fick bröstcancer efter 12 år med sina ppiller. Fick hormonell kaos när jag slutade. Som tur var hittade jag en läkare i kinesisk medicin som rättade till mina hormonella nivåer för pms:en. Ett tips bara.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Anonymos
8/8/17, 6:48 PM
#4

Jag fick Zelle utskrivet idag med pga att Cilest 28 minskade min sexlust och gjorde mig till ett monster '-' Gråtfärdig hela tiden.. Hoppas de här ska funka bättre!

/Anonymos

Upp till toppen
Annons: