Annons:
Etikettsamlevnad
Läst 4270 ggr
Anonym
Anonym
8/4/17, 5:30 PM

Drömmer om annan än partner

Drömmer då och då om att jag blir kär i någon annan än min partner. Oftast glömmer jag först bort hen, men inser sedan att jag måste göra slut med hen. Ibland är den andra personen ett ex, men oftast någon jag inte har någon relation till i verkliga livet. Det handlar sällan om något sexuellt utan oftast om romantiska känslor. Ibland är det inte ens någon kontakt alls av det romantiska slaget.

Mår så himla dåligt över detta. Älskar min partner, men jag är rädd att detta betyder att jag på något annat plan inte gör det. Vi har varit tillsammans flera år nu.

Någon annan som också har sådana drömmar men som inte mår dåligt över det? Som kan säga att det är helt normalt och inte behöver betyda någonting alls?

Annons:
Calcifer
8/4/17, 5:32 PM
#1

Fast, nä. Drömmar behöver inte betyda ett smack. Jag har drömt om säkert 100 olika kändisar, ibland normala drömmar och ibland att de typ vill att jag ska vakta deras guldfisk medan de är på turné. Det betyder inget. 

Jag har dessutom haft drömmar om vänner där jag verkligen inte för fem öre är attraherad av dem men ändå dyker de upp. Läs inte in för mycket i drömmarna är mitt råd.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
8/4/17, 5:35 PM
#2

Känns som att du tvivlar på dina känslor och gärna vill försöka kunna skylla det på drömmen.

Annars tvivlar man inte pga drömmar.

Maria
8/4/17, 5:38 PM
#3

Drömmar är drömmar.

Jag har flera gånger under mitt långa förhållande haft drömmar där jag på något sätt svikit min man och man vaknat med en klump i magen tills man inser att det bara varit en dröm.

Jag har aldrig analyserat mina knasiga drömmar utan bara tagit det för vad det är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
8/7/17, 2:09 PM
#4

Jag tror det är större risk att man får såna drömmar upprepade gånger just pga att man är rädd för dem och för vad de skulle kunna betyda. Du säger att du mår så himla dåligt av att få dessa drömmar, och det ska du inte behöva göra. Du bestämmer vad du känner för din partner, inte dina drömmar. Drömmar tenderar mer att visa vad vi är rädda för och vad som gör oss stressade, än vad vi verkligen känner. Du är rädd för den här typen av drömmar, därför kommer de. En dröm är bara en dröm. Som sagt, det säger mer om vad du inte vill drömma, än vad du verkligen känner för din partner.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

graleh
8/8/17, 10:16 AM
#5

Jag drömmer ofta drömmar om andra personer. Ibland är det personer jag känner, ibland folk jag aldrig minns jag träffat. Ofta har jag märkt att jag drömmer om folk på jobbet som jag inte riktigt förstår mig på, är luriga eller jag rentav ogillar. 

Drömmar säger mycket om hur man mår och används flitigt inom psykodynamisk psykoterapi. 

Jag tror dock inte att drömma att man t.ex. har sex med ngn annan än sin partner behöver betyda något. Jag tror det är symbol bara för att man kanske vill veta mer om personen man drömmer om, eller något. Minns inte vad min terapeut sa att det betydde. 

Likadant drömmar om att skada sig eller nära att dö och sådant; inget är farligt i drömmarna. Det är bara meddelanden från ditt inre där känslor du har som kanske inte märks av när du är vaken, blåses upp till det enorma i drömmen.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Effie
8/8/17, 10:52 AM
#6

Jag har last I någon drömtydningsbok (så ta det inte som råd från en expert) att personer I drömmar kan vara symbol eller representant för t.ex. någon egenskap man själv har (eller saknar, eller inte använder).

Det är I alla fall mycket trevligare att fundera "hen är väldigt engagerad/utåtriktad/hjälpsam/grinig; jag kanske borde fokusera mer på att  xxx" än "undrar om jag är kär I hen fast jag inte vet om det".


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Upp till toppen
Annons: