Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 2398 ggr
-maia-
8/2/17, 8:17 PM

Ta bort könshåret?

Om man ska gå till någon och undersöka sitt underliv ska man ta bort könshåret innan undersökningen då?

Annons:
Annielle
8/2/17, 8:29 PM
#1

Det är definitivt ingen som kräver något sådant av dig, du ska ha det du  känner dig bekväm med, om du inte rakar eller grejar något annars så behöver du definitivt inte göra det nu heller, gynekologer och andra som undersöker möter alla typer av underliv hela tiden, håriga som icke håriga.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Herveaux
8/2/17, 8:29 PM
#2

Nej, det är inte nödvändigt, håret är ju inte direkt i vägen för undersökningen.

Som #1 skriver, ha det så som du känner dig bekväm med.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

-maia-
8/2/17, 8:39 PM
#3

Ok undrade för det var en som sa att vid förlossning så rakar dom alltid bort ens könshår innan man får föda. Så jag tänkte att det kanske gällde andra vanliga undersökningar med.

-Aida-
8/2/17, 8:44 PM
#4

Tycker de låter märkligt att behöva rakas innan förlossning, inte som att de kommer sitta i vägen på något vis under födseln?

Annielle
8/2/17, 8:49 PM
#5

Jag tror att de har slutat med att raka inför förlossning faktiskt, förr trodde man att hårlöst var mer hygieniskt, men det är precis tvärtom.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

-maia-
8/2/17, 8:56 PM
#6

Det var en kompis syrra som fick barn (flera år sen nu) och hon sa ungefär

"rakar ni inte era fi**or innan ni får ungar så kommer dom göra det åt er på förlossningen bara så ni vet"

Och jag minns de där nu flera år senare haha men kanske nått hon hittade på iofs.

Annons:
Katti
8/2/17, 9:41 PM
#7

Har aldrig hört talas om att det skulle göras inför förlossningen, varken tidigare eller nu. Min mamma fick barn på 60- och 70-talen och då gjordes det inte, jag på 90- och -00-talen och det fanns inte på kartan då heller. Ska man snittas och är väldigt hårig kan de behöva raka lite, men absolut inte så att de tar allt utan bara det som behövs i så fall. 

Hur som helst är det enda du behöver tänka på inför undersökningen att vara hyfsat ren!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

-maia-
8/2/17, 9:45 PM
#8

Ja jo självklart vill man vara ren

pyromanen
8/2/17, 10:00 PM
#9

Har fött tre barn utan någon rakning. Gått på alla diverse sorters gynundersökningae i alla år, med hår. Gpr utmärkt och alldrig någon som kommenterar. Kan tänka mig de rakar vid kejsarsnitt.

tk1971
8/3/17, 7:19 AM
#10

Jag har också hört det där med rakning vid förlossning. Det kanske var nåt man gjorde tidigare. 

Inför en vanlig undersökning tror jag faktiskt inte det spelar nån roll alls. Det är nog så att eftersom det är en procedur där man visar upp sitt allra intimaste för nån okänd människa så blir man osäker på om man ser "normal" ut eller inte. Jag brukar tänka att personalen där tittar på olika underliv hela dagarna, så jag kommer nog inte med nåt som de aldrig sett förut 🙂

Maria
8/3/17, 4:12 PM
#11

Min son är 33 år och jag blev inte rakad vid förlossningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tufftuff
8/3/17, 7:40 PM
#12

Jag var också orakad vid min förlossning, det var inga problem med det. Ska jag på ett vanligt gynbesök brukar jag raka bort det innan, inbillar mig att det underlättar för den som gör undersökningen. Rätt eller fel vet jag inte..

Annielle
8/3/17, 8:23 PM
#13

#12 De undersöker ju inte där håret växer och man har ju benen i sär så håret stör ju inte undersökningen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
[Thiah]
8/4/17, 6:26 PM
#14

Jag har varit rakad, orakad, blödit lite och inte blödit. Enda gången jag fick kommentar var när jag var rakad och det hade blivit nått skärsår. Och helt ärligt, skulle någon klaga på att jag har ett naturligt hårigt underliv när de gör en undersökning skulle jag undra om de inte har fel yrke…

[EM L]
8/4/17, 7:36 PM
#15

#14 Det sista du skrev var så bra!

"Och helt ärligt, skulle någon klaga på att jag har ett naturligt hårigt underliv när de gör en undersökning skulle jag undra om de inte har fel yrke…"

Annielle
8/4/17, 9:20 PM
#16

#14 Samma för mig, enda gången någon har sagt något är när jag har rakat och fått något skärsår, fast jag har även fått fula irriterade prickar efter rakning som kommenterats….aldrig någon kommentar angående hår dock.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
8/4/17, 9:20 PM
#17
[Thiah]
8/5/17, 6:32 AM
#18

#15 :Det Jag har nog alltid tyckt så men extra mycket efter jag var gravid med första barnet och visade upp härligheten stup i kvarten. Inte mitt jobb att förklara för dom hur en hyffsat normal kvinnokropp ska se ut liksom :p

Tufftuff
8/5/17, 10:16 AM
#19

Min gynekolog var hopplös på att fälla kommentarer om hur dumt det är att raka bort håret. Nu går jag till en manlig gynekolg och han låter bli att uttala sig om att jag är hårfri där nere, det är ju faktiskt mitt val.

[Thiah]
8/5/17, 1:28 PM
#20

#19 absolut! Jag kan förstå om de kommenterar att man fått nippor eller skärsår av sitt rakande men annars så…

Annons:
graleh
8/7/17, 11:51 PM
#21

Ibland när jag är nyrakad hos gyn har det hänt att gynekologen tom kommenterat att det inte är bra för underlivet att ta bort håret och att jag bör låta det växa ut. Så jag tror snarare det är bättre med hår..

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

[Devya]
8/8/17, 7:59 AM
#22

#19 Det kanske beror på att rakning förorsakar mer problem än nytta. Sen igen behöver man väl inte upprepa det hela tiden förstås. Oo

Upp till toppen
Annons: