Annons:
Etikettskönhet-och-mode
Läst 1214 ggr
Bill&Bull
2017-07-11 12:50

Begravning

Kan man ha en klänning på begravning? I svart. Eller vad är en "ok" begravningsklädsel? Tacksam för hjälp

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
Maria
2017-07-11 12:56
#1

Svart klänning blir väl jättebra.

Annars är det ju vissa som önskar ljus klädsel t.ex men vet man inte så….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2017-07-11 13:10
#2

Ja klänning går bra
Men vad som är "OK" eller inte, beror på med.

Varit på begravning där man fått välja fritt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lchfmika
2017-07-11 13:26
#3

Jag ska i begravning nästa vecka och tänkte ha en vit skjorta, en svart, hög i midjan pencil kjol som går ned till knäna och kavaj. Tycker det känns tillräckligt uppklätt, formelt och respektabelt ut. Har varit i en del begravningar och där har alltid mörka färger varit "normen". Helst svart och så länge inte  klänningen är oanständigt kort eller i överkant sexigt skulle jag absolut säga ja till det. :)

Scorpio97
2017-07-11 16:04
#4

När min pappa begravdes sa vi att man fick komma i vad man ville, och en del hade jeans och t-shirt eller liknande vardagskläder. Min pappa hatade att klä upp sig så det kändes fel att begära alltför formell klädsel på hans begravning. Själv hade jag en mörkgrå tunika och tights, det kändes lagom fint. 

Jag tycker en svart klänning låter jättebra, så länge den inte är jättekort eller väldigt urringad kanske. Det står inget om klädsel i "inbjudan" (eller vad det nu kallas för begravning)?


//Jessie

Bill&Bull
2017-07-11 20:02
#5

Hade tänkt köpa en maxi klänning isåfall. Tror klädseln är valfri, men vill gärna ha nått i svart.

||My Love For Animals Is Immortal||

[Devya]
2017-07-12 06:08
#6

En svart klänning är väl det som man egentligen borde ha på sig på en begravning?

Annons:
SilverRosen
2017-07-13 12:26
#7

Jag har gått på begravning i både svart klänning och i svarta byxor med kavaj. =)

Annette
2017-07-13 21:23
#8

Numera är inte folk  så noga med klädseln på begravningar. Jag har sett alla varianter, tror jag. Personligen tycker jag att man bör vara hel och ren, trasiga jeans kan man ha en annan dag 🙂.

Hälsningar kyrkvaktmästaren

VeilofElysium
2017-07-14 18:58
#9

Av de få begravningar jag varit på har svart långärmad klänning eller svart klänning med kofta funkat. Vårdat känns väl spontant som viktigast kanske och inte visa för mycket hud.

Halvdansken
2017-07-15 15:07
#10

När min pappa begravdes 1994 så var det valfri klädsel. Jag hade vit kjol och blus och svarta cowboyboots. Mamma hade grått. Folk kom i svart, vitt, gult, blått, blommigt, jeans osv. Det viktigaste för oss var att folk var där, inte vad de hade på sig. Sorg och respekt sitter inte i färgen på kläderna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tk1971
2017-07-16 08:04
#11

Svart klänning på en begravning är helt OK. Men man bör ju tänka på att man är i en kyrka, dvs klänningen bör inte vara för kort eller ha för generös urringning. Personligen föredrar jag svarta finbyxor, jag har aldrig känt mig bekväm i kjol eller klänning. 

Gammal sedvänja är att man inte har pråliga smycken, brukligt är att ha t.ex. små pärlsmycken, om man nu alls ska ha smycken. 

Men var och en gör ju som den vill.

Zadeira
2017-07-16 11:32
#12

Om det inte finns någon speciell klädkod tycker jag att det viktigaste är att man kommer välvårdad. Behöver inte vara uppklätt, men  ren och i hela kläder och ser respektabel ut.

Jag har varit på två begravningar i år, båda iklädd svart klänning och mörkt vinröd kofta. Inte pråligt och uppklätt, men inte heller i den välanvända vardagsklänningen.

Portie
2017-07-16 19:42
#13

Hade svart klänning med svarta tights under på den senaste begravningen i våras. Funkar bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: