Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 808 ggr
Anonym
Anonym
7/10/17, 5:15 PM

Skadad på grund av jobb

Jag hoppas detta inlägg hamnar i rätt forum. Är fruktansvärt frustrerad över mitt problem men vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Har några funderingar som jag hoppas kunna diskutera med er.

Jag jobbar sedan drygt 6 månader som timanställd inom ett fysiskt aktivt yrke. Efter några veckor började jag få problem med knäna, och jag vet att det beror på jobbet. Jag får ont nästan varje gång jag jobbar, men om jag t.ex. inte jobbar på en vecka eller så har jag heller inte ont en enda gång. Jag har fått knäskydd som ska hjälpa men jag får ändå ont. Jag kan aldrig träna samma dag som jag jobbat på grund av smärtan, vilket gör mig sjukt ledsen eftersom det är min stora hobby och något jag älskar. Innan har jag bara jobbat ett par gånger i veckan, så det har inte varit jättefarligt. Men nu under sommaren jobbar jag varje dag (mån-fre) och har sedan dag 1 haft ont varje dag och varit så himla nere på grund av detta. 

Det går att få arbetet anpassat efter behov men det är svårt. Jag funderar dock på att säga till chefen att jag måste få anpassat efter detta, annars kan jag inte jobba kvar. Är det rimligt? Jag ska väl inte behöva leva såhär, även om det (oftast) bara är 2-3 dagar per vecka?

Har också funderat på om det går att sjukskriva sig på grund av detta. Om det skulle bli för mycket - kan jag då sjuka mig för att vila upp mig? Det går ju bevisligen över när jag inte jobbar. Måste jag då gå till VC och få intyg eller kan jag bara ringa in och säga att jag inte kan jobba?

Annons:
Zepp
7/10/17, 5:18 PM
#1

Gå först o främst till en vårdcentral för att undersöka dina symptom!

Och det kan vara alltifrån sjukliga saker till att du inte är van att jobba fysiskt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria
7/10/17, 5:36 PM
#2

5 arbetsdagar kan man vara sjukskriven utan läkarintyg men längre än så då behöver du ett intyg på att du är sjuk dvs. inte kan jobba.

Det bästa vore som #1 skriver att du får kolla vad det är som felas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
7/10/17, 6:15 PM
#3

Gå och kolla upp vad felet är.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zadeira
7/10/17, 9:15 PM
#4

Först tycker jag du ska kolla med en VC vad de säger om dina besvär. Det låter som om dina besvär beror på slitning på jobbet, men det kan ligga något bakom så det är bäst att kolla.

Sen tycker jag du ska prata med din chef. Du skriver att det finns möjlighet till att få anpassat jobbet, det tycker jag absolut du i alla fall ska prata med chefen om!

Har ni någon företagshälsovård?

[AnimeV4]
7/11/17, 1:23 AM
#5

Min pappa hade så ont (minns ej vart) att han höll på att sjukskriva sig ett tag och DÅ är något fel. Lösningen på hans problem var ett par lite dyrare ergonomiska skor. Han säger att det är som att gå på moln. Han jobbar i och för sig 12-15 timmar/dag varje dag i veckan, fast det är ju även ett tecken på att skorna är bra.

Men jag håller med ovanstående. Kolla upp problemet först. Vill du ha reda på vilka skor det är kan jag kolla, så det är bara att säga till!

Anonym
Anonym
7/12/17, 9:12 AM
#6

Tack för alla era tips! Jag ringde till VC igår eftermiddag men blev hänvisad till sjukgymnasten, så jag ska ringa dit idag och be om en tid. Jag pratade med min arbetsledare igår också. Det är arbetsledaren som fördelar arbetet varje dag så jag frågade om hen kunde försöka anpassa det efter mina behov. Hen skulle försöka. Så jag ska se om det blir bättre, om inte ska jag gå till chefen. 

#4 Vad innebär företagshälsovård?

#5 Jag tror inte att det är skorna som är problemet, men tack för tipset ändå! Vill inte säga för mycket om mig själv men jag är väldigt säker på att det är just arbetet som är problemet, i kombination med dåliga (?) knän.

Annons:
Aleya
7/12/17, 9:34 AM
#7

#6 fast har du dåliga knän och dåliga skor så blir inte saker bättre. Så bra skor/bra underlag att stå på minskar den dåliga belastningen. Har själv märkt skillnad när jag fick en matta att stå på på jobbet. Så säg inte att inte nya skor kan göra så att dina knän mår bättre än i nuläget.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Niseeu
7/12/17, 11:30 AM
#8

Eftersom du aldrig har ont om du inte jobbar och dessutom värkar träna en hel del så kan problemet vara att du fel belastar kroppen på jobbet och där av får ont. Om du hade problem med knäna så borde du ha någon slags smärta efter träningen om det nu var så att du hade problem med knäna. Skor kan hjälpa dig mer än du tror jag har träffat många personer som haft problem med fötter knän osv som fått stor hjälp med rätt skor även om dom i början sagt att det bara är slöseri med pengar för att det inte kommer funka.

Anonym
Anonym
7/12/17, 3:58 PM
#9

Pratade med sjukgymnasten på telefon idag och fick en tid om två veckor, då är mitt vikariat nästan slut så det är ju synd, men hon gav mig lite råd i alla fall. Hon fick lite mer info än vad jag skrev här, t.ex. när och var det gör ont, och hon konstaterade att det troligtvis är någon inflammation av något slag. Den är inte så farlig nu eftersom det går över om jag inte jobbar, men det kan bli värre om jag inte får jobbet anpassat efter detta.

#7 Ja, självklart vet jag att det är viktigt med bra skor, och jag har också bra skor. Köpte nya för bara ett litet tag sedan dessutom. Jag menar bara att jag inte tror att några speciella ergonomiska skor kommer hjälpa just mig, utan att det räcker bra med dem jag har. Sjukgymnasten sa också att mina skor är bra.

#8 Ja, det skulle man väl kunna säga att det är en sorts felbelastning (eller kanske överbelastning), men det är en belastning som tyvärr är svår att undvika och är relativt vanlig inom min yrkesgrupp. Det händer att jag får ont när jag tränar men då är det oftast om jag har jobbat typ dagen innan och smärtan inte riktigt försvunnit helt, och då kommer tillbaka när jag tränar. Men oftast går det bra att träna om jag inte har ont.

Upp till toppen
Annons: