Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 861 ggr
sp0ngeb0b
7/6/17, 4:49 PM

Löneanspråk? Hjälp!

Hej alla kvinnor där ute! 

Jag har en fråga som jag har funderat lite på nu när jag funderar på att söka nytt jobb inför hösten. Har kikat på lite jobbannonser och tänkt skicka in någon ansökan - men det står att jag ska ange löneanspråk i ansökan. Betyder detta att jag ska ange lönen före eller efter skatt? Före skatt känns mer rimligt men vill dubbelkolla om någon vet säkert hur det brukar vara! 

Sen undrar jag också hur högt man vågar sätta sitt löneanspråk? Jag har kollat lönestatistik på internet men eftersom jag varken har utbildning eller erfarenhet inom något av yrkena jag funderar på att söka kanske jag inte kan önska fullt så hög lön.

Annons:
JMW
7/6/17, 5:16 PM
#1

På din fråga om före/efter så är det alltid lön före skatt man pratar om.

tlover
7/6/17, 5:29 PM
#2

På scb finns även statistik för inkomst av outbildade. Kolla där

l'm back

Sjuttan
7/7/17, 8:23 PM
#3

Du kanske kan kontakta fackförening?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Zepp
7/10/17, 5:21 PM
#4

Det där är oftast en formalitet!

Dvs främst för att sortera bort sådana med ohemula löneanspråk!

Har man tex kollektivavtal så brukar det oftast lösa sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
7/11/17, 5:32 PM
#5

För att fortsätta.. jag är förtroenevald.. närmare bestämt ordförande.. och jag har lixom inga som helst problem med att komma överens om ingångslönerna med nyanställda!

Och de baserar sig som regel dels på kollektivavtalet, dels på den enskilda personens utbildning och erfarenhet av det som vi som företag har nytta/användning utav!

No snack om saken, de som kommer direkt från skolan/gymnasieutbildning börjar på lägsta lön enligt kollektivavtalet.. cirka 19000 i månaden, de vet f*n inget kan inget, kostar mer än vad de inbrinngar.. men iomed att de tråklat sig igenom just det gymnasieprogramet och får goda vitsord från lärare så har de hur som helst, först och främst visat intresse för yrket, de förefaller iallafall som att de kan tillgodogöra sig direktiv och så småningom kunna bli en tillgång!

Och så fort de visar framfötterna så skall deras lön öka.. i proportion till deras framsteg inom yrket/företaget!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: