Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 790 ggr
Anonym
Anonym
2017-05-27 17:04

Betyder verkligen nej alltid nej?

Hej!

För att göra en lång historia kort .
Jag lider av flera olika diagnoser, däribland PTSD till följd av multipla övergrepp  som tonåring. Jag har i dagsläget väldigt svårt för män, och speciellt i situationer där de upplevssom mer aukoritära. Vården i det här fallet.

Jag var inlagd på en psykiatrisk heldygnsavdelning för någon vecka sedan, och där informerades personalen om att jag inte klarar av när manliga vårdgivare tar i mig.
Det här var inget problem, istället fick jag gå tillsammans med en sköterska och lämna blodprov på vårdcentralen. När jag sedan skulle få nattpermission så ville de kolla Blodtryck och puls. Jag bet ihop och gjorde mitt bästa när en manlig skötare sa sig kunna genomföra det.
Tre gånger prövade han och det misslyckades varje gång av någon anledning. Jag sa till sist stopp då jag var vid bristningsgränsen där.
En kvinnlig sjuksyster kom in och föreslog att man skulle kolla blodtrycket med stetoskop istället. Det var jag okej med ända tills det kom in en manlig sjuksköterska som sa att han minsann visst skulle göra det. Jag sa nej, men han insisterade och det herla slutade i en panikattack då jag bara tjöt och hade världens ångestattack, blandat med alla andra minnesbilder där män inte tyckt att nej verkligen betyder det.

Jag har mått väldigt dåligt efter händelsen och vet inte hur jag ska gå vidare riktigt. Jag har försökt ta kontakt med enhetschefen men hon var mest otrevlig och undrade hur ag fått tag på hennes nummer.
Jag vill ju ha en ursäkt i alla fall.
Det stod trots allt tydligt i journalen att ingen man skulle ta i mig.

Annons:
Aleya
2017-05-27 17:18
#1

Som jag har fattat det så kan man inte alltid välja vilken sjukhuspersonal som har hand om en. Fast jag kan inte förstå hur man misslyckas med att ta blodtryck och puls. Du kan ju ta kontakt med patientnämnden och höra vad dom säger. Googla hur du får tag på dom. Eller så står det på 1177

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2017-05-27 17:42
#3

Kan tillägga att det fanns kvinnlig sjuksköterska på plats. Dem misstänkte att maskinen var trasig, därför gick detinte att ta blodtrycket. Men den här mannen envisades ändå om att han skulle göra det med stetoskop.

Upp till toppen
Annons: