Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 1774 ggr
Anonym
Anonym
4/18/17, 7:15 PM

Föräldrar förstör mitt liv

Är 22 år och bor hemma fortfarande.. Är arbetslös men går hos jobbcoach och hela köret. Har ingen ekonomi just nu. Mina föräldrar tjatar hela tiden på mig, har tagit mitt bankkort och kod till internetbanken, så jag har ej tillgång till det alltså. Öppnar min post. Har noll privatliv, är detta verkligen okej? Vad ska jag göra? Sitter dessutom hos fogden så egen lägenhet är att glömma.  Orkar inte leva såhär längre. Funderar på att ta livet av mig nu när jag sitter i den här situationen.

Annons:
Honestyisdead
4/18/17, 7:24 PM
#1

Såvida du inte är omyndigförklarad är det brottsligt att dom öppnar din post och stjäl ditt bankkort.

Ta kontakt med psykiatrin så du får hjälp med ditt mående.

Anonym
Anonym
4/18/17, 7:34 PM
#2

#1 Är vad jag vet inte omyndigförklarad. Hur går jag tillväga nu då? Vill ju såklart ha mina grejer själv. 

Väntar på att få komma dit. Men det är så lång kö

Yuuuhanna
4/18/17, 7:35 PM
#3

#1 Man kan inte bli omyndighetsförklarad i Sverige idag. ;)

TS: Säg ifrån! Det är som sagt var inte lagligt att dom gör så om du inte vill.


Åsa S
4/18/17, 7:39 PM
#4

Tror kanske föräldrarna gör det av omtanke om sitt barn med tanke på att TS skriver hen sitter hos fogden de kanske vill se till så skulden inte ökar. Men ändå inte rätt lagligt sett.

Anonym
Anonym
4/18/17, 7:43 PM
#5

#4 kan ärligt säga att jag inte lär mig ett jävla skit om dom ska sitta och övervaka min ekonomi HELA TIDEN. Varenda krona som kommer in ska kunna redovisas och de ska kontakta personen som satt in pengarna. Som de är idag sätter jag mig mer i skiten eftersom jag vet att dom kommer fixa till det :) Hade hellre fått fixa till min ekonomi själv.

Honestyisdead
4/18/17, 7:46 PM
#6

#3 Jaså.  När ändrades det?

Läste om det förra året.

#4 Mycket möjligt. Men ts är vuxen nu och måste få ta eget ansvar.

Annons:
Anonym
Anonym
4/18/17, 7:56 PM
#7

Dom har även sålt grejer som jag inte gått med på. Kunde jag så skulle jag anmäla dom men tyvärr så har jag inget boende då.

Yuuuhanna
4/18/17, 8:05 PM
#8

# 6 Typ 80-talet tror jag. Det finns flera sätt att hjälpa personer som god man och sånt men vill inte personen ha hjälp så kan man inte tvinga den till någonting.


Sarah
4/18/17, 8:13 PM
#9

Vad säger de är anledningen? Om du är så "trotsig" att du sätter dig själv i mer problem för att de hjälper dig känns det som att du är i en väldigt dålig spiral. Visst att det är olagligt det de gör, men jag kan ändå förstå dem om du är oansvarig med pengar. Du måste såklart växa upp och de verkar inte låta dig, men å andra sidan undrar man vad du gör för att ta ansvar om du bara slarvar mer då de hjälper dig.

Anonym
Anonym
4/18/17, 8:20 PM
#10

#9 Dom har ingen anledning till varför dom gör detta.

SaraFag
4/18/17, 8:40 PM
#11

Säger som flera tidigare - Givetvis inte ok att de öppnar din post och tagit ditt bankkort. MEN jag tror att det finns en bakomliggande orsak till varför dom gör som dom gör. Jag förstår att det är jobbigt hela situationen, men jag tror dina föräldrar är väldigt oroliga för dig och din ekonomi och inte vet hur de ska kunna hjälpa dig på annat sätt än hur dom gör just nu. Mitt tips är att du börjar gå till en psykolog, pratar om hur allt det här får dig att må osv. Sen kanske psykologen även kan fungera som en "medlare" mellan dig och dina föräldrar så ni kan reda ut situationen ni är i så alla blir nöjda :)

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

Honestyisdead
4/18/17, 9:06 PM
#12

#5 Så länge som du visar att du inte kan hantera ekonomi lär dom ju fortsätta sköta den. Du måste ju mogna och visa att du är kapabel.

Sarah
4/18/17, 9:27 PM
#13

#10 klart att de har en anledning, sen kan man alltid diskutera om deras anledning är bra. Om du är hos kronofogden så är väl det förmodligen anledningen, för att hjälpa dig därifrån. Tycker att du verkar sakna lite insikt.

Annons:
Aleya
4/18/17, 10:05 PM
#14

Du säger ts att du vill sköta ekonomin. Men det kunde du ju uppenbarligen inte då du hamnat hos fogden. Och skyller på att dina föräldrar hjälper dig när du får mer skulder. Men då är min fråga hur du har tänkt dig ta dig ur detta? För fogden lär du ju ha på dig tills du fixat skulden, och hur ska du lösa det? Du bor ju hemma, under kanske inte optimala förhållanden, men du måste tänka dig hur du ska få bort skulden. Och ta ansvar för detta. Du säger att dom sålt grejer, är det saker du tagit på avbetalning eller dylikt? Har du problem med att du handlar utöver dina tillgångar? Eller hur har du fått skulderna?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[AnimeV4]
4/18/17, 10:17 PM
#15

Kan trösta dig med att du kan få egen lägenhet om du har borgenär, något kanske dina föräldrar kan ställa upp på. Det är dock inte möjligt hos alla bolag och säkert inte om du har missat hyror tidigare. Fast först måste du få ordning på ekonomin :)

Honestyisdead
4/18/17, 10:19 PM
#16

#15 Tvivlar dock på att föräldrarna är speciellt sugna på det som det är nu ;)

[AnimeV4]
4/18/17, 10:32 PM
#17

#16 I mina ögon verkar de bry sig väldigt mycket, om än på fel sätt :)

Anonym
Anonym
4/18/17, 10:33 PM
#18

Har handlat alla mina grejer för mina egna pengar, dock har en del räkningar gått till fogden som jag inte kunde betala när jag var arbetslös. Dessa har jag strax betalat av då det ändå var en väldigt liten summa.. Så lite ansvar tar jag dock. Ang lägenhet så har soc gått med på att betala hyran bara jag hittar en lägenhet själv. Och tyvärr har jag inget konsekvenstänk när det gäller pengar pga adhd. Något jag självklart håller på att tränar på. Men tycker ändå inte det dom gör är rätt.

[AnimeV4]
4/18/17, 10:38 PM
#19

#18 Det låter som att du har någon plan påbörjad iallafall. Du skulle inte tycka att det var OK med en gode man kanske?

Aleya
4/18/17, 10:45 PM
#20

#18 och varför skulle du inte kunna räkna ut att man måste betala räkningar p g a adhd? Du kanske skulle behöva en god man om du nu har svårigheter med detta. Jag har inte sagt att det dom gör är rätt. Men det känns som att du bara skyller på dom när du själv satt dig i skiten från start. Och du undrar varför dom vill ha kontroll. Men min lösning: God man om du har problem med att hantera pengar och dylikt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
4/18/17, 10:48 PM
#21

#17 Jag det verkas som de bryr sig. Men är du borgenären och ts inte betalar sin hyra åker du på det. Och efter att ha läst att ts fortsätter göra fel för hon vet att föräldrarna löser det tror jag inte dom litar på att hyran betala. 

Men nu har ju soc sagt ja.

[AnimeV4]
4/18/17, 11:00 PM
#22

#21 Ja, så är det ju.

[SweetSunday]
4/18/17, 11:27 PM
#23

Självklart borde dina föräldrar prata med dig så att ni tillsammans kan komma på ett sätt att lösa situationen eller så att du kan berätta hur du tänkte lösa den. Det är inte okej att de säljer dina saker eller tar ditt bankkort. Å andra sidan tycker jag att de har rätt att vara delaktiga i planen för hur detta ska lösas (åtminstone så att de vet att en plan finns och vad den går ut på) då de trots allt ger dig tak över huvudet (och kanske mat att äta?). De har ingen försörjningsplikt för dig längre och en viss tacksamhet för att de försöker hjälpa dig tycker jag att man bör kunna förvänta sig.

Be dina föräldrar om att få prata med dem och fråga varför de har valt att ta ditt bankkort och dina saker. Kanske känner de att de inte kan lita på att du tar dig ur det på egen hand (troligen pga att du inte delar med dig om planen framåt). Tänk på att även kronofogden kan kräva ens ägodelar för att få in pengarna när saker har gått tillräckligt långt. Om du inte tidigare har någon riktig anledning att tro att dina föräldrar inte älskar dig tycker jag att du ska utgå att de gör det de gör av kärlek och omtanke även om de kanske inte gör det på det sätt du skulle önska. Berätta hur du vill ha hjälp eller förklara att du är tacksam över att de vill hjälpa dig men att du har en plan (som du också förklarar för dem).

Anonym
Anonym
4/19/17, 3:49 PM
#24

pratat med dom.  har gjort upp en plan. söker alla jobb jag kan och har ca 500kr kvar tills jag är klar hos fogden. Dom ska sluta tjata, sluta öppna posten men dom får ha koll på bankkontot. Känns betydligt mycket bättre nu :)

Honestyisdead
4/19/17, 4:03 PM
#25

Vad bra :)

[AnimeV4]
4/19/17, 4:46 PM
#26

Åh vad skönt att ni kunde lösa det så enkelt!

Anonym
Anonym
4/19/17, 4:59 PM
#27

Ja jag tog åt mig av det som skrevs. Jag kan inte fortsätta skita i  allt utan måste lägga manken till och visa att jag kan ta ansvar. Är ändå 22 år och kan inte fortsätta såhär :)

Annons:
Anonym
Anonym
4/19/17, 4:59 PM
#28

Ja jag tog åt mig av det som skrevs. Jag kan inte fortsätta skita i  allt utan måste lägga manken till och visa att jag kan ta ansvar. Är ändå 22 år och kan inte fortsätta såhär :)

[AnimeV4]
4/19/17, 7:38 PM
#29

Jag hejar på dig! Är själv sjukskriven för andra problem och misstänks ha ADHD + någon form av autism så jag förstår att det inte är det lättaste på egen hand ibland🙂

SaraFag
4/19/17, 7:50 PM
#30

Hejjahejja! :) Lycka till med allt! :)

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

Pytteliten
4/20/17, 10:21 AM
#31

Vad bra att det verkar gå åt rätt håll! Lycka till!

Men jag reagerar på en sak, som verkar vara ett "problem" som de flesta under 25-30 år har (ävan om det inte alltid blir ett problem). "Har handlat alla mina grejer för mina egna pengar, dock har en del räkningar gått till fogden". Alltså, det man inte betalar kontant direkt handlar man på kredit, d v s inte för egna pengar som man har vid tillfället. En mycket pra princip, speciellt om man lever på gränsen, är att aldrig någonsin handla något om man inte har pengarna där och då

Det finns till exempel  fullt fungerande nya smartphones för en tusenlapp (eller så köper man begagnat) och kontantlösningar för prat, surf och SMS för hundralappen i månaden. Klart att man i slutänden betalar för den svindyra telefonen som man får "gratis" när man tecknar ett ännu svindyrare abonnemang… Så sitter man där och ska betala 500 i månaden i två år. Det blir12 000:-. Med påminnelseavgifter, ränta och inkassokostnader blir det lätt 30 000…

Honestyisdead
4/20/17, 4:34 PM
#32

#31 Många hamnar hos fogden för att dom inte betalar räkningar. Inte pga köp.

Pytteliten
4/20/17, 4:38 PM
#33

# 32 Hur menar du Hera? Man får ju inga räkningar om man inte har köpt något! Även hyresavin är ju en form av köp. Man har ett avtal att betala en summa i månaden för en "vara", i det här fallet ett boende.

Honestyisdead
4/20/17, 4:44 PM
#34

#33 Haha visst får man det. Eller de flesta av oss i alla fall. Som hyra och el. 

Jag skulle inte kalla hyra för köp. Det är ett lån. Du äger inte boendet. Inte elen heller.

Annons:
Pytteliten
4/20/17, 6:34 PM
#35

Hur kan hyran  vara ett lån? Och elen, är den också ett lån? Det är ju i allra högsta grad en vara du köper!

Honestyisdead
4/20/17, 6:48 PM
#36

#35 Om du inte äger ditt boende hyr du. Om du inte genererar din egen el lånar/hyr du.

Eller?

Pytteliten
4/20/17, 6:58 PM
#37

Hyra är jag helt med på, d v s man betalar en summa för att få bo en viss tid, oftast en månad, i ett hus som någon annan äger. Men det är en utgift som man har tagit på sig, d v s att jämställa med ett köp. Jag får dock inte någon pryl för pengarna, men väl rätten att bo i huset. Det är med andra ord ett köp som vilket annat köp som helst.

El är ju en vara, så där förstår jag ännu mindre av ditt resonemang… Hyr jag bensinen till bilen också? Eftersom jag inte producerar den själv menar jag!

Tror vi får lägga ner den här sidodiskussionen och vara överens om att vi inte är överens 🤔!

Sarah
4/20/17, 9:02 PM
#38

Hyra lägenhet = köpa rätten att bo där.

_Fisken
4/20/17, 9:53 PM
#39

Låter som om dina föräldrar är desperata och har tagit till metoder som inte är rumsrena. Det tyder på desperation. Hur hur deras version låter?

Honestyisdead
4/21/17, 7:55 AM
#40

#38 Nej. Du har fortfarande inte köpt något.  Du hyr och det innebär inte ett köp.

Upp till toppen
Annons: