Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 7498 ggr
ama11
2017-04-17 22:23

Klarar inte att jobba?

Har varit sjukskriven ungefär ett år, pga depression, både heltid och halvtid. I januari sa jag upp mig från fast jobb, för att pröva ett annat jobb, ifall jag kanske skulle må bättre av nytt jobb. Var där ca 1 månad, men hade både ångest, ont i magen och mådde ännu sämre av det, så jag sa upp mig igen. Nu har jag fått ett sommarjobb, och har iallafall ingen magont när jag ska gå dit. Men jag mår verkligen bara sämre, återigen! Känner ingen glädje, får huvudvärk jätte ofta och mår allmänt dåligt. När jag var arbetslös/sjukskriven mådde jag mycket bättre, men direkt jag börjar jobba så faller mitt liv samman känns det som. Om jag inte jobbar får jag ingen inkomst, hur ska jag då kunna leva och bo någonstans? Är varken med i a-kassa, facket eller någonting, så jag får inget bidrag heller… Jag vet inte hur jag ska göra längre. Jag orkar verkligen inte med mitt liv mer.

Annons:
[AnimeV4]
2017-04-17 23:15
#1

Prata med försäkringskassan! Om du är under 30 år gammal bör du få aktivitetsersättning. Är du äldre än 30 år är det sjukersättning. Jag är själv sjukskriven för bland annat depression och får aktivitetsersättning.

Läs mer om det här: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar

[Devya]
2017-04-18 07:18
#2

Usch, jag kan relatera till det där. Jag har jämt magont och ångest då jag ska jobba plus att min kropp sakta börjar ge upp då det är väldigt fysiskt tungt men jag tvingar mig själv till att göra det ändå för jag behöver pengarna och vill inte leva på bidrag som min mamma har gjort nästa hela sitt liv.

Pratar du med någon professionell? Jag gick till en psykolog för några år sedan och det hjälpte mig en hel del just då. Jag borde antagligen uppsöka en psykolog igen.

ama11
2017-04-18 14:29
#3

#2 Känns som att jag slutat bry mig om allt.. känner mig bara stressad hela tiden och orkar aldrig göra något nästan. Hunden fick mycket mer motion när jag var hemma/sjukskriven, för då hade jag ork, nu har jag knappt någon ork längre, allt känns bara meningslöst. Har pratat med psykiatrin och väntar fortfarande på psykolog osv. Väntat över ett år. Sist jag ens var på läkarbesök hos psykiatrin var i december, så orkar inte ens ringa till dom längre, dom gör verkligen ingen nytta!

ama11
2017-04-18 17:25
#4

Känns som att jag verkligen inte klarar det längre, håller på att bryta ihop. För mig är det inte så lätt att "rycka upp" sig bara, känns bara värre och värre

SaraFag
2017-04-18 20:33
#5

Känner igen mig i det du skriver. Beklagar att du hamnat i denna situationen :( Och att bara "rycka upp" sig är omöjligt i en depression, det tar tid att må bra! Mina tips är: • Försök se till att bli sjukskriven, för din egen skull. För din hälsas skull. • När du väl är sjukskriven, försök hitta en psykolog att prata med, som kanske kan hjälpa dig reda ut din depression och varför du mår som du gör när du jobbar. • Försök göra sånt du mår bra av! Prioritera dig själv!

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

ama11
2017-04-18 22:41
#6

#5 Men pengar då? Om jag inte får in pengar blir jag ju hemlös!

Annons:
ama11
2017-04-18 22:45
#7

Min sambo kommer inte hjälpa mig över huvud taget. Han förstår ingenting och säger bara att jag ska fara och jobba, att jag inte behöver vara social, men de är inte så jäkla lätt för mig! Han sa också "du tror att jag kommer försörja dig, men det kommer jag inte" och "snart kommer du stå där, utan jobb, en hyra att betala och två djur".

[AnimeV4]
2017-04-18 23:06
#8

Som sagt. Prata med FK. Du kan ha rätt till aktivitetsersättning/sjukersättning. Då har du ju någon form av inkomst iallafall.

SaraFag
2017-04-19 07:27
#9

Precis som #8 säger, prata med FK! Någon typ av av ersättning har du rätt till. Om inte annat kan du vända dig till kommunen och prata med dom, det finns ekonomisk hjälp man kan få av dom också!

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

[Devya]
2017-04-19 08:11
#10

#7 Många människor förstår inte det där med depression och jag kan även ha svårt att ibland förstå det men jag försöker.

Då du inte har någon tydlig sjukdom så blir det så att folk inte tror på dina problem. De kan istället se en lat person som försöker smita undan sitt ansvar. Jag vet tyvärr av en hel del människor som är på det viset och skyller ifrån sig på diverse saker, de blir andfådda då de gör något och det har med astma att göra, inte alls med att de aldrig någonsin rör på sig. (min mamma är en av de här människorna) De försöker hitta på alla sorters ursäkter så de inte behöver jobba. Det är sådana människor som har förstört för dem som verkligen har problem.

Tråkigt att din kille inte förstår det du går igenom. Det är ju stöd som du borde få från honom, men kanske han tror att han gör rätt som pushar dig. Svårt att säga.

[AnimeV4]
2017-04-19 11:22
#11

#10 Det är därför man behöver ett väldigt utförligt läkarintyg för att söka och inte få avslag. Det ska stå i detalj varför man inte kan jobba, hur problemen påverkar ens arbetsförmåga. Som en läkare beskrev det. "Det är ju klart att man inte kan jobba om man ligger hemma i fosterställning. Och då ska det vara att jag inte kan komma upp till jobbet eftersom jag ligger i fosterställning och inte kan ta mig upp ur sängen". Många blir fysiskt hindrade när de mår dåligt psykiskt och det är det hon menar.

TS: Du får börja med att träffa en bra psykolog så att ni kan utreda vart felet ligger. Få in saker i journalen. Gå till vårdcentralen och be om remiss till psyk, gå till ungdomsmottagningen om du passar in med åldern, skriv egenremiss till tänkt psykiatri.

OlgaMaria
2017-04-19 11:30
#12

Ibland kan FK räkna ut SGI utifrån förväntad inkomst. Det bästa du kan göra är nog att försöka jobba ett litet tag, sen se till så du får ett bra sjukintyg från läkare och sjukskriver dig på FKs sida, och sen ringer du dem och ber om hjälp att räkna ut SGI.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[AnimeV4]
2017-04-19 11:32
#13

#12 Vad är SGI?

Annons:
OlgaMaria
2017-04-19 11:33
#14

Sjukpenninggrundande inkomst. Man måste få en sådan fastställd hos FK för att ha rätt till sjukpeng.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[AnimeV4]
2017-04-19 11:40
#15

Okej, då förstår jag!

Upp till toppen
Annons: