Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1167 ggr
[memoirsofaclone]
2017-04-16 02:58

varierande mensvärk?

Hur kommer det sig att mensvärken kan variera så mkt från gång till gång? Jag verkar ha ''varannangångsvärk'', alltså varannan gång är det bara lite molvärk, inget störande, varannan gång kan jag varken sitta, stå eller ligga ner och det känns som om jag ska kräkas och svimma typ (har kräkts ett par ggr också), tabletter hjälper knappt. Som tur är så gör det bara ont i ca 3-4 timmar, så det är inte helt olidligt, man överlever ju trots allt. Har varit hos gyn och gjort ultraljud, inga problem där, antagligen är denna värk nåt jag har i arv då mamma och mormor (kanske fler släktingar?) hade samma. 

Alltså egentligen är det inte exakt varannangångsvärk, har märkt att det beror på vad jag gör när värken börjar. Om den börjar medan jag sover så får jag sådär extremt, med krampvärk illamående snurrighet osv. Man liksom vaknar med en liten molvärk som ökar och sen efter 3-4 timmar är den helt borta från ena minuten till den andra. Finns inget som stoppar den, bara att uthärda.

Om jag däremot är vaken och får värken under dagen när jag är uppe och har rört på mig så är det inga problem, får en svag molvärk sen blir det inte mer. Det är lite som ett lotto, dygnet har 24 h och man sover ca 8 h, en tredjedels risk att man drar nitlotten alltså.

Vad orsakar denna variation? Blir sammandragningarna svagare om man har varit fysiskt aktiv innan värken kommer? 

(har läst mkt om endometrios men tkr inte att de symtomen stämmer för mig)

Annons:
[langtan09]
2017-04-16 07:11
#1

Jag brukar också ha varierande styrka på mensvärk. Vissa månader är den extrem och andra lite svagare. Har ärvt detta från min mamma så jag vet att det är därifrån. Skulle tro att variation är normalt. Jag brukar lindra den värsta smärtan med en värmekudde alternativt en pet flaska med varmt vatten. Kombinationen två alvedon och en ipren kan jag tipsa om också. Det är det bästa jag testat mot kraftig värk hittills. 🙂 

Men vad som orsakar variationen vet jag inte riktigt tyvärr.

[Devya]
2017-04-16 08:40
#2

Vet inte vad det beror på men låter inte särskilt konstigt i mina öron då jag vet flera som har det så.

Jag vill gärna tipsa om en varmvattenflaska. Min mamma köpte en åt mig från lidl då jag var 14 och jag har haft den enda sedan dess. Den är absolut min bästa vän. Dock nu då jag är 30 så har menssmärtorna blivit mildare och jag spyr inte så ofta numera. :)

Motion/röra på sig har jag hört ska hjälpa en del mot mensvärken men helst då innan den sätter igång. För mig har det aldrig fungerat utan bara gjort att jag blivit ännu mer illamående. Jag kan sen absolut inte motionera /röra på mig för mycket då jag har de värsta kramperna för då spyr jag direkt.

powerade
2017-04-16 11:00
#3

Har typ också exakt såhär? Käkar ppiller men fortfarande har jag JÄTTEONT ibland å ibland inte å ibland länge. Riktigt jobbigt:(

Annielle
2017-04-16 15:34
#4

Hade det så tidigareså varierande också, nu när jag har blivit äldre har jag inte några stora problem med mensvärk alls knappt längre förvånande nog….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: