Annons:
Etikettmammarollen
Läst 964 ggr
[postmortum91]
4/15/17, 9:57 PM

Kör rattfull

Jag sitter i en knivig sits. Min sambo och jag har varit tsm i snart 9 år, så hans familj känner jag bra. De bor på landet jag är "stadsbo" i deras ögon och det känns som att jag aldrig riktigt blivit en i familjen. Anledningen tror jag är att jag är stadsbo för hans mamma pratar om folk i stan som att "vi" inte fattar nått om det på landet. Jag är HELT emot rattfylla, min sambo med (som tur är). Men hans familj kör efter att de druckit ofta här i byggden. Jag tycker de är fullständiga idioter men vågar inte konfrontera. Vad fan ska jag göra? Ikväll tvingades sambon köra hem sin mormor till hemmet för att han var den enda som ej druckit. De andra tog bilen till påskbrasan. Anledningen var att det är större risk att polisen var där hans mormor var. Så jävla idiotiskt

Annons:
[xMondSy]
4/15/17, 10:41 PM
#1

Jag vägrar sätta mig i bilen om någon ens druckit en lättöl. Nolltolerans. Folk tycker jag är löjlig, men så är det. Man får helt enkelt försöka stå på sig och sätta ner foten. Det enda du kan göra är och säga vad du känner och hoppas att inget händer med dom.

Sollar
4/15/17, 11:54 PM
#2

Jag hade tipsat polisen, ok om man vill vara korkad och riskera sitt eget liv men när man kör rattfull riskerar man inte bara sitt eget liv utan andra oskyldiga människor.

Honestyisdead
4/16/17, 12:18 AM
#3

Håller fullständigt med #2.

Det är andra liv det gäller. Ok om man skiter i sin själv. Men ALDRIG att det är ok med andras.

Ring in anonymt nästa gång. En dag kanske ert barn står ivägen.

Scorpio97
4/16/17, 12:21 AM
#4

Jag har aldrig varit i situationen och då kan jag såklart inte veta hur jag hade reagerat. Men jag hoppas att jag hade sagt ifrån eller åtminstone tipsat polisen om jag vet att någon kör fast dom har druckit. Just för att man riskerar andras liv och hälsa också.


//Jessie

[langtan09]
4/16/17, 6:55 AM
#5

Jag håller med de andra i tråden om att ringa in till polisen. För övrigt håller jag med om att det är ett hemskt märkligt och farligt beteende din svärfamilj kastar sig med. Min sambos familj är också från landsbygden och ingen skulle få för sig att köra efter alkoholintag.

[Devya]
4/16/17, 8:36 AM
#6

Tipsa polisen genast då det händer igen. I värsta fall så råkar de döda någon. Det är helt oacceptabelt att köra då man har druckit.

Jag hoppas att ni ringer nästa gång åtminstone. Visserligen kanske det känns knepigt då det gäller familjen men det borde ändå vara ett lätt val. Alternativet är ju att någon/några dör.

Annons:
Sjuttan
4/16/17, 9:21 AM
#7

Förstår din tveksamhet. Redan nu tycks Du drabbas av en sorts förakt. Vore det jag, skulle jag anmäla anonymt och sedan tiga om det! Inte ens berätta för sambon, för att inte riskera att råka ut för ännu mera förakt. Du måste ju trots allt fortsätta träffa dessa människor som är din sambos släkt o familj. De personer som börjat köra påverkade brukar inte sluta med detta utan att något händer. Så de behöver en "väckarklocka"! Lycka till!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[postmortum91]
4/16/17, 11:39 AM
#8

Tack för tipsen. Ska ta modet att göra så nästa gång. Jag har själv aldrig åkt i bilen men Det är idiotiskt oavsett

Kalli
4/16/17, 12:12 PM
#9

Jag (och därmed min familj då) är också från landsbygden och självklart kör man inte rattfull, att det skulle vara okej för att man bor på landet är nog speciellt för just din sambos familj (eller möjligen deras by).

Sen finns det ju länder där toleransen är mycket högre. Vet att jag tyckte det var obehagligt att sätta mig i bilen i Schweiz med någon som tagit två glas vin medan det för dem var helt normalt. Brukade lösa det genom att erbjuda mig att köra, att ringa polisen hade ju varit lönlöst.

Upp till toppen
Annons: