Annons:
Etikettsamlevnad
Läst 1208 ggr
Anonym
Anonym
2017-04-11 18:00

Hur "ska" man agera?

Om en partner säger att den har lite känslor för en annan person, som den känt sedan tidigare men inte umgåtts med på länge, men att den personen har tagit upp kontakten igen.

Detta hände mig idag. Jag är riktigt arg, ledsen och besviken och min partner "Låtsats" som ingenting.  Min partner har dåligt samvete över det - men verkar inte speciellt "Brydd" eller vad man ska säga. Min partner säger att h*n älskar mig - men vet inte vad jag ska tro längre. Vetinte hur jag ska tänka, agera, ingenting. Allting är bara tomt.

Annons:
Maria
2017-04-11 18:09
#1

Jag skulle från början inte varit tillsammans med någon som säger sig ha känslor för en annan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2017-04-11 18:13
#2

Håller med Maria. 

Beklagar :(

Anonym
Anonym
2017-04-11 18:20
#3

Jag har själv haft känslor för en annan. Men det har inte varit på ett plan där jag seriöst tänkt på att göra slut med min partner. Jag älskar min partner och vill ha den här familjen med min partner och vårt barn. Ibland kan känslorna göra saker man själv inte styr över. Det betyder inte att man är intresserad av att följa dom känslorna. Men jag själv avslutade kontakten med den personen eftersom jag hellre vill leva med min nuvarande partner. Jag kan nog inte se att min kropp aldrig skulle reagera på någon annan än min partner, för resten av mitt liv. Men det betyder inte att jag kommer vilja lämna min partner eller ens göra något mer med någon annan. Jag vet att även min partner attraheras av andra personer och jag tänker att därifrån är det inte långt till att utveckla känslor för den personen (iaf är det så för mig). 

Dock skulle jag inte kunna leva med en partner som säger sig ha känslor för någon annan och samtidigt bejakar dessa, alltså fortsätter att umgås med den personen utan mig. Jag skulle ha svårt för tilliten i den stunden.

Anonym
Anonym
2017-04-11 18:21
#4

#3 Hur menar du med "bejaka"?

Min partner umgås inte med denna personen ensam.

Honestyisdead
2017-04-11 18:25
#5

#4 Men han har kontakt med henne…

Anonym
Anonym
2017-04-11 18:27
#6

#5 H*n smsar inte, pratar inte i telefon eller pratar via sociala medier. 
Utan är träff med andra människor, som personen också känner.

Annons:
Honestyisdead
2017-04-11 18:47
#7

#6 Tycker du att den detaljen är viktig?

Han har talat om att han har känslor för henne. Klart och tydligt. 

Du måste välja om du är ok med en delad plats eller om du inte är det. För tyvärr är du inte ensam om hans känslor.

Anonym
Anonym
2017-04-11 18:53
#8

#7 Ja eftersom det visar ändå på att känslorna inte är starkare för henne.
Och h*n säger att h*n inte älskar den personen, men lite känslor finns.
Men att h*n älskar mig.
Att h*n inte träffar personen privat, inte skickar sms, ringer mm visar ändå på att den personen inte betyder mer. 

och har inte h*n som tog upp kontakten utan var den andra personen.

Honestyisdead
2017-04-11 19:05
#9

#8 Han tog inte upp "kontakten".Trots det finns den, kontakten.

Och vad tusan betyder "lite känslor"? Skulle du agera på lite känslor? Är han värd denna sorg?

Anonym
Anonym
2017-04-11 19:16
#10

#9 Jag tänker lite som #3 skrev,  tycker det var mycket bra skrivet.

Älskar h*n otroligt mycket - och vi har bra förhållande i övrigt.
Och finns flera saker som gör mig förvirrad - så jag slits åt två håll just nu.

Lejonhund
2017-04-11 22:49
#11

Tycker inte alls det är konstigt att en då och då kan ha känslor för andra personer trots att en är i ett förhållande.  Det som är relevant är väl ändå hur man väljer att agera kring det.  Jag själv  känner fler än en som är polyamorösa men som i dagsläget eller tidigare levt med en monogam partner och då så klart hållit sig inom ramarna för det förhållande, respekterat att partnern vill ha ett monogamt förhållande och insett att för dem var det viktigare att få vara med den personen än något annat alternativ. Nu säger jag inte att din partner skulle vara enligt definitionen polyamorös, bara att jag har sett med egna ögon att det går utmärkt att välja att leva med en person trots att man emellanåt har känslor för andra. 

Att vara ärlig och öppen med sin partner känns väl som ett väldigt bra sätt att hantera det på, det visar väl ändå att det då finns en stor tillit och man är villig att försöka lösa problem ihop. Hade din partner haft för avsikt att gå bakom ryggen på dig hade hen ju knappast berättat såhär rakt av.

Sarah
2017-04-11 22:57
#12

För mig låter det normalt att man ibland blir lite intresserad av ngn annan och det är svårt att styra över sådant. Dessutom låter det ju som att ni har ett väldigt fint förhållande, där han känner sig trygg nog att berätta om det för dig. Jag hade inte gjort ngn grej av det. Det hade gjort lite ont i hjärtat ett tag och går man vidare med sin relation.

Anonym
Anonym
2017-04-12 10:07
#13

Vi satt igår en lång stund och pratade.
Min partner älskar mig - och vill vara med mig. Och jag är superglad att min partner  var ärlig. Som en sa - skulle h*n  vilja gå bakom ryggen på mig hade h*n inte berättat detta för mig. 

Min partner kommer inte ha kontakt med personen i fråga. Träffas man där man inte kan styra, är det en sak. Det är oundvikligt kanske vissa gånger. Men, kommer ej prata med personen i SMS mm vilket min partner inte gjort innan heller men kommer ej börja heller. 

Min partner hade väldigt dåligt samvete över det och har fortfarande. Men nu har vi pratat och rätt ut det. Kommer dock ta ett litet tag för mig att "komma på fötter" eller hur man ska förklara det, dvs så allting blir som vanligt igen.  Men, efter pratat igår, och så, så kommer det nog inte ta lång tid. Och min partner förstår hur jag känner och att det får ta den tiden.

Tack för alla kommenterar och ert stöd ❤️

Annons:
Anonym
Anonym
2017-04-18 11:23
#14

#4 Bejaka betyder typ "säga ja till" eller acceptera och välkomna, fullfölja dom på ett positivt sätt.

Upp till toppen
Annons: