Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1543 ggr
Blueberry95
4/2/17, 11:05 AM

Kroppsångest

Hej, jag måste skriva av mig lite för att höra hur ni andra med samma slags problem gör osv.. Jag har sedan jag var barn varit ganska stor, inte överviktig dock. Och började vid typ 12 årsåldern att gå ner i vikt. Det har hållit på i princip hela tånorstiden att mala i huvudet på mig. Jag måste bli smal och snygg, då blir jag lycklig. Sen har jag använt mat som ett sätt att döva kännslor. Nu på senare år (är 22) så har jag jobbat mycket med min självkänsla och lyckas gå ner i vikt i bland. Problemet är att jag går alltid ner i vikt av att äta mindre och röra mig mycket. Sen när jag börjar äta lite mer så går och upp dom kilona och får ångest. Så det känns som att min lycka har alltid baserats på att gå ner i vikt. När jag gör det blir jag självsäker och mår bra. Det måste finnas något sätt med att vara ok med att gå upp i vikt och vara lycklig ändå. När jag äntligen tror att jag blivit kvitt det här så triggas det igång på ett eller annat sätt. Så hur gör ni tjejer och kvinnor med samma probem? Vilka verktyg använder ni när det är som jobbigast?

Annons:
elinnile0
4/3/17, 8:10 AM
#1

Du skriver så här

"Jag har sedan jag var barn varit ganska stor, inte överviktig dock"

Om du inte var/är överviktig så är du inte alls ganska stor. Du är normalviktig och inte stor. Sluta med att försöka gå ner i vikt om du inte är överviktig.

[Rhodugune]
4/3/17, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Nej du är ute och cyklar, din text osar fetförakt eftersom det du skriver får det att låta som så långe ts inte är övervikt så har hon inga skäl att tycka illa om sig själv.
Kanske var det inte så du ville att det du skrev skulle låta, men allt du fokuserar på är om hon verkligen är fet eller inte, och om inte så har hon inget att må dåligt över om inte så hoppas jag att du tar till dig det här och slutar att utrycka dig så. 

Såvida din läkare, med god medicinsk grund anser att du behöver gå ner, så finns det ingen som kan säga, har rätt att ha en åsikt om att en person borde gå ned i  vikt oavsätt vad hen väger.

Och sanningen är att kroppar oavsätt storlek är lika värda, trots allt vi dagligen matas med motsatsen. 
 
Oavsätt storlek, oavsätt orsak varför vår kropp ser ut som den gör så mår vi bäst av att acceptera och uppskatta den som den är.
Det finns inget som är så nedgörande som den fatshamings propaganda som de flesta i samhället tycker sig ha rätt till, hur de förhåller sig till feta, att de har rätt att tycka tänka och direkt utrycka sig att är du överviktig så ska du göra något åt det.
Gärna med tilllägget att det är för de fetas hälsas skull, men det är fel väg att gå.
Brydde de sig verkligen om fetas hälsa, så skulle de respektera att det är långt mer ohälsosamt att öppet visa sitt fettförakt, visa att den ända rätta vägen är att hata sin egen kropp bara för att den råkar vara fet.
Hur kan det hjälpa få någon att må bättre?

Ingen är perfekt, men våra kroppar är en del av oss och får vi konstant höra att vara fet är det värsta vi kan vara inte konstigt att det skapar ångest, dåligt mående hos människor som precis som ts blir livrädd för att vara fet, att andra ska se henne som fet, se henne som mindre värd.

Så ts, var snäll emot dig själv, se till hela dig, hur du är som person, ditt värde som kvinna ligger inte i hur du ser ut.

Fyll din vardag med saker du mår bra av, personer du tycker om att umgås med, roliga givande hobbies och om du gillar att träna, äta på ett visst sätt gör det för att det får dig att må bra, inte för att svälta dig själv eller göra våld på din kropp.
Omge dig med bra förebilder på sociala medier, se till att de tycker alla typer av kroppar är bra kroppar.

elinnile0
4/3/17, 1:27 PM
#3

#2. Nej jag har inte sagt att ts "inte har skäl att tycka illa om sig själv." Det kanske hon visst har pga orsaker som varken du eller jag kanske vet om. Men det kan jag inte svara på. Jag svarar på det hon skrev om i inlägget.

Hon skriver och berättar att hon försökt gå ner i många år trots normalvikt. Och det var det jag svarade på. Att jag tycker inte att en normalviktig person ska känna att hon/han behöver gå ner ytterligare i vikt.

Jag menade ju inget illa med det!

Anonym
Anonym
4/3/17, 8:09 PM
#4

Jag har ett liknande problem, fast på andra hållet. Jag är underviktig. Och är jag ledsen äter jag inte, klarar flera dagar utan att äta något. Detta har såklart förstört mig ännu mer.

[Rhodugune]
4/13/17, 1:38 PM
#5

#3  Du med många har fortfarande inte förstått varför jag tog upp din kommentar.

Varför alls kommentera att hon inte behöver gå ned i vikt och inte behöver oroa sig för att hon är som du säger "normalviktig"?
Vad är inte normalt då?
Att vara fet eller underviktigt kanske?

Det sänder bara fel signaler att prata om "normalvikt" och jag hör dig och alla 9 personer som håller med dig att det är så många känner att det är helt okej att utrycka sig så och jag förstår att du bara menar väl. men trots det så blir det bara så så fel.

Det blir fel därför varför ska någon oavsätt vikt känna att de ska behöva eller inte behöva gå ner eller upp  i vikt för att känna sig okej med hur sin kropp ser ut? 

Så om hon går upp i vikt, inte är "normalviktig" enligt dig längre, ska hon då behöva gå ner i vikt?
Är hon och hur hon ser ut då inte okej längre?

Vad du och ni andra 9 som håller med säger genom att uttycka  det så är: att hon kan känna sig okej med sin kropp som "normalviktig", så så länge hon inte går upp i vikt för då duger hon inte längre som hon är, då kan hon behöva gå ned i vikt, då har hon anledning att inte längre känna att hennes kropp är accepterad och fin som den är. 

Du säger i  ditt första inlägg att så länge hon inte är överviktig så behöver hon inte gå ned i vikt och jag protesterar fortfarande emot att nej det är inte ett bra eller sunt sätt att utrycka sig på till andra medmänniskor, det utrycker ett fetförakt, att vara fet är lika med att inte duga som man är.

pyromanen
4/13/17, 2:51 PM
#6

#5 om en människa är kraftigt överviktig är det fakta att det ger ökat risk för massor av sjukdomar samt kortsre livslängd och att det av hälsoskäl är vettigt att gå ner i vikt. Är man inte ohälsosamt överviktig då är vi inne på andra saker, t.ex. Det du skriver.

Annons:
pyromanen
4/13/17, 2:51 PM
#7

#5 om en människa är kraftigt överviktig är det fakta att det ger ökat risk för massor av sjukdomar samt kortsre livslängd och att det av hälsoskäl är vettigt att gå ner i vikt. Är man inte ohälsosamt överviktig då är vi inne på andra saker, t.ex. Det du skriver.

Upp till toppen
Annons: