Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1542 ggr
vendelay
3/31/17, 7:24 PM

Förändrat pH-värde av p-piller?

P-piller kan ju orsaka hormonrubbningar och sånt, kan det också orsaka förändringar av pH-värdet i underlivet? 

(Och vad innebär det om pH-värdet förändras? Mer flytningar? Svampinfektioner?)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
nypisnina
3/31/17, 11:46 PM
#1

Har aldrig hört talas om att p-piller ändrar ph-värdet i underlivet, men om p-pillret ändrar menscykeln så kan det förstås förändra ph-värdet.

När det förändras så kan man få mer och/eller gryniga flytningar och Svamp. Ett bra knep mot sådant är att doppa en tampong i fil och föra upp, det neutraliserar, även använda rikligt med olivolja, det mår underliv bra av.👍

Aleya
4/1/17, 1:57 AM
#2

Jag har inte läst det som en biverkning. Men har märkt att jag har haft lättare för att få Svamp sen jag började med hormoner. Särskilt om jag måste ta penicillin eller antibiotika. Förr hade jag inte det problemet men nu.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[langtan09]
4/1/17, 4:47 PM
#3

Jag har haft hormonrubbning utan att ha använt preventivmedel och då märkte att jag att mitt underliv förändrades på så sätt att jag blev torrare (hade i princip obefintligt med flytningar) plus fick Svamp. Så ja, om p-pillret ändrar i menscykeln så kan jag tänka mig att balansen i underlivet kan förändras. Jag har dock inte mycket erfarenhet av p-piller då jag inte tål hormonpåverkande preventivmedel alls. Men minns hur det var när jag råkade ut för hormonrubbning och en del p-piller innebär ju just det 🙂

vendelay
4/1/17, 5:54 PM
#4

Rubbar inte alla hormonella p-piller menscykeln? Jag har exempelvis bara mens max 6 dagar om året i max två skilda perioder.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ApanAnn
4/2/17, 1:03 PM
#5

Lågdos minipiller påverkar inte ägglossningen. Mellandos minipiller brukar stoppa ägglossningen = oregelbundna blödningar eller ingen mens. Kombinerade p-piller stoppar ägglossningen men "simulerar" en menscykel så länge det är uppehåll eller placebotabletter. Mens gör att det blir mindre surt i underlivet och det kan orsaka obalans i form av svampinfektion eller dåliga bakterier som växer till istället för de bra laktobakterierna (som tillverkar mjölksyra och gillar att det är surt). Så jag kan tänka mig att p-piller som ger mycket mellanblödningar kan störa balansen bara därför.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: