Annons:
Etikettskönhet-och-mode
Läst 6495 ggr
vendelay
2017-03-19 18:44

Färga hår hemma eller hos frisör?

Möjligt att detta är en konstig fråga men jag vet inte. Vad är skillnaden mellan att färga håret hemma och att färga hos frisör? Är det mer skonsamt hos frisören eller är det bara smidigare att inte behöva göra det själv?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Linn Is The New
2017-03-19 19:01
#1

Färgning är överhuvudtaget inte nyttigt för håret, varken hos frisör eller hemma. Men om du har mörkt hår och hade tänkt att färga pastell/göra det blont hade jag gått till en erfaren frisör med bra rykte för att få ett bra resultat istället för att få risken att göra om hemma. Men när man färgar till mörkare hårfärg är detta "nyttigare" för håret, det sliter inte lika mycket som det skulle göra att blondera det. Jag färgar hemma själv, inte så avancerat förutsatt att det kan bli lite knep och knåp samt fläckar i badrummet. Men det spelar ingen roll, sliter i alla fall. Kanske inte lika mycket, men så mycket så det är onyttigt.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

vendelay
2017-03-19 19:08
#2

#1 Ja, det förstår jag, men jag bara tänkte eftersom det verkar vara så otroligt många som färgar hos frisören men min mamma har alltid färgat hemma😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Linn Is The New
2017-03-19 19:09
#3

#2 Onödigt höga priser, tycker din mamma är smart och sparar otroliga summor på det :)!

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

vendelay
2017-03-19 19:13
#4

Okej 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2017-03-19 19:42
#5

En av mina bästa vänner med hår och makeup.

 I Helsingfors 

Hon påstår att färg från tex ica är giftigast. Jag tar frisör med gesällbrev . Speciellt om det gäller blekning.

Sattyg
2017-03-19 19:46
#6

För mig personligen är den stora skillnaden att hårfärg från ica är en låda med kemikalier och pigment, jag har ingen aning om vad slutresultatet blir eller vilken skada det gör med mitt hår. En frisör som känner mitt hår vet hur hen ska blanda färgerna för att ge mig det resultat jag vill ha samt minimera skadorna. Jag hemmafärgade mitt hår i säkert 15 år och det var sällan resultatet blev riktigt bra, inte förrän jag började färga hos frisör såg jag vilken skillnad det var på färg och färg och hur välmående mitt hår är efter varje besök.

Annons:
vendelay
2017-03-19 20:33
#7

Hårfärgen jag använder är densamma som frisören har, så det är ingen skillnad i alla fall. Det är samma märke och allt 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2017-03-19 20:42
#8

$7 Vilken?

vendelay
2017-03-19 20:45
#9

#8 Manic Panic. Jag har inte testat det än, det var många år sen jag färgade håret men har tänkt färga och då kommer jag använda den och många frisörer (inklusive den som är närmast mig) använder deras produkter 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

oh-la
2017-03-20 09:30
#10

Färgar alltid hos frisör. Hon känner mig och mitt hår och ör sjukt duktig på att färga. Hon blandar slingor, effekter och olika toner och är sjukt duktig. Skulle aldrig få det så fint hemma. Jag betalar hellre för det resultatet, eftersom hemmafärgningarna alltid bara blir sådär för mig. Har någon röd ton i mitt blonda hår som gör alla färger gula om man inte vet vad man gör…

vendelay
2017-03-20 09:40
#11

#10 Okej, spännande att det kan bli så tokigt med färgen om en inte vet vad en gör. Jag har nästan bara färgat mitt hår svart (någon gång blåsvart och lilasvart) så jag har aldrig behövt fundera på vilken färg jag har från början.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

emeliiiiieee
2017-03-20 13:17
#12

Färgar alltid hemma men det är bara för att jag är frisör och känner mitt egna hår bäst. och av alla 50tals frisörer jg vart hos har jag aldrig blivit så nöjd som när jag gör det själv.

TatsuOni
2017-03-21 15:35
#13

En skillnad är priset. Det är betydligt billigare att färga hemma.

En annan är att frisörer ska (alla är tyvärr inte det) bättre på att blanda till och få rätt färg med mindre slitage, samt få ett jämnare resultat än någon som är oerfaren.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Honestyisdead
2017-03-21 15:45
#14

Och mitt långa hår  är omöjligt för mig att färga själv.

TatsuOni
2017-03-21 15:51
#15

Kom på en sak till. Många går till frisör för att det är en "upplevelse". De känner sig ompysslade, får håret färgat, stylat och får vara lite "sociala".


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Fransu
2017-03-21 15:56
#16

Jag färgar hemma med Garnier Olia. Eller rättare sagt, min man färgar mitt hår. Har problem med en axel och skulle inte orka hålla upp armarna så länge själv tyvärr som krävs för att få i all färg ordentligt. Färgen jag använder heter ljusbrun och folk (även frisörer!) brukar bli förvånade när jag säger att det är färgat eftersom det ser naturligt ut och att färgen ser ut att vara "min riktiga".  Men jag tror att duktiga frisörer får till lite roligare och snyggare färger som passar en extra bra. Dom jobbar ju med hår och färger hela dagarna och är proffs. Och deras produkter är garanterat bättre än dom man köper i matvaruaffären. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Galenidjur
2017-03-24 22:59
#17

#9 Nu när du sa att du ska använda manic panic så måste jag bara påpeka en sak då dessa "extrema" märken är något jag har stooooor erfarenhet av (jag menar, kolla min profilbild liksom haha) . Man kan INTE jämföra manic panic (eller andra liknande märken som typ special effects, directions, stargazer) osv med "vanlig" hårfärg som typ loreal eller  garnier och allt vad som finns. Det är två heeelt olika saker. Dessa märken (manic panic och liknande dvs) skadar inte håret ALLS utan är som balsam och vårdar till och med håret.  Det som kan skada däremot är att man ofta måste bleka först för att få färgen att fastna, men det beror ju på vilken färg man har naturligt och vilken färg det är man vill uppnå i slutändan. 

I alla fall , om det är manic panic du ska använda  tycker jag ABSOLUT att det bästa är att färga själv. Betydligt billigare och det finns NOLL risk att det blir nån kemisk reaktion som gör att slutfärgen blir konstig eller håret skadas jättemycket eller liknande. Det är precis som färgat balsam helt enkelt. Bara att kladda i. DOCK kan slutresultatet såklart variera beroende på vilken färg man har från början , men det goes without saying :P

  Hade du däremot planerat att färga med typ loreal eller liknande hade jag istället rekommenderat att gå till frisör, speciellt om du inte är så van vid att färga själv. Frisörer finns ju av en anledning, de vet vad de gör och har oftast BETYDLIGT bättre produkter än vad som kan köpas i affärer så man slipper riskera att sitta där med missfärgat och skadat hår.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

vendelay
2017-03-25 00:24
#18

#17 Tack så mycket! Tidigare (innan jag blev vegan) färgade jag håret med någon sån här vanlig hårfärg som finns i matbutiker men ja, det använder jag ju såklart inte längre, så det är ju jättebra att höra att detta till och med är bra för håret! Jag kommer inte bleka håret utan bara använda Manic Panic-färgen. Hoppas det blir bra. Köpte av en här på iFokus, en mörkblå helt underbar färg 😃😍

Hur gör du för att få flera olika sektioner med färger? Tar du en slinga i taget och typ virar in i folie eller hur funkar det? (Lite överkurs för mig, det får bli enfärgat haha men någon gång kanske skulle vara kul att åtminstone försöka!)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Åsa S
2017-03-25 09:32
#19

Och jag färgar håret hemma med mörkbrunhenna/kaffe/citron/honung, min egen mix funkar bäst och den går att spä ut så att den räcker till hela mitt hår som går ner på låret. +Det känns inte som det är lika mycket kemikalier i.

Galenidjur
2017-03-25 22:20
#20

#18 inga problem! :) 

Jo, jag delar in håret i olika delar, geggar i färgen och sen rullar jag ihop varje del i en "boll" som jag sätter upp med en hårklämma för att hålla dem separata.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
[Tuulikki]
2017-03-26 13:08
#21

Min sambo färgar mitt hår. Har aldrig färgat på salong och då har jag haft olika färger i håret sen jag var typ 12. Både toningar och färg🤐

soundtrack
2017-03-27 14:24
#22

Jag är idag 31 år, färgade håret första gången som 11åring. Sen jag var ca 15 har jag inte haft min naturliga hårfärg en enda gång tror jag.. har färgat håret hos frisör kanske 5 gånger under dessa år, annars bara kört hemma. Har dock alltid bara haft enfärgat och brukar bara behöva färga utväxten. Måste färga 1 gång/månad för att håret växer så fort, inte ens chans att jag skulle betala massa pengar hos frissan för det när jag utan problem kan göra det hemma. Har, peppar peppar, hittills aldrig stött på några problem med konstigt resultat eller allergiska reaktioner.

alicetrött
2017-03-27 14:40
#23

Den enda gång jag färgat håret på salong blev håret grönt. Jag hade beställt blont.  Efter det har jag bara färgat hemma och alltid blivit nöjd.

[Bamse100]
2017-03-30 12:33
#24

Färgar hemma med moods hårfäg helst den bästa i vanlig butik tycker jag personligen.  Jag har både färgat svart och ultrablond blekning  samt röd hårfärg av det märket alltid lika nöjd. Då tyvärr mina favorit salong stängt ner  i stan men det blir biligare att färga hemma. Alltid varit nöjd som sagt när jag färgat hemma förutom då med mer udda färger typ rosa.

Upp till toppen
Annons: