Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1430 ggr
SaraFag
2017-03-10 15:27

OT: Torr hårbotten

Hej, Tänkte kolla om det är någon här på iFokus som har några bra knep. Jag har ganska torr hårbotten som kliar väldigt mycket. (Jag har inte löss, redan kollat det!) Finns dey några bra knep man kan använda sig av för att "lugna" sin hårbotten? Något som gör att den blir mindre torr?

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

Annons:
Zadeira
2017-03-10 15:31
#1

Se över vilket schampo, balsam och produkter du använder. Jag kan inte använda något som innehåller sodium benzoate, då får jag allergiska utslag i hårbotten, blir röd, kliar och jättetorr. Vet att inte många är medvetna om att man kan vara överkänslig mot just sodium benzoate, men som jag förstått det är det en vanlig orsak till just torr, kliande hårbotten.

Sindri
2017-03-10 16:04
#2

Prova utan schampo. Efter ett par månader får du mycket finare hår.

Läs om No-poo.

TatsuOni
2017-03-13 15:03
#3

Saker som kan hjälpa:


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

SaraFag
2017-03-13 15:23
#4

Tack för alla tips! 👍🏻😃

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

IaMiaMaria
2017-03-14 10:53
#5

På apoteket finns det en återfuktande hårbottengel, den använder jag då jag har torr och kliande hårbotten och jag tycker att den funkar bra. Jag använder den när jag nytvättat hår.

https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-harbottengel-120-ml-243207/

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

SaraFag
2017-03-16 15:43
#6

#5 Tack, har redan den hemma! :)

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

Annons:
Lon@
2017-03-18 22:49
#7

Jag har också använt apotekets schampo och gel för torr hårbotten - men det som funkat bäst är faktiskt Head and Shoulders.
Det var av en slump jag upptäckte det, snodde extra-bonusdotterns när mitt vanliga tog slut och det blev genast mycket bättre 👍.
Sen beror det väl på varför man har torr och kliande hårbotten, jag får det främst på vintern och i kombination med mina mediciner som ger både mun- och hudtorrhet.

Men en rent spontan tanke - på mina hästar och hundar som haft torr päls/hud så har jag gett någon form av olja i fodret, alltså behandlat "inifrån". Det kanske man kan göra själv också, jag vet dock inte riktigt vilket tillskott/produkt som vore lämpligt?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Sindri
2017-03-18 22:58
#8

Ekologiskt kokosfett, kan användas såväl in- som utvärtes.

SaraFag
2017-03-19 06:16
#9

Tack för tipsen! :) Använder redan head and shoulders, är riktigt nöjd! Ska kolla upp den där ekologiska kokosoljan! :)

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

powerade
2017-03-25 23:45
#10

Apoteket har ett schampo för torr hårbotten. Funkat här hemma på dom med eksem i hårbotten. Såg skillnad på bara några tvättar. Vill det inte ge med sig kan du prata med en läkare. Kan vara nån eksem eller så och det vill man inte ska gå för långt:)

Meja H
2017-03-28 16:01
#11

Mjäll?

Jag har använt daxin of sweden och det har hjälp mig. Har inga problem med hårbottnen längre.

Dom är från apoteket😃

Länkar här under för shampot och balsamet 

https://www.apoteket.se/produkt/daxxin-schampo-mot-mjall-250ml-flaska-256519/

https://www.apoteket.se/produkt/daxxin-balsam-200ml-tub-306944/?nosto=epiteket-vertical-productpage

Det kostar ju ca 100 kr st men det är så j**vla bra asså :)

Halvdansken
2017-03-30 00:49
#12

Sluta tvätta håret. Jag har inte tvättat mitt (med shampoo) på många år. Gör det bara hos frisören (typ 4 ggr per år), för det är så mysigt att bli lite omhändertagen. 

Mitt hår kliade och mjällade massor innan, men det är borta nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

SaraFag
2017-03-30 07:29
#13

Tack för alla tips! Har försökt prova mig fram lite nu och insett att det var mitt balsam som gjorde att det kliade :)

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

Annons:
Upp till toppen
Annons: