Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 5596 ggr
[nejdufinnsinte]
3/9/17, 7:47 AM

Fjun på överläpp :(

vet inte om jag alltid haft det men först nu jag märkte det iallafall.. jag har fjun på överläppen, inget extremt det är blonda hårstrån men det retar gallfeber på mig! jag funderade på att raka ansiktet såsom män gör med rakgel eller vad kan jag annars göra för att få bort det, har ngn liknande?

Annons:
Zadeira
3/9/17, 7:51 AM
#1

Jag plockar störande hår (har framförallt fjun på hakan) med pincett.

vendelay
3/9/17, 9:45 AM
#2

Jag vet inte om det är sant så ta detta med en nypa salt men jag har hört att om du rakar dig i ansiktet så blir håren mörkare, grövre och fler. Är säkert bara en myt men jag skulle inte våga 🤪 Det bästa är nog att vaxa eller ta med pincett.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
3/9/17, 9:45 AM
#3

Och förresten, alla har hår på överläppen. Alla har hår på de flesta ställen av kroppen. Vissa mer och andra mindre. Det är absolut inte konstigt!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[nejdufinnsinte]
3/9/17, 11:41 AM
#4

Det är en myt när man googlar om det #2

"Du kan få höra att du får mer eller grövre hår av att raka dig, men det stämmer inte. Däremot känns håret ofta mer när det växer ut och är kort, men ju längre det blir ju mindre stubbigt känns det. Håret växer inte heller fortare om du rakar sig jämfört med om du inte gör det. "

Finns fler liknande texter kring det, är extremt lite fjun men ändå stör mig..

Galenidjur
3/9/17, 2:48 PM
#5

# 2 det är en myt. Det som avgör hur ens hårväxt blir (hur tjockt, hur långt , vilken färg osv)  är hårroten och den sitter rätt djupt under huden. Varför skulle den påverkas av att man klipper eller rakar bort lite hår?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

vendelay
3/9/17, 3:27 PM
#6

Tur att ni har koll! Men det borde väl ändå vara lättare och hålla längre om en vaxar istället för rakar, tror ni inte? Jag vet flera som vaxar överläppen men ingen kvinna som rakar sig i ansiktet? 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[nejdufinnsinte]
3/9/17, 3:28 PM
#7

http://nyheter24.se/nyheter/forskning/790676-darfor-borde-tjejer-raka-sig-i-ansiktet

vet inte om det stämmer men finns en del såna där artiklar

har dock hört att vaxning är bättre sa bara något random

Galenidjur
3/9/17, 5:54 PM
#8

#6 ja vaxning håller längre eftersom man rycker loss hela hårstrået ända  från roten och då tar det längre tid innan ett nytt hårstrå växer fram. Rakar man så klipper man bara av hårstrået precis vid hudnivå, men själva hårstrået finns ju fortfarande kvar.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

pyromanen
3/9/17, 6:43 PM
#9

Alla har hår/fjun lite här o där, t.ex. På överläppen. Olika bara vilken förg och hur grova. Mina blrjade bli tydlugt grövre efter ca 45 års ålder och jag rycker ut de värsta med pincett.

Annielle
3/9/17, 6:46 PM
#10

Skulle definitivt inte raka, men om det verkligen är jättestörigt vaxa, fast det skulle jag personligen aldrig göra om jag bara hade vanliga ljusa fjun som alla har, då skulle det krävas att de vore grova, mörka eller ovanligt många strån som gjorde att det verkligen syntes.

Min mamma började tyvärr raka sig och det ser i alla fall värre ut när stråna växer ut , de ser grövre och värre ut än innan hon började raka av dem.

Är det bara några enstaka kan man ju använda pincett.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Devya]
3/10/17, 7:18 AM
#11

Alla har fjun på överläppen, mer eller mindre. Vissa har otur att ha väldigt mörka fjun och andra har turen att ha väldigt ljusa fjun.

Jag rekommenderar att du bara ignorerar dem. :D Om du börjar dra bort dem så kan de upplevas som mörkare och tjockare då de växer ut (för de har inte haft tid att blekas och nötas ner då de är nya).

Min syster började sporta med att dra raka och sen plocka dem och nu ser det bedrövligt ut då det väl växer ut igen så hon "måste" hela tiden hålla på med det.

nypisnina
3/10/17, 4:13 PM
#12

Vaxa eller ta bort det mesta med pincett. Jag rekommenderar att gå till en salong och göra för de vaxer som man kan köpa själv tar verkligen bort ALLT hår, man får en kal överläpp och eftersom man har en liten behåring i hela ansiktet så syns det som en kal remsa liksom - inte snyggt! Ännu mer syns det om man sminkar sig för puder och annat fäster inte lika bra då. På salongen använder de (iaf oftast) ett vax som lämnar de små fina ansiktshåren men tar bort de som man vill - de är oftast lite längre. Sen plockar de dem hår som inte kommer mer och så får man lite råd och medel på så att man inte får plitor och grejer på överläppen. En vän till mig fick en rad med röda plitor efter att hon vaxade sig själv. En plitmustasch alltså. Numera så plockar jag mina pincett, mina hårsäckar har blivit förstörda så de faller bort enkelt och det lämnar inga spår. Att hårsäckarna blir förstörda är bara bra i det syftet har jag fått lära mig. 👍

[nejdufinnsinte]
3/10/17, 4:17 PM
#13

men enligt undersökningar eller vad man ska säga så ska det inte synas mer efter man rakat/använt pincett osv? har väldigt ljusa fjun men tror inte det kommer synas mer bara för jag gör det

Annons:
nypisnina
3/10/17, 4:22 PM
#14

Jag skulle aldrig raka mig i ansiktet av samma anledning som att jag inte skulle vaxa själv. Det blir ett kalt, helt hårlöst resultat och det syns. Jag är blond, har ljusa fina små fjun på överläppen och när man tar bort allt så det inte är något hår alls så syns det som en kal mustasch. Enligt min mening så är det bättre att ta bort med pincett, men man får vara noga med rengöring och teknik för huden på överläppen är så känslig.  Eller vaxa sig på salong. Det kostar inte så mycket och går fort och resultatet blir naturligt och mustaschfritt.

[nejdufinnsinte]
3/10/17, 4:40 PM
#15

tack för era tips..

köpte en sån https://cdn.fyndiq.se/product/7c/3c/4c/c39c641f2bb0985784ccef204a99d0eb93/original.png

vet inte om den funkar men vill bara få bort lite

Maria
3/12/17, 9:11 AM
#16

Jag som tycker fjun är så fint🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
3/12/17, 10:37 AM
#17

Tråkigt att vissa blir så fixerad av en sådan bagatell. Alla har faktiskt fjun där.

Vid ett skede hakade jag nästan upp på det själv men sen började jag lägga märke till att precis alla kvinnor jag såg hade mer eller mindre fjun där så jag sket i det.

[nejdufinnsinte]
3/12/17, 3:05 PM
#18

Jag bryr mig verkligen inte annars om klassiska saker som till exempel jag sminkar mig inte men jag började titta närmare och började störa mig på fjunen där, det är ju verkligen ingen mustasch men ändå. Och sedan så har jag också märkt av näshåren, börjar man stirra så tror man alla andra ser det också men i verkligheten så hör det väl bara till och ser normalt ut så länge man inte har ett överflöd de förstår jag väl med. men många bryr sig ju om olika saker kring deras utseenden o mår dem bättre och ingen blir skadad så ser jag inte faran

#17

OlgaMaria
3/12/17, 8:08 PM
#19

Jag tror det stämmer att det inte spelar någon roll att man tar bort hår när det gäller hår som redan är grova och mörka som t ex på benen. Men jag skulle aldrig röra håren på överläppen. Det kan liksom inte bli bättre än vad det är nu. Isåfall får jag rycka bort dem jämt ju och jag tror risken är stor att man bara förvärrar det hela. Hade jag haft mörka strån hade jag ryckt bort dem, men nu är de ljusa och ser ut som på vilken kvinna som helst - alltså inget att bry sig om.

Ryckte mycket hår på benen för ett antal år sen. Hade innan det bara ljusa fina hår runt knäna men började rycka bort även dem. Efter det fick jag mörka hår där, så ångrade mig att jag rörde de stråna.

Vi har små hårstrån precis överallt - även i pannan och på kinderna t ex. Kolla noggrant. Jag tycker också att det bara är fint.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[nejdufinnsinte]
3/12/17, 9:01 PM
#20

Fast alla som påstår att det börjar växa ut mörkare och tjockare hår verkar ju vara mer hur ni upplever det för det finns inget som stödjer att hårstråna skulle ändra sig, bara att dem blir mer trubbiga när dem först växer ut. och jag har verkligen bara ljusa fjun aldrig haft ett mörkt hårstrå har svårt att förstå varför dem skulle ändra sig så grovt.

Annons:
[Devya]
3/13/17, 6:55 AM
#21

#20 Nej, men fjunen kan faktiskt vara mycket mörkare och synligare än tidigare, då de inte har haft flera år på sig att nötas ner och blekas av solen. Min syster fick nämligen uppleva det. Tidigare hade jag inte ens märkt hennes fjun men helt plötsligt hade hon fått en mörk mustasch då hon inte hade sett till att plocka med jämna mellanrum. Idag ångrar hon att hon började på med att plocka bort håren där.

Så med andra ord så kan det givetvis ändras "grovt" om du mittiallt tar bort de mjuka nernötta blekta fjun som du har, för att låta nya onötta oblekta fjun växa ut. Så var beredd på att du kan få en mörk "mustasch" som du hela tiden får plocka bort sen om du inte orkar låta den nötas ner och blekas med tiden.

[rumelle]
3/13/17, 6:55 AM
#22

Vaxa ska man inte göra i ansiktet har jag hört. Det sliter på huden som är mycket tunnare i ansiktet än på övriga kroppen. Däremot kan jag tänka mig att det går utmärkt att tråda överläppen. Prova att sök på threading på youtube så borde du hitta hur man ska göra. Jag brukar tråda mina ögonbryn, det är väldigt enkelt och mycket smidigare än att plocka ett strå i taget med pincett.

[Devya]
3/13/17, 6:57 AM
#23

#18 Nej, inte skadad men i vissa fall blir det bara värre, som med min syster. Idag är hon helt fixerad vid det här fjun- fenomenet och ångrar sig väldigt mycket.

nypisnina
3/13/17, 12:00 PM
#24

#22 På salong använder de ett speciellt vax, det är alltså inte samma vax som de använder på benen. Det inte skadligt för huden, bara för hårsäckarna.

[nejdufinnsinte]
3/13/17, 3:35 PM
#25

#21 det är ju just det som sägs vara en myt :)

OlgaMaria
3/13/17, 3:42 PM
#26

#25 Ja det är en myt att nya hårstrån inte är blekta, mjuka och nötta då de växer ut. 😂

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
3/13/17, 4:24 PM
#27

#25 Alltså,du förstår väl att hårstrån bleks av solen och blir nernötta av vatten och av allt torkande med handdukar och liknande? Förstår du då att nya hårstrån som växer ut inte har gått igenom den här processen och är då mörkare och "grövre"? De behöver alltså tid på sig för att bli lika nötta och blekta som dem du hade tidigare.

Det som är myt är att hårstråna BLIR grövre av att vaxa/raka och så vidare. De är redan en viss färg och storlek då de växer ut och du får reda på hur det är för dig då de väl växer ut igen. Vaxande/rakande påverkar ju inte hårsäckarna på det viset!! Men då de väl växer ut så ä de ju nya. :) Svårt att säga på förhand hur de ser ut då de är nya.

Annons:
nypisnina
3/13/17, 5:06 PM
#28

Mina hår, som jag låtit vara från rakning hela mitt liv är fjuniga, få och ljusa, de ställen jag har rakat; underbenen och ögonbrynen har gemensamt blivit längre. Håren på underbenen har blivit mörkare, grövre och tätare och ögonbrynen något grövre. Nu har håren efter ett par års epilering och vaxning blivit ljusare och fjunigare igen så därför rakar jag mig aldrig. Enligt min uppfattning så blir håren grövre och längre av rakning.

[nejdufinnsinte]
3/13/17, 5:50 PM
#29

men låter som många vill måla upp skräckhistorier om detta vilket lett till massa myter..

håret växer inte fortare eller blir kraftigare för du rakar dig, däremot kan det upplevas så tills det växer ut till sin fulla längd.. läs på.. fakta.exempelvis: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5454122

jaja, men då vet jag er åsikt. kommer inte raka ansiktet men kommer använda det där verktyget jag beställde eventuellt för att ta bort några fjun. tror inte jag får en mustach kram 😃

[Devya]
3/14/17, 6:53 AM
#30

#29 Nej, men det är väl bra att veta vad du ger dig in på? :)

Som sagt, min syster ångrar sig djupt att hon ens började för nu om hon inte orkar hålla på med att plocka utan låter det växa ut så har hon riktigt tydlig mörk mustasch vilket hon inte hade tidigare. Tidigare var den väldigt blek av sommarsolen.

Rakning är väl det värsta man kan göra. Att plocka är nog lite bättre ändå och om du endast tar och plockar bort ett par enstaka fjun så är det väl inte så farligt. Lite knepigare om man plockar bort allt och senare inte orkar hålla på med det då det väl växer ut igen.

Annielle
3/14/17, 9:04 AM
#31

#29

Erfarenheter är ju inte fy skam att ta till sig eller?!? Tror inte att någon vill måla upp skräckhistorier här, så vitt jag har sett i den här tråden är det bara goda råd och erfarenheter som delas…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sattyg
3/14/17, 9:57 AM
#32

Alla har nog olika erfarenheter av detta. Jag själv rakar hela mitt ansikte varannan vecka ungefär och mellan gångerna märker jag inte av nåt konstigt när håret börjar växa ut. Men jag rakar mig inte för att jag har kraftig hårväxt utan helt enkelt för att sminket sitter och ser så mycket bättre ut när det inte fastnar i fjunet. Ytligt kanske men jag trivs och ser inga konstigheter med det 😊

emeliiiiieee
3/14/17, 10:19 AM
#33

Jag rakar mitt ansikte. Inte märkt att håren blir annorlunda och då har jag ändå gjort det i snart 5 år :)

[Devya]
3/14/17, 2:13 PM
#34

#32 & 33 Och det är ju jättebra att det fungerar för er. :) Det är dock inte alla som har sådan tur med hårutväxten, tyvärr. Man vet aldrig hur det blir för en själv förrän man testar helt enkelt. Vill man ta risken så är det ju bara att köra på. :)

Jag vet dock helt säkert att jag inte vågar ta den risken. Jag har erfarenheter från andra kroppsdelar där som säger att det inte skulle löna sig. Jag brukade hålla på och raka armarna vilket bara resulterade i otroligt taggiga armar som blev riktigt fula efteråt. Då jag väl lät det växa ut så såg det förfärligt ut. Sen testade jag att epilera vilket fungerade mycket bättre men jag gör det endast om jag inte behöver visa armarna just den dagen för då är de riktigt röda och har en massa röda prickar. Vissa försvinner efter någon dag och andra efter någon vecka. Jag har så pass känslig hud och huden på mitt ansikte är ännu känsligare om möjligt. Jag skulle se förskräcklig ut om jag började raka eller plocka där.

Annons:
[nejdufinnsinte]
3/14/17, 10:22 PM
#35

förresten så minns jag nu att jag gjorde det för några månader sedan och det såg likadant ut efteråt så vågar verkligen testa mig på det , kul att man inte alltid behöver lyssna på olika "skräckhistorier" :P

Honestyisdead
3/14/17, 11:35 PM
#36

#35 Verkligen märkligt då du i #0 skriver att du nyss märkt fjunen och inte vet om du alltid haft dom. Nu plötsligt HAR du redan tagit bort dom. 

Känns mer som du bara vill klaga på "skräckhistorier " som du inte ens verkar förstå.

[nejdufinnsinte]
3/14/17, 11:44 PM
#37

#36 Du har rätt, men jag var blurrig jag har vetat om dem redan då men nu började jag stirra mig blind på dem igen eller vad man ska säga. Men de blev ingen skillnad på den tiden heller. De finns faktiskt mycke skräckhistorier kring ämnet, annars skulle det inte blivit en sån myt som är bevisad felaktig sen finns det SJÄLVKLART folk som upplevt det så och säkert något fall där det hänt vi funkar alla olika men att säga något rent generellt funkar inte (':

aja ger upp oom denna tråden nu tack och hej X*D

Linn Is The New
3/15/17, 1:28 PM
#38

Jag rakar hela ansiktet… Haha! Går jätte bra, och blir jätte bra. Men inget jag rekommenderar om man har känslig hy..

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

vendelay
3/15/17, 2:35 PM
#39

Tog TS bort sitt konto för att folk gav sin erfarenhet, tankar och åsikter om ämnet TS ville ha erfarenheter, tankar och åsikter om?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: