Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 1361 ggr
[postmortum91]
2/26/17, 10:39 PM

Ställa in tv-inspelning?

På onsdag ska jag till Malmö och spela in ett barnprogram på SVT. Problemet är att jag måste ta flyg för att hinna fram i rätt tid. Allt är bokat, flyg, taxi, allt. Jag är LIVRÄDD för att flyga och funderar ärligt på att skita i det. Jag hatar att flyga men den här gången kommer jag flyga helt själv första gången i mitt liv. Jag har ångest som fan. Samtidigt är det once in a life time och dumt att skita i det för min rädsla. Har ni tips/råd?

Annons:
Stallmima
2/26/17, 10:41 PM
#1

Du kan inte få något lugnande av din läkare pga detta?

[postmortum91]
2/26/17, 10:47 PM
#2

#1 kan det hjälpa? Är det optimalt när man ska spela in tv? Aldrig tagit lugnande så har ingen erfarenhet

Aleya
2/26/17, 11:36 PM
#3

Skulle aldrig ställa in en sådan sak för lite rädsla. Tror inte lugnande är smart om du inte tagit det innan. Du vet inte hur du reagerar. Jag sover alltid på plan eller sitter och spelar spel på telefonen (har på flygplansläge) eller lyssnar på musik. Så underhåll dig under resan så brukar det gå lättare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
2/27/17, 7:00 AM
#4

Du får nog bara försöka pusha dig själv nu. Det finns otroligt många saker som jag har varit rädd för att göra och nästan gjort att jag har skitit i allt men jag har alltjämt sett till att pusha mig själv och det har alltid lönat sig i slutändan.

Fick en gång åka med en stor paketbil in till Bryssel och där var det minsann otroligt mycket trafik. Jag var nära att skita i allt för jag hade inte kört bil på ca 8 år. Måste säga att nerverna var helt slut efteråt men oj så stolt jag var.

mikkan01
2/27/17, 8:12 PM
#5

Ska du på inspelning direkt efter flyget så skulle jag avråda lugnande. Är själv flygrädd och flyger inte utan lugnande men jag blir otroligt dåsig av det. Är det en kort flygresa? isåfall kan du försöka se det som ett sätt att övervinna rädslan. Roa dig med annat under tiden och stå ut, du lär vara glad över att klara både inspelning och flygresa :)

~mikkan

[postmortum91]
2/27/17, 8:43 PM
#6

Tänk om jag störtar då? :S
Jag vet att oddsen är löjliga och att bil är hur mycket farligare som helst, men det känns fan inte säkert att vara 10 000 meter upp i luften i ett flygplan som väger ton.  Tänk om jag seriöst hamnar i panikångestattack på flyget? vad gör dem då?

Annons:
Aleya
2/27/17, 8:58 PM
#7

#6 detta kanske låter elakt: Men du har nu haft dödsrädsla i nått år nu. Är det inte dags att göra nått åt det? Du kan inte gå och vara rädd för att dö för att du ska iväg på nått eller av olika situationer. Ja skulle du få panikångest så skulle nog personalen försöka lugna dig. Det är inget du dör av.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

alicetrött
2/27/17, 9:30 PM
#8

Men visste du inte att du skulle måsta flyga när du bokade den där inspelningen? Var du tvungen att vara med då? Om du nu vet att du inte klarar att flyga skulle du tackat nej från början Känns väl för sent nu.

[Devya]
2/27/17, 9:31 PM
#9

#6 Vad är du egentligen rädd för? Att planet ska störta eller att du får en panikattack?

Du får nog bara skärpa dig och om du ställer in det här så måste du nog söka professionell hjälp för det går nog att göra något åt din fobi.

[postmortum91]
2/27/17, 10:47 PM
#10

Jag vet 😣 Jag uppdaterar er om vad som händer. Jag kommer åka men är jävligt nervös. Visste inte när jag tackade ja att jag skulle flyga. Det positiva i detta är att jag inte har något över för att vara nervös inför själva inspelningen. Jag har haft dödsrädsla hela livet men det har eskalerat senaste åren. Jag ska söka hjälp, behöver ta itu med fler grejer än "bara" dödsrädslan. Jag ska skärpa till mig. Kram och tack för att ni pushar mig.

Stallmima
2/27/17, 10:50 PM
#11

#10  Kan säga att det är mycket säkrare statistiskt sett att flyga än att åka bil tex  (sorry om det låter dumt)  Lycka till vad du än gör  🌺

Aleya
2/27/17, 10:54 PM
#12

#10 bra att du åker iaf. För som man läser är det sällan ett plan kraschar. Ja ta itu med dessa rädslor. För du vinner på det. Och så minimerar du risken att föra över dom omedvetet till ditt barn också. För livet blir inte så jäkla kul om man börjar begränsa sig för att man är rädd för saker. Och man påverkar ju även dom man har nära när man känner att: jag kan inte göra detta för att… Skriv gärna och säg hur inspelningen gick. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[postmortum91]
3/2/17, 7:42 AM
#13

Jag åkte. Efter första flygningen (skulle flyga 4 ggr) med propellerplan så vann jag över rädslan, så nu är jag inte flygrädd längre 😁 Det var jättekul och spännande. Fick se Sprak från Mysteriet på Greveholm och träffa programledaren Sofia från bl.a Djursjukhuset och käkade lunch med henne. Tack för att ni pushade mig ☺

Annons:
Sweelin
3/2/17, 8:31 AM
#14

#13 Se där ja! ha det i åtanke nästa gång du är rädd för att göra något 🙂

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Aleya
3/2/17, 8:45 AM
#15

#13 vad glad jag blir att det gick väl och att du hade det kul dessutom. ☺ Jag minns själv första gången jag skulle flyga… Dels första gången som i att jag aldrig åkt flyg innan och jag åkte ensam. (I 26 år hade jag klarat mig från att flyga) Var lite nervös men det var ändå kul tyckte jag. Mest för att jag skulle klanta mig. Men bra att du blivit av med den rädslan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

pyromanen
3/2/17, 7:52 PM
#16

Bra! Man kan växa av att våga sig utanför sin komfortzon!

Stallmima
3/3/17, 9:47 AM
#17

Stort Grattis till ditt beslut i att åka iväg och överkomma din rädsla!  🌺

[postmortum91]
3/3/17, 9:13 PM
#18

Tack :D

setfree
3/6/17, 10:23 AM
#19

#13 Underbart att du åkte. Fortsätt att utmana din rädsla och segra. Du kommer att lyckas. Du måste få leva livet.

Grattis till att få möjlighet att vara med i TV-inspelning. Berätta när det ska sändas så man får se resultatet. 🙂

[Devya]
3/6/17, 3:15 PM
#20

Jag är verkligen imponerad över att du åkte. Tummen upp!:) Tycker det vara jättebra gjort och hoppas att du även i fortsättningen stiger ut ur din bekvämlighetszon. :)

Annons:
[postmortum91]
3/6/17, 10:36 PM
#21

#19 Inte förrän i början av 2018. Sänds på barnkanalen med hon Sofia som programledare (hon som är programledare för djursjukhuset). Hon var f.ö. väldigt trevlig, satt och käkade lunch med henne innan vi spelade in :)

[postmortum91]
3/6/17, 10:39 PM
#22

#20 Jag är faktiskt stolt över att jag gjorde det, trots att jag hade sådan ångest innan. Jag satt på planet innan det lyfte och tänkte "nu drabbas jag av panik". Men som tur var, var planet försenat, så vi satt inne i planet kanske 40 min innan det lyfte. På de minutrarna hann jag "ge upp". Till slut fann jag mig i min situation och tänkte "Dör jag, så dör jag. Finns inget jag kan göra ändå". Sen koncentrerade jag mig på alla andras reaktioner istället för min egen. När jag såg att alla andra var lugna, så litade jag på deras omdöme istället för min egen. 

I slutet av första flygningen så var jag inte rädd längre, andra flygningen sov jag t.o.m. på. Jag flög totalt 4 ggr den dagen.

Upp till toppen
Annons: